ikona

Novinky Citroën 19_19: Odvážna vízia budúcnosti

Foto: Citroën

16.5. 13:22 Oslavy storočnice prinášajú futuristickú štúdiu, ktorá okrem svojej karosérie zaujme aj interiérom a elektrickým pohonom.

Do klubu automobiliek pýšiacich sa vyše storočnou históriou aktuálne pribudol Citroën. Okrúhle narodeniny oslavuje francúzska spoločnosť vo viacerých smeroch a patrí medzi ne aj koncept nesúci označenie 19_19. Je to veľmi odvážna vízia budúcnosti štyroch kolies. A ako sme si už pri tejto značke zvykli, veľký dôraz bol kladený na komfort pasažierov.

Na svoje narodeniny si Citroën dal darček v podobe sci-fi konceptu
Na svoje narodeniny si Citroën dal darček v podobe sci-fi konceptu
Zdroj: Citroën

Vozidlo označené dvomi devätnástkami možno ťažko zaškatuľkovať podľa mantinelov dnešného trhu. A to ani čistými rozmermi: kým dĺžka 4 655 mm je niekde na hranici kompaktov a strednej triedy, presne 3,1-metrový rázvor zodpovedá predĺženým limuzínam a výška 1 600 mm skôr zástupcom triedy SUV. Šírka celých 2 240 milimetrov zasa prekonáva aj terénne pick-upy.

Mohutnosť v ramenách spôsobilo vysunutie až 30-palcových kolies (pneumatiky 255/30 R30) mimo hlavnej karosérie, pričom použité je tu inovatívne pruženie s hydraulickými dorazmi. Podľa autorov má jazda na ňom evokovať magický koberec. Pohodlie bolo veľmi dôležité, čo vidieť aj na interiéri prístupnom cez štvoricu dverí nerozdelených centrálnym stĺpikom.

Za dvomi pármi dverí sa skrýva priestor neprerušený B-stĺpikmi
Za dvomi pármi dverí sa skrýva priestor neprerušený B-stĺpikmi
Zdroj: Citroën

Kabína zaujme na prvý pohľad sedadlami, resp. najmä ležadlom na mieste spolujazdca a akýmsi gaučom v druhom rade. Opierky hláv vzadu nahrádzajú pružné laná. Netradičné je vzorované textilné čalúnenie, ale tiež dielce vyrobené z lešteného kameňa. A futuristicky pôsobia rôzne displeje. Pre vodiča je tu hlavne veľký head-up panel premietaný na veľkú časť čelného skla a podporujúci rozšírenú realitu, ďalším moderným prvkom je umelá inteligencia počúvajúca na hlasové ovládanie.

Súčasťou interiéru sú pedále i jednoramenný volant odkazujúci na minulosť, no ten sa môže v autonómnom režime zasunúť do palubnej dosky. Citroën 19_19 má vedieť jazdiť samostatne v zápchach či na diaľniciach. Jeho schopnosti naznačujú početné senzory vytŕčajúce z jeho karosérie, ktorá zaujme aj exteriérovými obrazovkami či pôvodnými logami firmy spred storočia. Tie sú aj súčasťou pevných stredov obrích kolies. Aktuálna verzia charakteristického symbolu je zasa zakomponované do svetiel, tie tvoria mohutné zalomené pásy diód na oboch koncoch.

Citroën 19_19
Citroën 19_19
Zdroj: Citroën

Čisto elektrický pohon pri takomto koncepte nikoho neprekvapí. Všetky štyri kolesá sci-fi Francúza roztáčajú elektromotory s výkonom 340 kW (456 k) a krútiacim momentom 800 Nm, ktoré ho dokážu rozbehnúť na stovku za presne 5 sekúnd. Energiu im poskytuje 100 kWh batéria.

Akumulátor údajne postačí na prejdenie až 800 kilometrov, pričom dve tretiny z toho má byť možné načerpať rýchlonabíjaním za 20 minút. Na palube je aj indukčný systém schopný dobíjať sa priamo počas jazdy. Samozrejme, podmienkou je špeciálna cesta vybavená korešpondujúcou technológiou. Rozšírenie takejto infraštruktúry je momentálne hudbou nejasnej budúcnosti, rovnako ako na uvedenie sériového automobilu pripomínajúceho jubilejný Citroën 19_19.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia