Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mazda3 Skyactiv-D: Náročná voľba

Po bohato vybavenom benzíne sme atraktívnu Japonku preverili v chudobnejšom naftovom variante. Ktorý by sme si vybrali?
45 29.05.2019 / Marek Pokrývka

Autá nižšej strednej triedy tvoria kľúčovú časť portfólia mnohých značiek. Ani japonská Mazda nemôže ignorovať dôležitosť zástupcu tohto segmentu, aj keď aktuálne žne úspechy najmä s typom CX-5. Medzi kompakty koncom minulého roka pustila v poradí štvrtú generáciu svojej trojky. Tá sa jej naozaj podarila, ako sme sa nedávno presvedčili v redakčnom teste.

Japonský kompakt sme skúšali vo verzii Skyactiv-D Plus 45 fotografií v galérii Japonský kompakt sme skúšali vo verzii Skyactiv-D Plus Zdroj: Marek Pokrývka

Novinku sme si vyskúšali v klasickej konfigurácii: karoséria hatchback, výrazná metalíza Soul Red, atmosférický zážihový dvojliter a manuálna prevodovka. Vozidlo nás v tejto verzii oslovilo mnohými prvkami. Niekoľko drobností sme mu vytkli, ale vo všeobecnosti v nás bohato vybavený exemplár naozaj potešil. A sťažovať sme sa nemohli ani na jeho finálnu cenu.

Test Mazda3: V jednoduchosti je krása

Nová trojka z Hirošimy ide čiastočne proti prúdu svojím dizajnom, interiérom i technikou a prekvapuje nečakane bohatým štandardným vybavením.

Práve finančná politika môže byť tŕňom v oku mnohých potenciálnych záujemcov o atraktívne auto, ponuka totiž neobsahuje žiadne vyslovene chudobné modely. Základné vybavenie je netradične bohaté. Reálna kúpna čiastka sa preto od nej nemusí na míle vzdialiť, čo nám ukázal naftový jedinec Skyactiv-D disponujúci iba jedným zo štyroch príplatkových balíkov.

Už štandardné vybavenie je bohaté

Model vybavený vznetovým srdcom bol navonok prakticky identický s predtým skúšaným hatchbackom, vrátane príplatkového červeného kabáta a osemnásťpalcových diskov. Exteriérové rozdiely boli len dva. Na piatych dverách sa písmeno G zmenilo na D a predné svetlá mali jednoduchšiu architektúru. Prišli o adaptívne funkcie i diódové krúžky denného režimu.

Denný režim majú štandardne na starosti bežné žiarovky 45 fotografií v galérii Denný režim majú štandardne na starosti bežné žiarovky Zdroj: Marek Pokrývka

V štandardnom vyhotovení síce Mazda3 využíva na osvetľovanie cesty LED moduly, no počas dňa má zapnuté iba jednoduché žiarovky. Tie majú podstatne menej šmrncu. Zhruba tisícku požadovanú za balík Style obsahujúci lepšie svetlomety by sme určite obetovali, aj pre ich lepšie fungovanie v noci. Pre niektorých ľudí je pritom zahrnutie diódových svetiel do základu tŕňom v oku. No nebyť tohto kroku, tvary predných svetiel by nemohli byť takéto štíhle z dôvodu umožnenia montáže klasických halogénov s parabolami. Odrazilo by sa to teda na celkovej atraktivite Japonky.

Zvnútra sa dieselový kompakt od skôr testovaného benzínu odlišoval výraznejšie. Kožené čalúnenie sedadiel vymenil za textil a prišiel o niekoľko strieborných detailov či bezrámové spätné zrkadlo. Hodnotný pocit z interiéru to však zásadne nenaštrbilo, opäť v nás vyvolal výborný dojem. Zásadnú rolu v tom zohral kokpit orientovaný na vodiča a perfektný volant.

Aj interiér lacnejšieho variantu v nás zanechal výborný dojem 45 fotografií v galérii Aj interiér lacnejšieho variantu v nás zanechal výborný dojem Zdroj: Marek Pokrývka

Ďalšie rozdiely sa týkali vybavenia. Ozvučenie značky Bose nahradil sériový audiosystém, namiesto štyroch parkovacích kamier tu bola len jedna a zoznam bezpečnostných systémov sa skrátil. V skutočnosti nám však nič z toho nechýbalo. Model s balíkom Plus je totiž nakonfigurovaný veľmi dobre a okrem iného obsahuje head-up displej, pri ktorom musíme vyzdvihnúť prítomnosť symbolov upozorňujúci na prítomnosť vozidla v mŕtvom uhle. Ide o veľmi šikovné riešenie.

Kultivovaný a úsporný turbodiesel

Najväčším rozdielom medzi dvomi testovanými vozidlami však bola pohonná jednotka. Atmosférický dvojliter s mikrohybridnou technikou a vypínaním dvojice valcov nahradila prepĺňaná vznetová klasika, ktorá zo zdvihového objemu 1,8 litra dokáže vydolovať výkon 85 kW (116 k). Oproti zážihovej alternatíve jej teda chýba len zanedbateľných šesť konských síl.

Na papieri nie je výkonný, ale v praxi mu sila vôbec nechýba 45 fotografií v galérii Na papieri nie je výkonný, ale v praxi mu sila vôbec nechýba Zdroj: Marek Pokrývka

Menší počet plnokrvníkov vyvažuje turbodiesel krútiacim momentom, ktorý dosahuje svoju špičkovú hodnotu 270 Nm v rozmedzí 1 600 až 2 600 otáčok. V praxi je to naozaj cítiť. Motor dokáže vyvinúť peknú porciu sily už v nízkom pracovnom tempe, pričom jej strmý nástup prospieva subjektívnej dynamike. No v zrýchlení na stovku je nafta rýchlejšia dokonca aj na papieri. S údajom 10,3 sekundy víťazí nad benzínom o jednu desatinu, v prípade maximálnej rýchlosti 199 km/h však tri čísla stráca.

Ani mimo asfaltových roviniek sa nemusí nafta hanbiť. Jazdnými vlastnosťami sa takmer nelíši od súrodenca, za čo môže aj absencia niektorých technológií prítomných v benzíne. Vďaka nim totiž hmotnostný rozdiel medzi dvojicou exemplárov dosahuje len 21 kilogramov. Žiadna pocitová nadváha teda nehrozí, Mazda3 Skyactiv-D sa správa veľmi agilne a pekne nasleduje predné kolesá. Napriek tomu sme si dynamickú jazdu o niečo viac užili s verziou Skyactiv-G derúcou sa do otáčok.

Turbodiesel nesklamal ani z hľadiska akustiky a vibrácii, skôr naopak. Tento agregát pracuje príjemne kultivovane. Ani pri razantnom zrýchľovaní nie je prehnane hlučný, konštruktéri izoláciu skutočne nezanedbali. Klobúk dolu. Typický vznetový zvuk síce motor nezaprie, no ten nám popravde prekážal menej než občasné trasenie zážihovej alternatívy v dvojvalcovom režime.

Japonský diesel sa bez problémov zmestí do šiestich litrov 45 fotografií v galérii Japonský diesel sa bez problémov zmestí do šiestich litrov Zdroj: Marek Pokrývka

Esom v rukáve mnohých vznetových áut je spotreba paliva a Japonka s 1,8-litrovým srdcom v tomto smere nie je výnimkou. Mazda3 s ním dokáže jazdiť skutočne úsporne. V meste sme dosiahli na zimných pneumatikách priemer na úrovni iba 5,2 litra a to bez snahy vyslovene šetriť. Na okresných cestách sme tesne preliezli štvorlitrovú hranicu. Pri legálnom diaľničnom limite 130 km/h pracoval motor v tempe 2 350 otáčok a stačilo mu 5,5 litra na sto. To sú naozaj príjemné čísla.

Testovaný exemplár stál 24-tisíc eur

Samozrejme, skromný apetít si zákazníci predplácajú vo forme vyššej kúpnej ceny. Naftový model stojí na Slovensku oproti benzínovému viac o zhruba dve tisícky. Základ vyjde na asi 22-tisíc, voľba vyhotovenia Plus prinášajúceho 18-palcové kolesá, vyhrievanie volantu a predných sedadiel, dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové rozhranie, predné parkovacie senzory či zadnú kameru znamená v prepočte 23 290 eur.

Za naftový motor sa oproti benzínu priplácajú dve tisícky 45 fotografií v galérii Za naftový motor sa oproti benzínu priplácajú dve tisícky Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaný exemplár pridal k tejto čiastke akurát príplatkový lak Soul Red Crystal za 775 eur. Výsledná suma tak preliezla 24-tisícovú priečku. Osobne by sme ešte investovali do paketu Style prinášajúceho okrem adaptívnych LED svetiel s denným svietením aj tmavé zadné sklá, lesklý stredový stĺpik, vnútorné spätné zrkadlo bez rámu a zopár dekoratívnych detailov v interiéri.

Dobrý je zážihový i vznetový model

Ako možno vidieť na tomto príklade, nová Mazda3 nie je vyslovene drahé auto. Za takto dobre vybavený kompakt s naftovým motorom je 24 065 eur viac než konkurencieschopná cena. Benzín vyjde lacnejšie, ale voľba medzi dvomi agregátmi by bola pre nás tentokrát náročná. Turbodiesel totiž prakticky nemáme za čo kritizovať. Má veľmi kultivovanú náturu, funguje príjemne úsporne a pri bežnom živote cítiť jeho krútiaci moment. A vďaka neveľkému rozdielu v hmotnosti nejazdí tento model o nič horšie než zážihový variant Skyactiv-G s mikrohybridnou technikou.

V tomto prípade sme dilemu benzín vs. nafta nevyriešili 45 fotografií v galérii V tomto prípade sme dilemu benzín vs. nafta nevyriešili Zdroj: Marek Pokrývka

Reálny výber pohonu by v prípade tohto kompaktu bol ťažkým váhaním a naozaj nevieme, na ktorú stranu by sme sa nakoniec priklonili. Benzín? Nafta? Obe verzie sú dobré, no v prípade trojky z Hirošimy sme najviac zvedaví na tretieho člena ponuky. Ten sa volá Skyactiv-X. Vďaka revolučnému systému zapaľovania má spojiť výhody zážihových a vznetových pohonných jednotiek, na reálnu skúsenosť s ním si ale ešte musíme počkať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 759 cm3
Max. výkon
85 kW/116 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
270 Nm
pri otáčkach
1 600-2 600/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 460 mm
Šírka
1 795 mm
Výška
1 435 mm
Rázvor náprav
2 725 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 304 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 379 kg
Užitočná hmotnosť
590 kg
Celková hmotnosť
1 894 kg
Objem batožinového priestoru
334/1 019 l
Objem palivovej nádrže
51 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
199 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
5,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
108 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 23 290 €
Cena testovaného exemplára
24 065 €

Video
Najnovšie články
7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×