ikona

Novinky Autopilot Tesla: Ako vidí chodcov a premávku?

Foto: Tesla

22.11. 2016 13:15 Americká Tesla je známa tým, že inováciami posúva automobilový trh dopredu. Tentokrát zverejnila fascinujúce video, v ktorom odhaľuje fungovanie systému Autopilot 2.0.

Technologickí nadšenci sa môžu tešiť na ďalší výdobytok modernej doby. Tesla už čoskoro plánuje podstatne vylepšiť svoj známy režim autopilot. Vodiči dôverujú aj tomu súčasnému, no ten zďaleka nie je bez chýb. Na konte dokonca má aj jednu smrteľnú nehodu. Na druhú stranu však treba podotknúť, že existujú situácie, kedy životy zachraňoval.

Tesla zvládla cestu úplne bez pomoci šoféra, všimnite si však najmä rozpoznávanie a snímanie pohybu objektov či identifikáciu dopravných značení
Tesla zvládla cestu úplne bez pomoci šoféra, všimnite si však najmä rozpoznávanie a snímanie pohybu objektov či identifikáciu dopravných značení
Zdroj: Tesla

Nedávno Tesla zverejnila fascinujúci videozáznam autonómnej jazdy. Ten konečne detailne odhaľuje spôsobom, akým autonómny elektromobil v režime autopilot vníma svet. Všimnite si, že vďaka sústave kamier a radarov je systém schopný rozpoznať objekty stojace popri ceste, ale aj na ceste a analyzovať ich pohyb.

Okrem toho stroj vníma dopravné značky, svetelnú signalizáciu či vodorovné dopravné značenie. Automobilka týmto videom demonštruje schopnosti Autopilota 2.0, ktorý sa má už čoskoro dostať do reálnej premávky.

Novinka sa bude od doterajšieho systému odlišovať po stránke softvéru, ale aj hardvéru. Už o niekoľko mesiacov by mal byť dostupný update, ktorý umožní plne autonómnu jazdu. Táto vymoženosť sa však bude týkať len vozidiel vyrobených po októbri 2016. Tie už totiž vo svojej výbave majú 8 kamier a 12 radarov, pričom centrom celej sústavy by mala byť trojica kamier snímajúcich priestor pred vozidlom.

Jedna z nich zaberá zorný uhol 50°. Vďaka nej vozidlo presne vie, čo sa deje bezprostredne pred ním. Zorný uhol druhej z nich dosahuje 25°, táto kamerka je zameraná na snímanie vzdialenejších bodov. Okrem toho vozidlo disponuje kamerou so šošovkou typu rybie oko, ktorá disponuje zorným uhlom 150°. Posledná z trojice má na starosti monitorovanie paralelných jazdných pruhov, cyklistov či chodcov.

Predná kamera zameraná na snímanie stredných vzdialeností v tejto chvíli vidí červenú vodiacu čiaru, zelený objekt na ceste, modré objekty popri ceste a fialovú dopravnú značku
Predná kamera zameraná na snímanie stredných vzdialeností v tejto chvíli vidí červenú vodiacu čiaru, zelený objekt na ceste, modré objekty popri ceste a fialovú dopravnú značku
Zdroj: Tesla

Modernizáciou prejde aj mozog automobilu. Doteraz údaje zozbierané kamerami aradarmi vyhodnocovala jednotka, ktorá mala na starosti napríklad aj ovládanie multimédií. Nový systém však prichádza s vlastným výpočtovým centrom, ktorý by Tesla podľa informácií portálu Electrek mala vyvíjať v spolupráci so spoločnosťou NVidia. Laik ju možno pozná vďaka výrobe grafických kariet.

Vďaka tomuto hi-tech arzenálu by verzia Autopilot 2.0 mala z aktuálneho systému spraviť obstarožný kus techniky. Vozidlá vybavené novým hadvérom a softvérom by totiž mali fungovať ako autonómne automobily piatej úrovne. To znamená, že budú schopné prejsť akúkoľvek cestu bez zásahu vodiča.

Všetko od svetiel či stieračov až po dlhú cestu po diaľnici či manévrovanie v úzkych mestských uličkách. Takéto vozidlá by prakticky ani nemuseli mať pedále či volant. Ako čerešnička na torte prichádza informácia, že Tesla by sa v autonómnom režime mala bez problémov vyrovnať s nocou, hmlou či akýmikoľvek vrtochmi počasia.

Terajších majiteľov amerického elektromobilu sklame fakt, že ich vozidlá nebudú dosahovať spomínanú úroveň ani po softvérovom update. Tesly vyrobené pred októbrom 2016 totiž nebudú disponovať hadvérom potrebným pre natoľko pokročilý systém autopilota.

Používanie autonómnych automobilov momentálne brzdí predovšetkým legislatíva, ktorá sa zatiaľ nestihla prispôsobiť prudkému technologickému rozvoju. Tesla chce všetkých presvedčiť o potenciáli svojho systému autonómnou jazdou z amerického New Yorku do Los Angeles. Trasa by mala mať prinajmenšom 4 500 kilometrov a vozidlo by ju mohlo absolvovať už budúci rok. Bez akéhokoľvek ľudského zásahu.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia