Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Roky krivdíme nafte: Už najviac škodí benzín

Ukazuje sa, že po dieselových aferách nafte krivdíme zbytočne. Vznetové agregáty dnes do ovzdušia vypúšťajú menej emisií než zážihové a je to viditeľné i v globálnom meradle.
2 16.04.2019 / Filip Kadlečík

Európska únia je v prípade emisií CO₂ nekompromisná a automobilových výrobcov prísnymi reguláciami tlačí do prechodu na alternatívne palivá. Producenti do vývoja elektromobilov, plug-in hybridov či vodíkových vozidiel investujú miliardy eur len aby splnili náročné kritériá, ktoré budú platné od roku 2025 a 2030. Pri honbe za čo najnižšími emisiami však akoby nik neráta s významnou premennou - zákazníkmi.

Aj Kia už ponúka najnovšiu generáciu dieselových jednotiek Smartstream, ktoré majú veľmi nízku spotrebu i produkciu emisií 2 fotografie v galérii Aj Kia už ponúka najnovšiu generáciu dieselových jednotiek Smartstream, ktoré majú veľmi nízku spotrebu i produkciu emisií Zdroj: Filip Kadlečík

V predchádzajúcich rokoch sa automobilovému priemyslu spravidla darilo znižovať množstvo vypustených emisií CO₂. Od začiatku presných meraní v roku 2010 až do roku 2017 bola tendencia klesajúca - agregáty sú čoraz čistejšie a modernejšie, svoju úlohu tu zohrali aj vozidlá s alternatívnym pohonom. Rok 2018 sa však niesol v silnej anti-dieselovej nálade a to sa prekvapujúcim spôsobom prejavilo aj na donedávna ako-tak uspokojivom trende znižovania CO₂.

Ako vo svojej správe informuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), európski klienti boli minulý rok voči dieselom veľmi skeptickí a to paradoxne zapríčinilo prvý medziročný vzostup produkcie CO₂ v aktuálnom desaťročí. ACEA zdôrazňuje to, o čo sa dlhšie snažíme aj my. Moderné naftiaky sú čisté, musia plniť extrémne prísne kritériá a do vzduchu vypúšťajú menej emisií CO₂, než ekvivalentné benzínové motory.

Benzín v Európe aj naďalej valcuje diesely

Zdá sa, že nemilosť, do ktorej pre emisný škandál upadli dieselové vozidlá, je už trvalý jav. V 4. štvrťroku 2018 ich jasne prevalcovali benzínové verzie.

Životné prostredie v konečnom dôsledku súčasné vznetové agregáty šetria viac. Nemusí to platiť pre staré diesle a samozrejme, netreba s nimi jazdiť len po meste. Nik netvrdí, že sú lepšie univerzálne a za každých okolností. Vodiči s vysokým ročným nájazdom však dnes ťažko nájdu finančne dostupnú a ekologickejšiu alternatívu. Aj preto je spoločenská panika, ktorá dnes vznetové jednotky sprevádza, zbytočná.

Ide to aj s luxusným šesťvalcom - Mercedes-Benz ukazuje, že radové agregáty rodiny OM656 sú výkonné a extrémne úsporné - to znamená šetrné voči životnému prostrediu 2 fotografie v galérii Ide to aj s luxusným šesťvalcom - Mercedes-Benz ukazuje, že radové agregáty rodiny OM656 sú výkonné a extrémne úsporné - to znamená šetrné voči životnému prostrediu Zdroj: Filip Kadlečík

Až 56,7% spomedzi všetkých predaných automobilov v EÚ za rok 2018 bolo vybavených zážihovým agregátom spaľujúcim benzín. Medziročne ide o zvýšenie na úrovni 6,5 percentuálnych bodov. Väčšina nových benzínov pribudla na úkor naftiakov, len 2% spomedzi všetkých nových registrovaných áut  v EÚ bolo v roku 2018 elektrifikovaných. Ide o problém, pretože podľa vyjadrení Európskej environmentálnej agentúry dnes nové benzínové pohonné jednotky produkujú o 10 až 40% viac emisií než ekvivalentné naftové.

ACEA však ukazuje aj na iný trend, s ktorým asi rátal málokto. Zákazníkom sa aspoň nateraz nechce presadať do elektrických automobilov, pre veľkú časť z nich sú drahé a ku prípadnej kúpe ich dokážu motivovať len subvencie jednotlivých národných vlád. To ešte výzvu pre výrobcov sťažuje.

Test Mercedes-Benz CLS 400 d: Triumf nafty

Mercedes-Benz je tradičným priekopníkom na poli technológií a plánuje to dokázať aj svojou rodinou elektromobilov označených písmenami EQ. Nezabúda však pritom ani na staršie spôsoby pohonu vozidiel,...

Pokojne sa môže stať, že automobilky síce na trh dodajú supermoderné elektroautá s vysokým dojazdom, v podstate sa to deje už dnes, málokto si však môže dovoliť takéto vozidlo kúpiť za 30 000 a viac eur. Preto bude dôležité postarať sa o to, aby elektrické autá mali nielen schopný dojazd, ale aj ľudovejšiu cenovku. Z dnešného pohľadu ide o ťažko riešiteľný problém. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin

Kórejský debutant narobil v segmente hot-hatchov slušný rozruch. Hyundai i30 N je čoraz obľúbenejší a prinajmenšom predajmi drví svoju konkurenciu. Teraz na to...

Extrémna špecialita: 400 koní pre Hyundai i30 N
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×