ikona

Novinky Ferrari P80/C: Absolútny unikát na okruhy

Foto: Ferrari

27.3. 10:03 Na základe pretekárskeho modelu 488 GT3 vznikol špeciál odkazujúci na minulosť, ktorý má dve konfigurácie. Jeho cenu nepoznáme.

Scéna jedinečných automobilov postavených v úzkej kooperácii s ich budúcimi majiteľmi nabrala počas ostatných rokov na sile. Stále častejšie hovoríme o celkom výnimočných strojoch, za ktoré vlastníci zaplatili astronomické sumy. Príkladom za všetky je nedávno prezentované Bugatti. V tomto smere je však podstatne aktívnejšia značka Ferrari, ktorá má na konte ďalší špeciál.

Maranello sa popýšilo naozaj výnimočným projektom
Maranello sa popýšilo naozaj výnimočným projektom
Zdroj: Ferrari

Už pri predchádzajúcich projektoch investovalo Maranello do prípravy vozidiel množstvo času, v prípade najnovšieho prírastku menom P80/C ale išlo doposiaľ najďalej. Jeho vývoj trval celé štyri roky. Odohrával sa v spolupráci s objednávateľom, ktorého výrobca označuje za veľkého zberateľa. Pravdepodobne je to mediálny magnát Chun Kiu Mak z Hong Kongu známy aj ako TK.

Ferrari P80/C odkazuje svojím označením i niektorými dizajnovými prvkami na historické pretekárske modely talianskej značky. Ide o absolútny unikát, ktorý je na rozdiel od väčšiny obdobných áut určený výhradne na okruhy. Môže za to jeho technický základ. Ten tvorí osemvalcový typ 488, no namiesto štandardných verzií poslúžilo o súťažné vyhotovenie GT3.

Kupé disponuje vymeniteľnou zadnou časťou bez krídla
Kupé disponuje vymeniteľnou zadnou časťou bez krídla
Zdroj: Ferrari

Voľba tohto východiskového bodu priniesla okrem iného o 5 cm dlhší rázvor než v prípade sériového variantu. Dĺžku ešte ďalej zvýraznili dizajnéri. Kabínu presunuli opticky dopredu, čím vznikla natiahnutá zadná časť s konkávnym oknom a žiabrami nad centrálne uloženým motorom. Ostatné sklá tvoria vďaka čiernemu A-stĺpiku takmer jednoliatu plochu obklopujúcu kabínu.

Na minulosť odkazuje tento špeciál okrem iného aj ostro tvarovanou prednou časťou, ktorá evokuje vozidlá z éry vyklápacích svetiel. Namiesto nich však má len tenké štrbiny vyplnené diódami. Podobná situácia je vzadu. LED moduly sú súčasťou vstaveného krídla, z ktorého vystupuje „levitujúce“ logo firmy. O niečo nižšie je ozrutný difúzor obsahujúci dvojicu výfukových kanónov.

Technická stránka vozidla sa asi výraznejšie nemenila
Technická stránka vozidla sa asi výraznejšie nemenila
Zdroj: Ferrari

Karoséria kupé je kompletne karbónová, pričom väčšiu časť z nej pokrýva typická červená farba. V tomto prípade ide o odtieň Rosso Vero. Všetky funkčné prvky sú však odeté len do číreho laku, čo platí pre ohromný predný spojler, mohutné prahy i ozrutné zadné krídlo. Posledný menovaný prvok nie je na vozidle natrvalo. Zákazník si totiž vozidlo objednal v dvoch konfiguráciách, ktoré sa líšia aerodynamikou i kolesami. Pretekárske osemnástky sa dajú nahradiť štýlovejšími dvadsaťjednotkami.

Prúdenie vzduchu malo pri tvarovaní karosérie hlavné slovo. Ferrari uvádza, že z tohto hľadiska vykazuje model P80/C ešte o 5% lepšie hodnoty než východiskový pretekár. Zásadnú rolu v tom zohrala absencia akýchkoľvek triednych regulácií týkajúcich sa tohto unikátu. Voľnú ruky mali konštruktéri aj pri technike, o žiadnych úpravách však nehovoria. Srdcom vozidla je pravdepodobne nezmenený 3,9-litrový biturbo osemvalec doplnený sedemstupňovou dvojspojkou.

Interiér prezrádza základ v pretekárskom automobile
Interiér prezrádza základ v pretekárskom automobile
Zdroj: Ferrari

Interiéru špeciálneho kupé sa zásadné úpravy vyhli. Vo veľkej miere vychádza z originálneho pretekára, vrátane rúrkového ochranného rámu či volantu posiateho tlačidlami. Prispôsobené boli akurát karbónové panely dverí a bočné časti palubnej dosky. Anatomické sedadlá sú potiahnuté modrou Alcantarou, nechýbajú ani šesťbodové bezpečnostné pásy. Koľko stála objednávateľa možnosť usadnúť do týchto škrupín? To sme sa nedozvedeli, no iste to boli milióny eur.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia