ikona

Novinky Ares Panther: De Tomaso pre 21. storočie

Foto: Ares Design

16.3. 6:30 Kupé mixujúce retro rysy s modernými riešeniami technicky vychádza z Lamborghini, oproti nemu však stojí takmer trojnásobok.

Oživovanie historických modelov je momentálne silným trendom, na minulosť odkazujú v rôznej forme mnohé automobilky. Móda neobišla ani taliansku spoločnosť Ares Design. Ešte na sklonku roka 2017 ohlásila plány na reinkarnáciu superšportu De Tomaso Pantera a uprostred minulého roka zverejnila fotografie svojho maskovaného prototypu. Teraz sa pochválila hotovým vozidlom.

Ares Panther odkazuje na superšport zo 70. rokov
Ares Panther odkazuje na superšport zo 70. rokov
Zdroj: Ares Design

Už predvlani talianska firma priznala, že modernú verziu kedysi slávneho modelu nebude stavať na zelenej lúke. Ako základ malo poslúžiť Lamborghini Huracán. Jeho karoséria však prešla kompletnou premenou a okrem iného sa jej dĺžka zväčšila o takmer 21 cm na presne 4 668 mm. Malý nárast zaznamenala šírka i výška. Z pôvodných dielcov sú zachované len dvere so spätnými zrkadlami. Býka evokuje panter ešte tvarom prahov, no aj tie sú upravené a vyrobené z uhlíkových vlákien.

Karoséria pozostáva kompletne z karbónu a evidentne má moderné aerodynamické riešenia, ale dizajnérom Ares Design sa jej zároveň podarilo dať nádych minulosti. Zásadnú rolu v tom zohrávajú hranaté tvary prednej časti s vyklápacími svetlometmi. Nie je jasné, či ich má talianska firma homologizované. Dôvodom ich vymiznutia boli totiž v prvom rade nároky na bezpečnosť chodcov. Svetlá obsahujú LED technológiu, rovnako ako kvarteto tenkých pásikov v nárazníku.

Minulosť sa snažia pripomínať aj koncovky výfuku
Minulosť sa snažia pripomínať aj koncovky výfuku
Zdroj: Ares Design

Retro nádych majú rebrované vstupy vzduchu za bočnými oknami či žiabre nad uprostred uloženou pohonnou jednotkou, prispievajú k nemu aj koncové svetlá prekryté tmavými lamelami. Chýbať nemôže štvorica výfukových koncoviek. Výrazným prvkom na karosérii sú mohutné oblúky blatníkov vyplnené modernými diskami kolies, v ktorých sú karbónovo-keramické brzdy Brembo.

Dvojmiestny kokpit superšportu prešiel nečakane veľkou premenou. Jeho gény síce možno spoznať podľa prístrojového panela, štartovacieho tlačidla a viacerých ďalších ovládacích prvkov, no palubná doska i konštrukcia centrálneho tunela je nová. Opäť prišli k slovu uhlíkové vlákna. Interiér je okrem toho prečalúnený, z hľadiska funkčnosti by mal kopírovať pôvodné Lamborghini.

Komplexnej premene sa nevyhol ani interiér kupé
Komplexnej premene sa nevyhol ani interiér kupé
Zdroj: Ares Design

Uprostred kupé pracuje naďalej 5,2-litrový atmosférický desaťvalec spojený s dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Motor disponuje upraveným výfukovým potrubím a dátami v riadiacej jednotke, vďaka čomu je mierne silnejší než originál. No nárast je zanedbateľný. Maximálny výkon ostrého agregátu V10 je 478 kW (650 k), vrcholí pri 8 250 otáčkach. Krútiaci moment dosahuje svoju špičkovú hodnotu 600 Nm na úrovni 6 500 ot./min.

De Tomaso pre 21. storočie teda svalmi prekonáva aj nedávno model odhalený Huracán Evo. Dynamicky za ním ale mierne zaostáva, pravdepodobne vinou ďalších častí techniky vychádzajúcej ešte z verzie pred faceliftom. Hmotnosť je totiž porovnateľných 1 423 kg. No nie je to zlé, obligátna akcelerácia 0-100 km/h zaberie panterovi 3,1 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 325 km/h.

Panther vyniká najmä vyklápacími LED svetlami
Panther vyniká najmä vyklápacími LED svetlami
Zdroj: Ares Design

Pre spoločnosť Ares Design je model Panther prvým dielom svojho druhu, interne nesie označenie ProgettoUno (projekt jeden). Taliani však už údajne intenzívne pracujú na ďalších obdobných vozidlách spájajúcich minulosť so súčasnosťou. Evidentne si vo svojich plánoch veria, čo dokazuje aj cena 615-tisíc eur požadovaná za upravené Lamborghini. Oproti originálu je to takmer trojnásobok. Aspoň sčasti to ospravedlňuje ručná práca, prestavba jedného auta má trvať celé tri mesiace. Prvé kusy by mali zákazníci dostať koncom mája.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia