Audi Aicon

Novinky Frankfurt: Audi predviedlo dva koncepty

Foto: AUTO BILD

13.9. 2017 16:57 AIcon je obrovský sedan úplne zbavený volantu či pedálov, ženské meno Elaine nesie evolúcia SUV s rozšírenými technológiami.

Počas ostatných rokov sa autonómna jazda začala pomerne často skloňovať. Frankfurt nebol v tomto smere žiadnou výnimkou, na práve prebiehajúcom veľtrhu hovorilo o schopnostiach pohybu bez zásahu vodiča množstvo vystavovateľov. Patrilo medzi nich aj Audi. Odhalilo tu na puristov zameraný model superšportu R8, ale predviedlo tiež dva zaujímavé koncepty. Ich mená sú AIcon a Elaine.

Audi AIcon rozmermi zatieni aj predĺženú limuzínu A8
Audi AIcon rozmermi zatieni aj predĺženú limuzínu A8
Zdroj: AUTO BILD

Stopercentne autonómny sedan

Abecedne prvé vozidlo bolo hlavnou hviezdou. V prvom rade zaujalo svojimi rozmermi, ktorými sedan bezpečne zatieni aj predĺžený typ A8. Oproti sériovej limuzíne má napríklad rázvor dlhší o 240 milimetrov. Medzi osami náprav teda odmeriame až 3 470 mm, pričom celková dĺžka vozidla dosahuje 5 444 mm. Nemenej úctyhodná je presne 2,1-metrová šírka. Z bežných mantinelov nevyniká akurát výška 1 506 milimetrov, ktorá je s ohľadom na ostatné miery malá. Silueta štúdie je preto pomerne plochá.

Okrem proporcií lákalo Audi AIcon aj na futuristický vzhľad. Od dnešných štvordverových automobilov sa odlišuje natiahnutou kupolou presklenej strechy i hladkými tvarmi bočných partií, ktoré narúšajú len hrany blatníkov vyplnených obrovskými kolesami. Ráfiky s priemerom 26 palcov majú nevšedný dizajn. V prednej časti konceptu síce nájdeme charakteristický tvar šesťuholníkovej masky chladiča, no ide len o jej imitáciu tvoriacu časť karosérie.

Koncept elektrického sedanu vyzerá futuristicky
Koncept elektrického sedanu vyzerá futuristicky
Zdroj: Audi

Zaujímavým exteriérovým prvkom sú svetlá. Štandardné jednotky totiž nahradili displej s trojuholníkovými pixelmi, na každom konci ich je vyše šesť stoviek. Toto riešenie umožňuje veľkú variabilitu osvetlenia. Ich plochy pritom možno využiť aj inak, najmä na projekciu dopravných informácii na cestu. Vozidlo vie týmto spôsobom napríklad upozorniť na svoj pohyb daným smerom.

Najzásadnejším bodom štúdie je interiér. Je totiž úplne zbavený volantu či pedálov, nakoľko AIcon vznikol ako stopercentne autonómne vozidlo. Kabína s usporiadaním 2+2 sa snaží pasažierom priniesť pohodlie leteckej prvej triedy. Obsahuje posuvné kreslá doplnené zadnou lavicou a dotykové displeje obklopujúce celý kokpit. Samozrejmosťou je plejáda moderných technológií. Nezabudlo sa ani na batožinu, ktorú možno uložiť pod obe kapoty. Dovedna je k dispozícii objem 660 litrov.

Interiér sa snaží priniesť pasažierom pohodlie prvej triedy
Interiér sa snaží priniesť pasažierom pohodlie prvej triedy
Zdroj: Audi

Asi nikoho neprekvapí, že pohon zabezpečuje batéria. Každé koleso sa roztáča samostatne. Kvarteto elektromotorov dosahuje spoločný výkon 260 kW (354 k) a krútiaci moment 550 Nm, čo by malo stačiť na slušné dynamické vlastnosti. Presné čísla Audi nezverejnilo. Dôležitejší bol dojazd, ktorý podľa automobilky má dosiahnuť krásnych 700 až 800 kilometrov. Vďaka vysokému napätiu by pritom 80% kapacity akumulátora malo byť možné doplniť v priebehu menej než pol hodiny.

Evolúcia elektrického SUV zo Šanghaja

Exponát nesúci ženské meno Elaine trochu prekvapil. Napriek sviežemu názvu totiž nešlo o úplnú novinku, ale len evolúciu konceptu e-tron quattro prezentovaného pred niekoľkými mesiacmi v Šanghaji. Dvojica je naoko stopercentne identická. Dizajnéri nezmenili tvary karosérie, zachovaný zostal dokonca aj dizajn veľkých diskov kolies. Upravené sú akurát označenia.

Dizajn SUV sa nezmenil, Elaine vyzerá ako e-tron quattro
Dizajn SUV sa nezmenil, Elaine vyzerá ako e-tron quattro
Zdroj: Audi

Ani pohonného systému originálnej štúdie sa Audi medzičasom nedotklo. Opäť hovorí o kombinácii troch elektromotorov, ktoré krátkodobo dosahujú spoločný maximálny výkon presahujúci päťsto koní a rovnaké číslo udáva Ingolstadt pre normovaný dojazd na jedno nabitie.

V čom teda spočívajú rozdiely medzi duom? Dôležité sú vnútornosti, ktoré obsahujú pokročilejšie technológie prispôsobené na autonómnu jazdu. Ich základom je výkonnejší procesor zFAS uložený vzadu. Spolupracuje s vylepšenými senzormi, ktoré umožňujú samostatný pohyb po diaľniciach v rozmedzí rýchlosti 60 až 130 km/h. Samozrejmosťou je automatická zmena pruhov.

Súčasťou elektronických okruhov auta je umelá inteligencia
Súčasťou elektronických okruhov auta je umelá inteligencia
Zdroj: Audi

Elektronické okruhy okrem toho obsahujú formu umelej inteligencie, ktorá môže samostatne komunikovať napríklad s parkovacími domami. Zároveň je jej súčasťou osobný asistent označený skratkou PIA. Vie splniť rôzne rozkazy, pričom časom spoznáva návyky vodiča a dokáže sa im prispôsobovať podľa aktuálnych podmienok. Čerešničkou na torte je prvok Fit Driver. Ten monitoruje šoférove zdravie, na čo využíva najmä náramok prepojený on-line so systémami automobilu.

Napriek malým zmenám oproti originálu je štúdia Elaine dôležitejšia než AIcon. V prípade prvého menovaného totiž Audi bez okolkov priznáva, že je blízkym obrazom v poradí druhého sériového elektromobilu tejto značky. Plne autonómna limuzína je zatiaľ hudbou budúcnosti.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia