BMW X3

Novinky BMW X3: Tretia generácia rúbe vysoko

Foto: BMW

26.6. 2017 19:21 Kompaktné bavorské SUV pôsobí uhladenejšie než doposiaľ a ponúka bohatšie vybavenie. Hneď od úvodu dostalo športovú verziu M40i.

Trhový segment C je tradične veľmi silný. Počas ostatných rokov však jeho klasickým reprezentantom čoraz výraznejšie konkurujú športovo-úžitkoví príbuzní a tento trend neobišiel ani BMW. Zo svojho produktu označeného kódom X3 predala nemecká automobilka už vyše 1,5 milióna kusov.

BMW X3 tretej generácie dnes absolvovalo premiéru
BMW X3 tretej generácie dnes absolvovalo premiéru
Zdroj: BMW

V polovici marca Mníchov oznámil, že čoskoro predstaví nástupcu populárnej iks-trojky. Pokračuje tak v sedemročnom cykle rozbehnutom doterajšími dvomi generáciami. Teraz prichádza v poradí tretia, svoju svetovú premiéru absolvovala práve dnes. Teda vyše tri mesiace po prvotnom avíze. No čakanie sa oplatilo, novinka rúbe vysoko a nepochybne má čím zaujať.

Viac vybavenia a miesta pre posádku

Už na prvý pohľad pôsobí kompaktné bavorské SUV uhladenejšie než doposiaľ. Niektoré hrany nahradili obliny a proporcie karosérie sú lepšie vyvážené. Tento dojem vychádza z upravených rozmerov. Rázvor náprav sa natiahol z 2 810 mm na aktuálnych 2 864 milimetrov, pričom celkový pôdorys dosahuje rozmery 4 708 x 1 891 mm. Strecha sa nachádza 1 676 milimetrov od vozovky.

Nemecké SUV má lepšie vyvážené proporcie karosérie
Nemecké SUV má lepšie vyvážené proporcie karosérie
Zdroj: BMW

BMW X3 dostalo ešte väčšie predné ľadvinky než malo doposiaľ, pričom ako prvé vozidlo série X využíva ich trojrozmerný dizajn. Na rozdiel od dosluhujúceho variantu vozidla maska chladiča nenadväzuje na svetlomety. Tie majú mierne nahnevaný výraz a diódové vnútornosti, LED technológiu možno nájsť aj vzadu. Nejde však o štandardné vybavenie. Novinka je k dispozícii v trochu úrovniach (xLine, Luxury Line a M Sport), ktoré sa od seba líšia viacerými dizajnovými prvkami.

Vďaka mohutnejšej karosérii má SUV ponúkať viac miesta pre pasažierov i batožinu. V druhom prípade hovoríme o objeme 550 litrov, ktorý možno sklopením zadných sedadiel rozšíriť na 1 600 l. Ide o rovnaké čísla ako pri predchodcovi. Extra milimetre teda putovali najmä do oddelenia pre posádku, pričom automobil okrem toho ponúka bohatšie vybavenie a hodnotnejšie pôsobiacu kabínu.

Interiér bavorskej novinky nadväzuje na aktuálny rad 5
Interiér bavorskej novinky nadväzuje na aktuálny rad 5
Zdroj: BMW

V oboch prípadoch typ X3 nadväzuje na aktuálny rad 5. Disponuje síce odlišnou palubnou doskou i centrálnym tunelom, no má rovnaký volant i valnú väčšinu ovládacích prvkov. Mnohé z nich majú strieborné povrchy namiesto čiernych. Vo vnútri sa objavili tiež „gombíky“ z priehľadného plastu, z hľadiska materiálov urobil Bavor jasný krok vpred.

Podstatne lepšie je tiež dostupné vybavenie. Okrem iného zoznam obsahuje trojzónovú klimatizáciu, digitálny prístrojový panel, veľkú dotykovú obrazovku, ovládanie gestami, systém CoPilot umožňujúci čiastočne autonómnu jazdu či futuristický kľúč s dotykovým displejom.

Ponuke motorov nasadilo BMW korunu

BMW X3 naďalej využíva dvojité lichobežníkové zavesenie predných kolies a viacprvkovú zadnú nápravu. Konštrukcia pozostáva vo väčšej miere z ľahkých materiálov, vďaka čomu sa podarilo ušetriť 55 kilogramov. Podľa výrobcu dosahuje vozidlo najnižší aerodynamický odpor vo svojom segmente. Dostupné má byť s piatimi motormi, ktoré budú uvádzané do predaja postupne. Všetky vyhotovenia majú pritom štandardne pohon všetkých kolies a osemstupňový automat.

Športová verzia M40i dosahuje najvyšší výkon 265 kW
Športová verzia M40i dosahuje najvyšší výkon 265 kW
Zdroj: BMW

Najslabší variant xDrive20i má pod kapotou benzínový štvorvalec s výkonom 135 kW (184 k) a krútiacim momentom 290 Nm. V ponuke bude aj s jednou poháňanou nápravou, no tento model sa netýka Európy. Na starom kontinente však možno rátať s vyhotovením 30i disponujúcim potentnejšou odrodou rovnakého dvojlitra. Tá má vrcholné  parametre 185 kW (252 k) a 350 Nm.

Naftu bude reprezentovať najpredávanejší exemplár xDrive20d, ktorého dvojlitrový turbodiesel je charakterizovaný číslami 140 kW (190 k) a 400 Nm. V priemere by mal spotrebovať 5,0 až 5,4 litra paliva na 100 km. O niečo smädnejší má byť model 30d, ktorého trojliter zo seba dokáže vydať najviac 195 kW (265 k) a mohutných

Vrchol palety má špecifické kolesá či výfukové koncovky
Vrchol palety má špecifické kolesá či výfukové koncovky
Zdroj: BMW

Ponuke motorov BMW rovno nasadilo korunu, SUV totiž hneď od úvodu dostalo športovú verziu nesúcu označenie M40i. Tento štítok už takmer dva roky nosí príbuzný typ X4. Novinka od neho zdedila trojlitrový prepĺňaný šesťvalec, ktorý dosahuje najvyšší výkon 265 kW (360 k). Maximum jeho krútiaceho momentu však vďaka modifikáciám stúplo z 465 Nm na okrúhlych 500 Newtonmetrov.

Špičkový variant zrýchli na stovku za 4,8 sekundy a jeho rozlet zabrzdí obmedzovač pri tempe 250 km/h. Samozrejmosťou vrcholu palety sú špecifické technické i dizajnové prvky. Ide napríklad o originálne devätnásťpalcové kolesá, čierne výfukové koncovky či exkluzívny modrý lak.

V predaji krátko po jesennom Frankfurte

BMW plánuje tretiu generáciu typu X3 vyrábať v Spartanburgu, odkiaľ ju má exportovať do celého sveta. Práve tam dnes SUV absolvovalo svoju premiéru. Výstavné odhalenie je naplánované na jesenný Frankfurt, krátko na to sa vozidlo dostane do predaja. Úvodnú paletu majú tvoriť verzie xDrive 20d, xDrive30d a M40i. V decembri sa pridá silnejší benzínový štvorvalec, na jar slabší.

Do tohto interiéru sa prví zákazníci posadia koncom roka
Do tohto interiéru sa prví zákazníci posadia koncom roka
Zdroj: BMW

Z liniek severoamerickej fabriky bude časom schádzať ešte viac variantov. Istú budúcnosť má plug-in hybrid, ale tiež svalnaté vyhotovenie X3 M disponujúce vyše štyrmi stovkami konských síl. Konvenčne tvarované SUV pritom čoskoro doplní aj dynamickejšie štylizovaný príbuzný X4.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia