Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Cupra Ateca: Vydarený štart značky

Prvým nositeľom novej vlajky sa stalo kompaktné SUV, ktoré nás presvedčilo svojou ostrou náturou i jazdnými vlastnosťami.
56 16 príspevkov 21.02.2019 / Marek Pokrývka

Od prvého použitia umelého slovíčka Cupra, ktoré vzniklo spojením výrazov Cup (pohár) a Racing (pretekanie sa), ubehli už vyše dve dekády. Seat ním premiérovo nazval rely špeciál Ibiza. Z motoršportu sa označenie dostalo aj na bežné cesty, pričom najväčšiu slávu mu priniesol Leon. Aj súčasná generácia športovo ladeného kompaktu patrí vo svojej triede k tomu najlepšiemu.

Prvým samostatným modelom divízie Cupra sa stalo SUV 56 fotografií v galérii Prvým samostatným modelom divízie Cupra sa stalo SUV Zdroj: Marek Pokrývka

Keďže označenie získalo rokmi cveng, Španieli sa rozhodli urobiť z neho samostatnú značku. Jej oficiálne uvedenie sa odohralo pred rokom. Počas neho predstavila automobilka prvotinu nesúcu nové logo, ktorou sa namiesto spomínaného dua stal typ Ateca. Súčasné trendy nepustia...

Test Seat Ateca: Ako slúžia digitálne budíky?

Seat Ateca sa u nás za posledné obdobie objavila niekoľkokrát. Týždňovú stáž teraz absolvovala verzia 2.0 TSI FR, avšak s virtuálnym kokpitom. Oplatí sa za túto vychytávku priplácať?

Napriek formálnemu príslušenstvu k mladej divízii je celkom jasné, že veľká časť SUV sa nezmenila. Ostrý model prevzal mnoho dielcov od civilnejších verzií. Našimi rukami ich už prešlo viacero, naposledy sme testovali benzín 2.0 TSI a predtým naftu 1.6 TDI. Ako sa od týchto klasických vyhotovení v praxi odlišuje nabrúsený exemplár s výkonom 300 koní?

Vlastné symboly, meď a uhlíkové vlákna

Novinka disponuje upraveným bodykitom so športovejším predným nárazníkom, ktorého súčasťou je nápis Cupra pripomínajúci označenie quattro pri modeloch Audi RS. Zadný dielec obsahuje imitáciu piatich otvorov a vykúka spod neho kvarteto koncoviek výfuku s aktívnou klapkou. Vozidlo bolo v našom prípade oblečené do rovnakých šiat ako exemplár odhalený pri premiére. Malo teda sivý lak, s ktorým kontrastovali devätnásťpalcové ráfiky kombinujúce čiernu a medenú farbu.

Zozadu prezrádzajú novinku najmä štyri výfukové koncovky 56 fotografií v galérii Zozadu prezrádzajú novinku najmä štyri výfukové koncovky Zdroj: Marek Pokrývka

Odtieň medi vyznávajú aj symboly mladej značky, ktoré nám pripomínajú jednoduché tetovanie. Okrem kolies sa nachádza na maske chladiča i piatych dverách. Tie sú zhodné s dielcom použitým pri obyčajných verziách typu Ateca, logo je preto usadené v štvorcovom rámiku imitujúcom svojím finišom uhlíkové vlákna. Rovnakú tematiku nájdeme aj v interiéri.

Karbónovú štruktúru vo vnútri evokuje stred volantu, ale tiež časti čalúnenia prešívaného niťou medenej farby. Typický vzor sa nachádza na sedadlách pokrytých prevažne kožou a Alcantarou. Tvarovo sa sedačky nijako nezmenili a zaslúžili by si lepšiu oporu v oblasti stehien. Operadlá nesúce podpis Cupra sú v pohode. Španieli ponúkajú okrem klasiky aj výraznejšie kreslá s integrovanou hlavovou opierkou, no treba za ne dať 1 622 eur navyše.

V interiéri španielskeho vozidla sa zmenili viaceré detaily 56 fotografií v galérii V interiéri španielskeho vozidla sa zmenili viaceré detaily Zdroj: Marek Pokrývka

Odhliadnuc od materiálov zostalo v interiéri takmer všetko po starom. Zmenilo sa len niekoľko detailov, napríklad volič jazdných režimov obsahujúci módy Sport a Cupra. Štandardne dodávaný digitálny prístrojový štít zasa ponúka štýl zobrazenia s centrálnym otáčkomerom. Z praktického hľadiska nedošlo k žiadnym ústupkom, nezmenil sa ani batožinový priestor.

Ostro znejúci dvojliter i výborný podvozok

Technická stránka neskrýva koncernový pôvod a má spoločné rysy s viacerými ďalšími modelmi. Srdcom španielskeho SUV je prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom dva litre. Dosahuje najvyšší výkon 221 kW (300 k) a krútiaci moment 400 Nm, štandardnom je prevodovka DSG a pohon všetkých kolies. Prakticky rovnakú techniku má Leon Cupra ST 4Drive aj Volkswagen Golf R.

Za maskou s novým logom sa skrýva známy zážihový motor 56 fotografií v galérii Za maskou s novým logom sa skrýva známy zážihový motor Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti spomínanej dvojici má Ateca vyššiu hmotnosť, čo sa odrazilo na horších dynamických parametroch. Rozdiel ale nie je nijak veľký. Tradičná disciplína 0-100 km/h trvá 5,2 sekundy a za uvedenou dvojicou teda zaostáva o pár desatín. Realita? Hendikep nebadať, novinka šprintuje s rovnakou vervou ako jej príbuzní. Pružný dvojliter ponúka kopec sily v širokom rozmedzí otáčok.

Pri zrýchlení z miesta ponúka Španiel systém launch control, teda funkciu kontrolovaného rozjazdu. Stačí zvoliť režim Cupra spolu s obmedzeným fungovaním stabilizačného systému. Stlačenie oboch pedálov znamená pokľaknutie na zadné kolesá a výlet na štyritisíc otáčok sprevádzaný praskotom výfuku, následné uvoľnenie brzdy zasa prináša instantné katapultovanie vpred. Zvuková kulisa si vo všeobecnosti zaslúži pochvalu. SUV má agresívnejšie naladené potrubie než Leon, dokáže urobiť slušný cirkus a v športovom móde strieľa takmer pri každom ubratí plynu.

Štvorica výfukových koncoviek SUV má veľmi pekný zvuk 56 fotografií v galérii Štvorica výfukových koncoviek SUV má veľmi pekný zvuk Zdroj: Marek Pokrývka

Aj vďaka akustickej stránke nás Ateca za volantom bavila. K tomu prispela rýchlo pracujúca dvojspojková prevodovka i pohon všetkých kolies, ktorý prináša dobrú trakciu aj na mokrej vozovke. Medzinápravová spojka dokáže dozadu poslať veľkú časť sily. O tom sme sa presvedčili na snehu, kde SUV prejavilo chuť na jazdu bokom a schopnosť nechať sa pekne kontrolovať pomocou plynu.

Jazdné vlastnosti sú vo všeobecnosti výborné, k čomu má okrem pohonu 4Drive čo povedať aj nastavenie podvozka s adaptívnymi tlmičmi. Napriek vyššej hmotnosti i ťažisku Cupra veľmi ochotne mení svoj smer. Náklony karosérie drží na uzde a výborne plní povely volantu. Pocitom agilnosti je takmer na úrovni hot-hatchov. Kilá navyše sme necítili ani pri spomaľovaní, veľké predné kotúče Brembo dokážu rozpáleného Španiela rázne schladiť. Komfort na devätnásťpalcových kolesách trochu utrpel. Obeta pohodlia však nie je veľká a pokojne ju dokážeme akceptovať.

Mohutné predné brzdy patria medzi príplatkové opcie 56 fotografií v galérii Mohutné predné brzdy patria medzi príplatkové opcie Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, daňou za športovú náturu je spotreba paliva. Brázdením mesta s častým využívaním dynamického potenciálu sme sa dostali cez osemnásť litrov, ale vedeli sme ulicami jazdiť aj za polovicu. Náš urbanizovaný priemer dosiahol hodnotu 11,1 l/100 km. Na diaľnici sa dvojliter apetítom zmestil len veľmi tesne do desiatky, jazda okresnými cestami vyústila do 7,6-litrového výsledku. Minimálne na zimných gumách toto vozidlo nebude etalónom hospodárnosti...

S príplatkami sa dostáva cez 50-tisíc eur

Okrem prevádzkových nákladov treba pri nabrúsenom španielskom SUV rátať aj s vyššou cenou. Modelový cenník značky Seat síce štartuje pri type na úrovni 18 740 eur, no variant nesúci logo Cupra stojí bezmála 43-tisíc. Okrem technickej stránky za to môže aj vybavenie. Štandardne obsahuje nielen devätnásťpalcové kolesá, špecifický bodykit a diódové svetlá, jeho súčasťou je taktiež digitálny prístrojový panel, navigačný systém, kvarteto exteriérových kamier, bezkľúčové rozhranie a veľa ďalších prvkov.

Súčasťou štandardného vybavenia sú aj štyri kamery 56 fotografií v galérii Súčasťou štandardného vybavenia sú aj štyri kamery Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek tomu si pri novinke možno aj za viacero prvkov priplatiť. Najnákladnejšou položkou sú veľké brzdy Brembo, ktoré stoja 2 316 eur navyše. Testovaný exemplár ich mal. Okrem toho disponoval panoramatickou strechou, metalízou, špeciálnym dizajnom kolies, zimným balíkom, viacerými bezpečnostnými asistentmi či ozvučením Beats, výsledkom čoho prekonal 50-tisícovú hranicu.

Cena je daňou za univerzálnosť SUV

Cupra vznikla ako samostatná divízia len vlani, no jej meno Seat budoval dlhé roky. Označil ním niekoľko kvalitných modelov. Najväčšiu pozornosť získal Leon, ktorý patrí k elite hot-hatchov. Prvým nositeľom novej vlajky sa však namiesto neho stalo kompaktné SUV. Trendy nepustia a na svete je vozidlo, ktoré nás presvedčilo svojou ostrou náturou i jazdnými vlastnosťami.

Prvý model označený symbolmi Cupra si zaslúži pochvalu 56 fotografií v galérii Prvý model označený symbolmi Cupra si zaslúži pochvalu Zdroj: Marek Pokrývka

Ateca má nefalšovaný športový charakter a pružný prepĺňaný dvojliter s ňou dokáže divy, najmä pri použití funkcie launch control. Španiel nás prekvapil dobre vyladeným výfukom. No oslovilo nás aj jeho správanie sa v zákrutách, ktorému bola obetovaná iba trocha komfortu. So spotrebou paliva je to o niečo horšie. Negatívom tohto modelu je najmä cena, ktorou ide dosť vysoko. Je to daň za univerzálnosť. SUV totiž neprišlo o nič zo svojej praktickej stránky a pokojne zvládne aj ľahší terén. Hlavným teritóriom tejto verzie sú ale kľukaté cesty či mestské semafory.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 984 cm3
Max. výkon
221 kW/300 k
pri otáčkach
5 300-6 500/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
2 000-5 200/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 376 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 601 mm
Rázvor náprav
2 631 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 540 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 615 kg
Užitočná hmotnosť
610 kg
Celková hmotnosť
2 150 kg
Objem batožinového priestoru
485/1 579 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
247 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,2 s
Spotreba benzínu
Mesto - normovaná
8,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,4 l/100 km
Mesto - počas testu
11,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
168 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 42 990 €
Základná cena verzie
od 42 990 €
Cena testovaného exemplára
50 391 €

Video
Najnovšie články
Nissan a Renault prehodnocujú svoju alianciu

Nový americký sedan si živú premiéru odbije v New Yorku, do predaja sa dostane s benzínovým štvorvalcom i šesťvalcom.

Cadillac CT5: Zastúpi sedany ATS i CTS

Americká spoločnosť plánuje na autosalóne predstaviť omladenú verziu existujúceho vozidla i nový koncept, ktorý nesie podpis Pininfarina.

Karma avizuje pre Šanghaj dve premiéry

Ministerstvo financií zrejme môže byť spokojné s príjmami z elektronického mýta za nákladné vozidlá. Vo februári sa vybralo vyše 17 miliónov, čo je viac než...

Príjmy z mýta rastú, najviac platia cudzinci

Havarijný stav mostov zjavne nie je len lokálnym fenoménom u nás. Podľa aktuálnych informácií z Česka tam totiž majú rovnaký problém: v zúfalom stave je vyše 1...

Stovky českých mostov sú v havarijnom stave

Firmy už pred rokmi rozčúlili verejnosť, keď schvaľovali šéfom vysoké platy, hoci zisky klesali. V podobnom duchu je to teraz vo Forde, ktorého šéf Jim Hackett...

Šéf Fordu zarobil viac, i keď firma peniaze stratila

Rast cien ropy brzdia obavy zo stavu svetovej ekonomiky, čo nahráva do karát motoristom. Minimálne tým, že zdražovanie je zatiaľ len kozmetické.

Benzín a nafta: Ďalší vývoj je vo hviezdach
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×