Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Ceed: Pyšní môžu byť aj Slováci

FOTO
Tretia generácia kórejského kompaktu patrí k elite triedy, oslovila nás najmä priestranným a kvalitne zhotoveným interiérom.
63 58 príspevkov 28.08.2018 / Marek Pokrývka

Predsudky voči vozidlám s juhokórejským rodným listom postupne opadávajú. Stále viac ľudí zisťuje, že dnešné produkty z dielne Hyundai-Kia nemajú nič spoločné s vozidlami vyrábanými týmto koncernom pred dekádou. Mnohé dobehli alebo predbehli európskych konkurentov. Kompakt cee’d s týmto cieľom vznikol a jeho tretia generácia v misii pokračuje.

Do našej redakčnej garáže nedávno zavítala nová Kia Ceed 63 fotografií v galérii Do našej redakčnej garáže nedávno zavítala nová Kia Ceed Zdroj: Marek Pokrývka

Vozidlo nesúce zjednodušený názov Ceed je rovnako ako v minulosti pokrvným príbuzným typu i30. Ten prešiel evolúciou už skôr, od jeho výmeny uplynú čoskoro dva roky. Svojho brata dostal vo februári. Počas oficiálnej premiéry sme sa s vozidlom detailne zoznámili a neskôr dostali šancu posadiť sa za jeho volant v rámci medzinárodnej prezentácie.

Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

PRVÁ JAZDA Kia pri modeli Ceed odjakživa dbala na potreby a nároky európskych klientov, až teraz však svoju snahu dotiahla takmer k dokonalosti. Na tretej generácii obľúbeného kompaktu sa chyby...

Po našich prvých kilometroch v novinke sme skonštatovali, že automobil vyrábaný výhradne v žilinskej fabrike sa smelo môže pozrieť do očí svojím súperom. No dokáže nás rovnako presvedčiť na slovenských cestách? Aby sme to zistili, vzali sme do rúk model 1.4 T-GDI disponujúci dvojspojkovou prevodovkou a špeciálnym vybavením Launch.

Podobné rozmery, no športovejší dizajn

Ceed nás zaujal ešte pred tým, než sme k nemu prišli. Disponuje totiž pekným kľúčom vyrobeným v rovnakom štýle ako má podstatne drahší liftback Stinger. Nejde pritom o jedinú inšpiráciu vlajkovou loďou európskeho portfólia, jej vplyv cítiť aj v prednej časti kompaktu. Svojho emóciami nabitého súrodenca pripomína maskou chladiča a ostrými tvarmi nárazníka.

Výrez na evidenčné číslo sa presunul z nárazníka na piate dvere 63 fotografií v galérii Výrez na evidenčné číslo sa presunul z nárazníka na piate dvere Zdroj: Marek Pokrývka

Štylisticky odlišné sú LED svetlomety, v ktorých hlavnú šošovku obklopuje štvorica „ľadových kociek“ na denný režim. Smerovky sú tvorené dvomi pásmi na vnútornej strane. Reflektory nielen dobre vyzerajú, ale najmä v noci spoľahlivo fungujú a pekne osvetľujú cestu i blízke okolie. Zadné svetlá evokujúce typ Stonic sú diódové iba čiastočne. No svojou troškou prispievajú k tomu, že kórejský hatchback vyzerá naozaj moderne. Oproti predchodcovi pôsobí športovejšie. Musíme uznať, že s modrým lakom a dvojfarebnými sedemnásťpalcovými kolesami mu to sekne.

Napriek všeobecnému rastovému trendu si Kia ponechala rázvor 2 650 mm i celkovú dĺžku na úrovni 4 310 mm. Oproti predchodcovi je však mierne širšia a nižšia, navyše má trochu prepracované proporcie. Napríklad zadný previs sa zväčšil o dva centimetre na úkor toho predného. V praxi to znamená obdobné priestorové pomery ako v minulosti, štyroch pasažierov s konfekčnou výškou pojme hatchback bez problémov. Vzadu im zostane niekoľko centimetrov nad hlavou i pred kolenami.

Interiérovým priestorom sa Ceed radí k lepším kompaktom 63 fotografií v galérii Interiérovým priestorom sa Ceed radí k lepším kompaktom Zdroj: Marek Pokrývka

Z mierneho predĺženia zadnej časti profitoval batožinový priestor, ktorý narástol na 395 litrov. Týmto číslom sa radí k najlepším zástupcom svojej kategórie. Kufor má pomerne pravidelný tvar, pričom vďaka dvojitému dnu umožňuje vytvoriť po sklopení zadných sedadiel takmer úplnú rovinu. Operadlá však s podlahou zvierajú mierny uhol. Praktický rozmer nesabotujú ani odkladacie priečinky, slušný objem majú najmä kapsy vo dverách.

Kabína sa spracovaním radí k najlepším

Priestorové pomery nás neprekvapili, nakoľko sú prakticky zhodné s príbuzným typom Hyundai i30. No z hľadiska výzoru interiéru ide Kia Ceed vlastnou cestou. Disponuje inak usporiadanou palubnou doskou, ktorej kraľuje samostatne stojaca osempalcová obrazovka s tenkým rámikom prispievajúcim k jej štýlovému vzhľadu. O hardvérové tlačidlá ale infotainment neprišiel. Z jeho bokov sa presunuli nižšie do samostatného modulu nad dvojzónovou klimatizáciou.

Hardvérové ovládače umiestnením nenarúšajú čistý vzhľad displeja 63 fotografií v galérii Hardvérové ovládače umiestnením nenarúšajú čistý vzhľad displeja Zdroj: Marek Pokrývka

Testované vozidlo malo obsadené všetky dostupné pozície pre tlačidlá. Súčasťou jeho vybavenia bol totiž okrem iných prvkov aj aktívny parkovací asistent, systém monitorovania slepého uhla, adaptívny tempomat či dobre hrajúce ozvučenie JBL, ktoré malo v kufri subwoofer. Z dnes ako-tak bežných vecí v danom segmente chýbal akurát head-up displej.

Panel klímy nás zaujal reguláciou teploty zabezpečenou kruhovými ovládačmi s integrovanými obrazovkami. Tie obsahujú červené číslice, čo už vyšlo z módy. Na slnku sú navyše často zle čitateľné. O poschodie nižšie sa nachádzajú mierne ustúpené tlačidlá chladenia/vyhrievania sedadiel a volantu, umne skrytá polička s indukčným nabíjaním a asymetrická časť centrálnej konzoly.

Riešenie prechodu do stredového tunela oceňujeme. Vďaka špecifickému tvaru totiž plast nezavadzia vodičovmu pravému kolenu, ktoré sa tak nemusí vyrovnať s jeho tvrdším povrchom. A čo ostatné materiály? Prešívanie na vrchu palubovky kožu len imituje a lesklé čierne plochy sú magnetom na odtlačky, prach i škrabance. Napriek tomu sa nám vyhotovenie interiéru páčilo.

Zobrazovanie zvolenej teploty nie je vyriešené najšťastnejšie 63 fotografií v galérii Zobrazovanie zvolenej teploty nie je vyriešené najšťastnejšie Zdroj: Marek Pokrývka

Väčšina vnútorných plôch má príjemný zmäkčený povrch, pričom sedadlá i časti dverí pokrýva hodnotne pôsobiaca koža. Remeselné spracovanie je výborné. Všetko presne lícuje a interiér nevydáva žiadne pazvuky. V tomto smere môžu byť pracovníci žilinskej fabriky na seba hrdí. Kabína je tiež výborne odizolovaná, problémom nie je aerodynamický hluk ani prejav motora. O slovo sa hlásia akurát pneumatiky Michelin Primacy 3. Najmä na horších povrchoch ich je počuť v interiéri o niečo viac, než by sa nám páčilo.

Veľmi tichý a dostatočne silný turbobenzín

Na celkovej akustickej pohode mal veľký podiel pohon. Nami testovaný Ceed bol vybavený prepĺňaným benzínom 1.4 T-GDI, ktorý sme chválili pod kapotou pokrvného príbuzného i30. Medzičasom prešiel malou evolúciou. Jej hlavným bodom bol filter pevných častíc, vďaka ktorému dokáže agregát splniť prísnejšie emisné normy Euro 6d-Temp platné od budúceho roka.

Z palety motorov by sme osobne zvolili práve tento benzín 63 fotografií v galérii Z palety motorov by sme osobne zvolili práve tento benzín Zdroj: Marek Pokrývka

Prítomnosť obávaného komponentu vo výfukovom potrubí subjektívne nijak necítiť. Turbomotor beží v klasických podmienkach naďalej kultivovane a veľmi ticho, no s plynom na podlahe vie aj trochu zavrčať. Vo vyšších otáčkach má celkom pekný zvuk. Najmä však pracuje veľmi pružne a kompaktu dáva adekvátne schopnosti. Zrýchlenie na stovku za 9,2 sekundy znamená v praxi dostatok sily aj na svižnejšie predbiehanie.

Test Hyundai i30: Mieri medzi najlepších

Tretia generácia kompaktu získava body kvalitne pôsobiacim interiérom, pružným benzínovým motorom i dobre naladeným podvozkom.

Skúšaný exemplár vozidla so slovenským rodným listom disponoval opäť dvojspojkovou prevodovkou so siedmimi stupňami. Rovnako ako iné skrine tejto konštrukcie môže pri rozjazdoch občas pôsobiť neisto, ale k jej práci okrem toho nemáme výhrady. Dobre reaguje v štandardnom i športovom režime. Problém jej nerobia ani manuálne povely, ocenili by sme však prítomnosť pádiel za volantom alebo kulisy so správnou orientáciou polôh + a -.

V našom prípade dopĺňala štvorvalec dvojspojková prevodovka 63 fotografií v galérii V našom prípade dopĺňala štvorvalec dvojspojková prevodovka Zdroj: Marek Pokrývka

Kým dynamická stránka neprešla žiadnymi zmenami, spotreba trochu áno. Kia bola v našom teste vo všetkých režimoch úspornejšia pravdepodobne najmä vďaka letným plášťom namiesto zimných použitých počas testu brata s logom Hyundai. Najväčší rozdiel sme namerali na diaľnici, s priemerom na úrovni 6,8 l/100 km šlo o necelý liter. Na vidieckych cestách dosiahla úspora pri 5,4-litrovom výsledku štyri deci. V uliciach bol odstup len polovičný, Ceed potreboval 7,2 litra benzínu na sto. Na auto týchto parametrov ide z hľadiska hospodárnosti o sivý priemer.

Kompakt s dobre naladeným podvozkom

Tento kompakt bol od počiatku stavaný podľa európskeho vkusu, vzorom sú preň najmä nemecké automobily. Platí to aj pre podvozok. Jeho základný charakter je pomerne tuhý, ale nie nekomfortný. Aj na najväčších sedemnásťpalcových kolesách jazdí hatchback celkom pohodlne. O väčších nerovnostiach síce dá vedieť, ale len distingvovaným spôsobom. Silné búchanie je mu cudzie.

Testovaný automobil stál na sedemnásťpalcových diskoch 63 fotografií v galérii Testovaný automobil stál na sedemnásťpalcových diskoch Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka tomuto naladeniu sú jazdné vlastnosti kórejského auta na vysokej úrovni, rýchlu jazdu zvláda s prstom v nose. Jeho vyspelý podvozok dáva vodičovi pocit stability. Kia Ceed tretej generácie dobre reaguje na prudké zmeny smeru a ochotne reže zákruty. V nich dokáže prekvapiť svojim neutrálnym správaním sa. Prsty v tom majú slušne držiace pneumatiky Michelin.

V agilite kórejského hatchbacku má prsty tiež usmerňovanie krútiaceho momentu, ktoré pomáha uťahovať zvolené oblúky. Ide o relatívne jednoduchý systém využívajúci pribrzďovanie jednotlivých kolies podľa aktuálneho smeru jazdy. Samotné brzdy musíme pochváliť, spoľahlivo sa dávkujú a majú dostatočný účinok. So skrotením turbomotora nemajú problém.

Predné kolesá reagujú na povely volantu lepšie než doteraz 63 fotografií v galérii Predné kolesá reagujú na povely volantu lepšie než doteraz Zdroj: Marek Pokrývka

K dobrým dojmom prispelo strmšie a presnejšia riadenie, pri ktorom však o bohvieakej komunikatívnosti nemožno hovoriť. Napriek slušným schopnostiam teda Ceed nie je stroj na zábavu. Tým sa možno stane v športovej verzii, aspoň to naznačujú kvality modelu Hyundai i30 N...

Základný model štartuje na úrovni 14-tisíc

Slovenský importér značky Kia spustil predaj tretej generácie typu Ceed počas leta. Štandardný cenník otvoril čiastkou 14 590 eur, zatiaľ však zo všetkých súm odpočítava šesť stovák. Vozidlo tak reálne štartuje pod 14-tisícovou hranicou. My sme mali k dispozícii uvádzaciu verziu Launch, ktorá stojí podstatne viac než základ. Ide o nadstavbu modelu First Edition.

Na všetky modely Ceed teraz importér ponúka zľavu 600 eur 63 fotografií v galérii Na všetky modely Ceed teraz importér ponúka zľavu 600 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Tento variant kombinuje kórejská automobilka výhradne s najvýkonnejšími motormi. Pri voľbe benzínu a dvojspojky stojí kompakt 22 290 eur, ide však o takmer konečnú cenu. Doplatiť sa dá akurát 500 eur za metalízu. Inak vybavenie obsahuje všetko dostupné, v štandarde sú LED svetlomety, sedemnásťpalcové kolesá, displej Supervision, navigácia, zadná kamera či bezkľúčový systém. Launch k tomuto pridáva aktívneho parkovacieho asistenta, adaptívny tempomat či kvalitne znejúcu sústavu reproduktorov JBL.

V rámci svojho segmentu má čo ponúknuť

Kórejský automobilový priemysel urobil v ostatných dekádach veľké pokroky a ďalej napreduje vysokým tempom. Kia Ceed nás o tom presvedčila. Tretia generácia kórejského kompaktu patrí k elite triedy, oslovila nás najmä priestranným a kvalitne zhotoveným interiérom. Pyšní naň môžu byť aj Slováci pracujúci vo fabrike pri Tepličke nad Váhom.

Kia znovu postavila naozaj konkurencieschopný kompakt 63 fotografií v galérii Kia znovu postavila naozaj konkurencieschopný kompakt Zdroj: Marek Pokrývka

Kompakt si nás okrem dizajnu či kabíny získal tiež 1,4-litrovým benzínovým motorom, ktorý je štandardne veľmi tichý a zároveň dokáže v prípade potreby pružne reagovať. Z dynamického hľadiska je to dobrá voľba. Spotrebou patrí k priemeru, napriek tomu by spomedzi dostupných agregátov bol našou voľbou. Výborne sa totiž hodí k celkovému naladeniu hatchbacku.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 353 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
242 Nm
pri otáčkach
1 500-3 200/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 310 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 447 mm
Rázvor náprav
2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 337 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 412 kg
Užitočná hmotnosť
513 kg
Celková hmotnosť
1 850 kg
Objem batožinového priestoru
395/1 301 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
125 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 13 990 €
Základná cena verzie
od 24 690 €
Cena testovaného exemplára
25 190 €

Najnovšie články
Test Kodiaq Sportline: Najlepšia Škoda

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa

Kompletne otvorený roadster odkazuje na stroje z povojnového obdobia. Existujú dve verzie, pri oboch je základom kupé 812 Superfast.

Ferrari Monza má najsilnejší motor značky

Ford do Európy definitívne prináša Ranger Raptor a spolu s ním i ďalšie novinky. Oznámil to na autosalóne úžitkových vozidiel v Hannoveri. Tešiť sa po novom...

Premiéry Fordu: Ranger Raptor i Custom PHEV

Nemecko chcelo s pomocou stimulov a dotácií dostať na svoje ciele milión áut do roka 2020. Tento cieľ však nie je reálny a určite sa nenaplní.

Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×