Novinky Limity emisií osobných áut sa podstatne sprísnia

Foto: Dreamstime

19.12. 2018 9:00 Emisie osobných áut musia do roka 2030 výrazne klesnúť, o viac než tretinu. Kým politici sa z návrhu tešia, automobilky varujú pred stratami pracovných miest.

Automobily v Európskej únii musia byť do roka 2030 oveľa ekologickejšie. Emisie oxidu uhličitého (CO2) osobných áut musia v porovnaní s úrovňou z roka 2021 klesnúť až o 37,5 percenta a ľahkých úžitkových vozidiel o 31 percent. Pre obidve kategórie sa musí do roka 2025 dosiahnuť redukcia o 15 percent. Na tomto kompromise sa dohodli sprostredkovatelia členských štátov, Európskeho parlamentu (EP) a Európskej komisie (EK) v pondelok večer (17.12.).

Rakúska ministerka životného prostredia Elisabeth Köstingerová, ktorá ako súčasná predsedníčka Rady EÚ viedla rokovania, vyzdvihla túto dohodu. "Boli to ťažké a veľmi zdĺhavé rokovania s komisiou a parlamentom," povedala. Pozitívne zareagovalo aj európske spotrebiteľské združenie BEUC, keďže nižšie hodnoty CO2 znamenajú aj nižšiu spotrebu.

Naproti tomu Združenie nemeckého automobilového priemyslu (VDA) zaujalo veľmi kritický postoj. "Táto regulácia požaduje príliš veľa a podporuje príliš málo," píše vo svojom vyjadrení. "Nikto dnes nevie, ako by bolo možné dosiahnuť dohodnuté hodnoty v stanovenom čase." Upozorňuje, že nikde vo svete neexistujú tak prísne ciele, ako v Európe. To zároveň znamená, že európsky automobilový priemysel sa dostane do výraznej konkurenčnej nevýhody, čo ohrozí aj pracovné miesta.

Redukcia je oveľa prísnejšia, než pôvodne chceli automobilový priemysel a nemecká vláda. Členské štáty EÚ začiatkom októbra podporovali zníženie priemerných emisií CO2 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel o 35 percent. Nemecko vtedy návrh podporilo, hoci spolková vláda aj samotná EK chceli len redukciu o 30 percent. EP vstúpil do rokovaní s požiadavkou až 40-percentného zníženia.

Limity majú pomôcť splniť európske klimatické ciele a znížiť emisie CO2 cestnej dopravy. Tieto ciele bude možné splniť len vtedy, keď automobilky budú okrem dieselových a benzínových áut predávať aj vozidlá bez emisií, napríklad, čisté elektromobily. Za týmto účelom však budú musieť úplne prerobiť výrobné linky a nemecká vláda sa obáva strát pracovných miest, ak sa prechod na nové typy pohonu uskutoční príliš rýchlo. Prívrženci prísnejších limitov tvrdia presný opak. Podľa nich by mohli európske automobilky uspieť v konkurencii s čínskymi a vytvoriť nové pracovné miesta.

Zatiaľ v EÚ platí, že všetky predané nové vozidlá do roka 2021 nesmú celkovo prekročiť 95 gramov CO2 na kilometer. Najnovšia dohoda sa týka redukcie z tejto úrovne, no pre mnohé automobilky je aj splnenie súčasného limitu v nedohľadne. Európsky priemer naposledy dosiahol 118 g/km. Približne štvrtina všetkých skleníkových plynov v EÚ pochádza z dopravy, pričom najväčší podiel majú osobné a nákladné vozidlá.

Európske združenie automobiliek ACEA nedávno varovalo pred príliš prísnymi cieľovými hodnotami. "Keď EÚ bude tlačiť na príliš ambiciózne hodnoty redukcie CO2, riskuje, že autá sa pre ľudí s obmedzeným rozpočtom predražia," napísalo ACEA v reakcii. Podľa združenia najnovšie protesty vo Francúzsku a Belgicku dokazujú, že tempo zmien musí mať podporu verejnosti.

(TASR)

Diskusia  ()

Video

Diskusia