Hyundai Ioniq na ženevskom autosalóne

Novinky Hyundai Ioniq: Tri v jednom

Foto: Auto BILD

12.3. 2016 15:00 Automobilka Hyundai sa chce spolu so sesterskou značkou Kia stať svetovým lídrom na poli ekologických automobilov. Ich prvým krokom je ženevská novinka, umožňujúca voľbu jedného z troch typov pohonu.

Najvýznamnejšou premiérou značky Hyundai na ženevskom autosalóne bol typ Ioniq, prvý automobil na svete, ponúkajúci možnosť voľby pohonu z troch rôznych alternatív: hybridu, plug-in hybridu a elektromobilu. Priamo v expozícii sa predstavila prvá a tretia spomenutá verzia. Všetky sa však líšia najmä technikou, ich vizuálne rozdiely sú naozaj minimálne.

Hyundai Ioniq na ženevskom autosalóne
Hyundai Ioniq na ženevskom autosalóne
Zdroj: Auto BILD

Kórejská novinka prichádza do segmentu, kam sa hlási stále väčší počet výrobcov, no jej najväčším súperom bude isto Toyota Prius, zatiaľ najznámejší hybrid. Okamžite je ale zrejmé, že je v porovnaní s ním tvarovaná podstatne triezvejšie. Príslušnosť ku značke je však viditeľná na prvý pohľad, za čo vďačí prednej šesťuholníkovej mriežke v rovnakom štýle ako má nový Genesis G90.

Tvary karosérie sú dominantne zamerané na čo najlepšiu aerodynamiku. Jej základom je plynulý profil po celej dĺžke karosérie, významnú rolu však zohrávajú aj detaily ako sú napríklad pohyblivé klapky v oblasti prednej mriežky, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu okolo auta. Výsledkom je veľmi dobrá hodnota súčiniteľa odporu vzduchu 0,24, čím sa Ioniq radí k najlepším na trhu.

Hyundai Ioniq na ženevskom autosalóne
Hyundai Ioniq na ženevskom autosalóne
Zdroj: Auto BILD

Ioniq stojí na novej platforme, spoločnej pre všetky tri deriváty. Pri jej vývoji bolo hlavnými cieľom umiestniť do nej lítium-ionové akumulátory dostatočnej kapacity a samozrejme tiež osadiť konštrukčne aj rozmerovo odlišné pohonné agregáty. Usporiadanie pritom muselo zabezpečiť aj dosiahnutie čo najnižšieho ťažiska, pretože konštruktéri nechceli robiť ústupky v jazdnej dynamike.

Interiér hatchbacku pôsobí svojimi tvarmi nanajvýš súčasne a vpredu je aj dostatočne priestranný, vzadu sa však budú musieť urastenejší cestujúci trošku uskromniť. Materiály, zväčša plasty, pôsobia na dotyk príjemne, niektoré z nich sú pritom vyrobené ako recyklát, čím zvýrazňujú ekologický aspekt novinky. Z rovnakého dôvodu možno v kabíne vidieť aj niekoľko modrých detailov, korešpondujúcich s podobnými motívmi zvonku.

Hyundai Ioniq na ženevskom autosalóne
Hyundai Ioniq na ženevskom autosalóne
Zdroj: Auto BILD

Hybridná verzia kombinuje atmosferický zážihový motor objemu 1,6 litra, dosahujúci 77 kW (105 k) s elektromotorom, ktorý do systému dodáva ďalších 32 kW (44 k). Výkon každého agregátu však vrcholí pri iných otáčkach, takže spoločná špička je 104 kW (141 k). Výsledný krútiaci moment dosahuje 265 Nm a na kolesá prúdi cez šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Konštruktéri sa pre ňu rozhodli vďaka dynamike, ktorú s ňou auto dosahuje, pretože v tejto oblasti nemienia robiť kompromisy.

Ioniq s hybridným pohonom a takisto elektrická verzia by mali prísť do predaja ešte v tejto polovici roku, dovtedy sa pravdepodobne dozvieme aj ich bližšie technické údaje. Plug-in hybrid ich bude nasledovať s odstupom niekoľkých mesiacov.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia