Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

WLTP v praxi: Ukončí klamstvá o spotrebe?

FOTO
Oficiálna spotreba automobilov, ktorú udávajú výrobcovia, už dlhší čas príliš nekorešponduje s realitou. Zmení tento fakt nástup nového testovacieho cyklu? V čom je vlastne WLTP iný?
11 25 príspevkov 05.06.2018 / Filip Kadlečík

Je verejným tajomstvom, že automobilky dlhodobo chtiac-nechtiac zavádzajú pri udávaní papierovej spotreby jednotlivých automobilov. Až do septembra roku 2017 sa totiž tento údaj oficiálne získaval meraním v cykle zvanom NEDC (New European Driving Cycle) zavedenom v roku 1992, ktorý bol, ako už mnohí z nás vedia, úplne odtrhnutý od reality.

Testovacie cykly používané pri meraní spotreby s realitou bohužiaľ často nemajú nič spoločné 11 fotografií v galérii Testovacie cykly používané pri meraní spotreby s realitou bohužiaľ často nemajú nič spoločné Zdroj: Dreamstime

Kvôli zle nastavenému laboratórnemu certifikovaniu potom jednotlivé automobily v reálnej premávke spotrebovávali podstatne viac paliva, než by oficiálne mali. Dokazujú to aj viaceré merania AUTO BILDu, ktoré už v minulosti odhalili najväčších hriešnikov v tejto disciplíne. Pre osvieženie pamäte vám prehľad top desiatky vozidiel s najmarkantnejšou odchýlkou skutočnej a papierovej spotreby prinášame aj v tomto článku.

Od septembra 2017 malo byť všetko inak a klamstiev o spotrebe jednotlivých vozidiel sme sa mali zbaviť. Odvtedy sú totiž pri meraní nových typovo schválených modelov a agregátov spĺňajúcich aktuálne platné emisné normy Euro 6b až 6d (vrátane 6d-temp a 6d-temp-evap) v platnosti úplne iné pravidlá. Tie sa opierajú o cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Procedure), ktorý má omnoho viac zohľadňovať reálne používanie auta.


>>> TOP 10 áut, ktoré prekračujú udávanú papierovú spotrebu <<<


S jeho nástupom viacerých motoristov vystrašil nárast oficiálnej spotreby automobilov, ktorá mohla stúpnuť aj o niekoľko desiatok percent. V skutočnosti sa však niet čoho báť. Apetít sa na papieri síce zvýši, pravdou však je, že sa len priblíži realite. A to je dobre nielen pre zákazníkov, ktorí nebudú zavádzaní, ale i firmy, ktoré nebudú musieť riešiť problémy s prehnane vysokou reálnou spotrebou áut v podnikovej flotile. Dotknuté vozidlá testované metodikou WLTP pomaly prichádzajú na trh, spotrebitelia sa teda môžu tešiť na presnejšie oficiálne údaje.

Najväčší hriešnici: Kto nám klame o spotrebe?

Údaj o normovanej spotrebe vozidla je pre veľké množstvo kupujúcich dôležitým faktorom. Pravdou však je, že sa na neho väčšinou nedá spoliehať. Automobilky ho totiž nemerajú v realite. Kto patrí...

Cyklus WLTP sa od nedávno aktuálnej normy NEDC odlišuje vo viacerých ohľadoch. Detailné informácie nájdete v tabuľke umiestnenej nižšie, podstatnou zmenou je však najmä väčšie zohľadnenie reálnych potrieb vodiča. K presnosti prispeje aj dĺžka simulovaného cyklu, ktorý sa z 11 km natiahol až na 23,25 km.

Donedávna vozidlá počas testovania dosahovali maximálnu rýchlosť 120 km/h, teraz je hranica posunutá až na reálnejších 131 km/h. Cyklus by čiastočne mohol eliminovať klamstvá o spotrebe, WLTP však taktiež možno vyčítať, že sa odohráva najmä v laboratóriu a nie na reálnej ceste.

Porovnanie testovacích cyklov
NEDC
WLTP
Hmotnosť
Pohotovostná hmotnosť plus 100 kilogramov
Pohotovostná hmotnosť plus 100 kilogramov plus výbava bez klimatizácie
Nájazd vozidla
Menej než 3000 km
Medzi 300 a 15.000 km
Podiel času, kedy auto stojí
25%
13%
Dĺžka cyklu
11 km
23,25 km
Priemerná rýchlosť
34 km/h
46 km/h
Maximálna rýchlosť
120 km/h
131 km/h
Počet úplných zastavení
14
9
Radenie
Fixné body radenia
Špecifické pre každé auto
Hĺbka dezénu
50 až 90 %
80 až 100 %
Tlak pneumatík
Nie je definovaný
Špecifický pre každé auto
Vonkajšia tepltoa
20 až 30 °C
23 °C
Teplota motora pri štarte
Studený
Studený
Nabíjanie batérie
Nie je definované
Pred cyklom sa nemôže zvlášť dobíjať
Testy na cestách
Nie
Áno
Triedy automobiov
Žiadne
do 22 W/kg, do 34 W/kg, od 34 W/kg

Na skutočných komunikáciach sa v súčasnosti skúšajú len automobily podstupujúce ešte tvrdšiu normu, a síce testovaciu metódu RDE (Real Driving Emissions). Tá však dnes ešte nie je platná všeobecne, pre každé jedno nové auto bude povinná až v roku 2021, aktuálne sa ňou merajú len emisie NOx v prípade najmodernejších agregátov.

Metodika RDE má výhodu, že už plne zohľadňuje reálne jazdné podmienky. Jazda je rozdelená na tretiny a odohráva sa na vidieku, v meste a na diaľnici. V meste sa priemerná rýchlosť automobilu pohybuje medzi 15 až 40 km/h (maximálna okamžitá rýchlosť je 60 km/h), na vidieku zasa v rozmedzí 60 až 90 km/h. Pre diaľnicu platí údaj až 145 km/h, pričom automobil sa najrýchlejšie pohybuje tempom 160 km/h. Jazdí sa s použitím klimatizácie počas doby 90 až 120 minút. Dôležitým kritériom je teplota vzduchu, ktorá sa musí pohybovať v rozmedzí -7 až +35 °C.

Reálny test spotreby: Nafta vs. benzín vs. CNG

V dobe, keď automobilky legálne uvádzajú nereálnu spotrebu automobilov pomôže otázku nákladov vyriešiť len test v skutočnej premávke. V Seate Leon sme porovnali náklady na jazdu s naftovým,...

O zaznamenávanie údajov sa v tomto prípade stará systém PEMS (Portable Emission Measurement System), ktorý meria emisie oxidov dusíka a oxidu uhoľnatého. WLTP a neskôr RDE má byť ďalším krokom k tomu, aby zákazníci dostali čo najpresnejšie informácie o spotrebe automobilu. Po niekoľkých dekádach by už podľa nás aj bolo načase. Škoda, že si na aplikovanie ďalšieho stupňa meracieho cyklu v plnej paráde musíme počkať ešte niekoľko rokov. Mimochodom, ako je na tom vaše auto? Dosahuje papierovú spotrebu? Budeme radi, ak nám o tom dáte vedieť v diskusii.


Video
Najnovšie články
“Šokujúco dostupné”: Dacia chystá elektroauto

Nemecký sedan dostal prepracovanú karosériu i interiér, platforma však zostala zachovaná. Jedinou voľbou je prepĺňaný dvojliter.

VW Passat: Nová generácia pre Ameriku

Mustang dostal vrcholný variant, ktorý poháňa osemvalec s kompresorom produkujúci vyše 700 koní. Presné číslo nepoznáme.

Shelby GT500: Svalnatá legenda je späť

NIssan neustále ubezpečuje, že trvá na zachovaní aliancie s Renaultom a Mitsubishi. Šéf automobilky Hiroto Saikawa by neurobil nič, čo by mohlo spojenie...

Nissan chce pokračovať v aliancii

Kritické obdobie koncom leta a začiatkom jesene minulého roka, keď začal platiť nový testovací cyklus WLTP sa podpísalo aj na predaji Mercedesu.

WLTP zbrzdilo aj predaj Mercedesu

Američania vypĺňajú medzeru vo svojom portfóliu, predstavili veľké SUV s tromi radmi sedadiel využívajúce platformu menšieho typu XT5.

Cadillac XT6: Escalade má menšieho brata

Mníchovský kabriolet vyrábaný do roku 2013 zmenila firma Everytimer Automobile na reinkarnáciu typu 2002 s výborným šesťvalcom.

ETA 02: Retro kabriolet s dušou BMW 135i
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×