ikona

Novinky Ami One: Mestský ideál podľa Citroënu

Foto: Citroën

21.2. 13:03 Malý elektromobil má dojazd 100 km a dosiahne najvyššiu rýchlosť 45 km/h, v niektorých krajinách by naň nebolo treba vodičský preukaz.

Napriek rozšírenému trendu postupného rastu jednotlivých modelov sa mnohí odborníci zhodujú na tom, že v budúcnosti budú musieť byť automobily určené do urbanizovaného prostredia podstatne menšie. Týmto smerom sa preto uberajú mnohé ich vízie. Výnimkou nie je ani štúdia Ami One, ktorá bude v Ženeve debutovať pod francúzskymi farbami.

Predná a zadná časť karosérie má veľa spoločného
Predná a zadná časť karosérie má veľa spoločného
Zdroj: Citroën

Toto označenie dostal mestský ideál podľa Citroënu. Ide o dvojmiestne autíčko s minimalistickým dizajnom, ktorý sa k značke hlási prakticky len označeniami a dizajnom tenkých aerodynamických kolies. Vozidlo má veľmi jednoduchú konštrukciu s množstvom zhodných dielcov. Vpredu i vzadu sú rovnaké nárazníky aj blatníky, to isté platí o LED svetlách líšiacich sa najmä farbou.

Koncept meria na dĺžku presne 2,5 metra a jeho šírku i výšku charakterizuje 1,5-metrový údaj. Disponuje netradičnými dverami. Na strane spolujazdca sú klasické, kým vodičove majú pánty vzadu. Za nimi sa skrýva interiér s dvojicou jednoduchých sedadiel. Vodičovo kreslo je viac vpredu, pričom za ním sa nachádza provizórny batožinový priestor. Futuristický kokpit obsahuje minimum ovládacích prvkov, digitálny prístrojový panel a veľký head-up displej. Jeho hlavnou úlohou je prenos obrazu zo smartfónu.

Okrem zovňajšku má minimalistické rysy aj interiér
Okrem zovňajšku má minimalistické rysy aj interiér
Zdroj: Citroën

Svojou základnou myšlienkou síce Citroën pripomína ikonického drobca menom Smart, no technicky ide o čosi úplne iné. Za volant Ami One by bolo v niektorých krajinách možné sadnúť aj bez vodičského preukazu. Vozidlo totiž váži len 425 kilogramov a dosahuje najvyššiu rýchlosť 45 km/h, pričom poskytne akčný rádius rovných 100 kilometrov. Plné nabitie batérie typu Li-on uloženej pod podlahou má zabrať dve hodiny. Pripojiť sa dá k verejným nabíjačkám, ale i štandardnej zásuvke.

Pohonný systém malého elektromobilu vydáva pri nízkych rýchlostiach zvuk, aby lepšie upozornil chodcov na svoju prítomnosť. Citroën pre tento účel zmiešal mužské a ženské hlasy meniace tóny podľa rýchlosti jazdy. Projekt vznikol nielen pre privátnych majiteľov, jeho tvorcovia mali na mysli aj zdieľanie automobilov. Odomykanie preto funguje cez QR kód. Francúzi hovoria o svojom diele ako o alternatíve k hromadnej doprave a tiež bicyklom či elektrickým skútrom.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia