Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai i30 N: Najlepší Nováčik?

Nová divízia kórejskej značky štartuje veľkolepo, jej prvý sériový produkt sa smelo môže rovnať s ostrieľanými nabrúsenými hatchbackmi.
62 49 príspevkov 23.01.2018 / Marek Pokrývka

Napriek obrovským pokrokom koncernu Hyundai-Kia sa stále nájdu motoristi, ktorí jeho produkty považujú v porovnaní s nemeckými či japonskými vozidlami za menejcenné. Kórejská spoločnosť sa to rozhodla riešiť. Vlani uviedla do sveta dva zaujímavé automobily, ktorých cieľom bolo namiesto ziskovosti skôr zlepšenie imidžu. S týmto posolstvom vznikli modely Stinger a i30 N.

Hyundai i30 N sme testovali vo výkonnejšom vyhotovení 62 fotografií v galérii Hyundai i30 N sme testovali vo výkonnejšom vyhotovení Zdroj: Marek Pokrývka

Nádherný liftback ponúkajúci okrem iného aj 3,3-litrový biturbo šesťvalec sme si počas minulého roka dvakrát skúsili, po prvotných jazdách sme absolvovali test naftového variantu. Ten nás presvedčil o početných kvalitách vlajkovej lode značky Kia na európskom kontinente.

Test Kia Stinger: Predsudky trhá v zuboch

Kia do svojho portfólia nedávno pridala zbraň poriadne ťažkého kalibru. Stinger vyzerá krásne, má štýl a priťahuje pohľady. Dokáže však ponúknuť aj niečo viac?

Nedávno sme usadli aj za volant druhého spomínaného auta, ktoré sme prevetrali okrem bežných ciest aj v okruhových podmienkach. Z prvej jazdy sme si odniesli vskutku výborné dojmy. Teraz prišiel hot-hatch na domáci pranier, v redakčnej garáži sme ho privítali v silnejšej verzii Performance. Dokázal naplniť sľuby dané na medzinárodnej prezentácii?

Nalíčený, No Nenápadný

Nakoľko kompakt je prvým zástupcom divízie N, Hyundai mal pri jeho tvorbe vo veľkej miere voľné ruky. Namiesto nasledovania nejakej štylistickej príručky ju začal písať od začiatku. Stanovil niekoľko charakteristických prvkov, čo ukázala nedávna premiéra druhej generácie typu Veloster. Tá priniesla popri klasických vyhotoveniach aj nabrúsený model disponujúci viacerými rysmi í-tridsiatky.

Navonok prezrádzajú verziu Performance väčšie disky kolies 62 fotografií v galérii Navonok prezrádzajú verziu Performance väčšie disky kolies Zdroj: Marek Pokrývka

Najvýraznejším poznávacím znamením je jednoznačne originálny odtieň modrej, ktorý dopĺňajú čierne dielce vybavené červenými akcentmi. Špecifickou farebnou kombináciou bolo vybavené aj nami testované vozidlo. Nalíčený exemplár v premávke neprehliadnete, no v inej farbe by hatchback bol pomerne nenápadný. Jeho bodykit totiž nie je ktovieako drsný. Tento variant má síce vlastné tvary nárazníkov, strešné krídlo či devätnásťpalcové disky, no všetko pôsobí ešte celkom civilne.

Napríklad konkurenčná Honda Civic Type R vyzerá omnoho extrémnejšie, ale to môže byť aj na škodu. Mnohí ľudia decentný vzhľad modelu i30 N iste ocenia. Hyundai je vďaka nemu ako vlk v ovčom rúchu a neznalého súpera na ceste dokáže prekvapiť. Ani svojmu vodičovi pritom nedáva nejaké zásadne pocítiť, že sedí v stroji s takmer tromi stovkami koní pod kapotou.

Povinná bižutéria nechýba, no interiér zostal vcelku civilný 62 fotografií v galérii Povinná bižutéria nechýba, no interiér zostal vcelku civilný Zdroj: Marek Pokrývka

Namiesto nejakých tuhých škrupín použila kórejská automobilka predné sedadlá s dostatočným bočným vedením, ale stále slušnou úrovňou komfortu. Okrem toho sa zmenila radiaca páka a volant disponujúci ovládačmi jazdných režimov. Na mnohých miestach nechýbajú logá N, v multimediálnom systéme sa pod ním skrýva špeciálne rozhranie schopné zobrazovať viacero zaujímavých parametrov. Vrátane časomiery či ukazovateľa aktuálneho preťaženia. Hlavnou interiérovou novinkou sú tlačidlá na volante, ktoré umožňujú intuitívnu zmenu jazdných režimov.

Nečakaným prvkom v tejto triede áut je vrchná rozpera zadnej nápravy, ktorá ukrajuje trochu objemu z batožinového priestoru. Ide však len o pár litrov. V bežných podmienkach teda nijak nezavadzia a v prípade potreby ju možno pomocou ôsmich skrutiek vybrať. S rovinou ale rátať netreba. Dvojité dno kufra sa tu nekoná, takže za sklopenými operadlami zostáva schod. Oproti klasickému modelu došlo teda len k minimálnym ústupkom z hľadiska každodennej praktickosti.

Prídavná výstuha pri bežnom používaní auta nijak neprekáža 62 fotografií v galérii Prídavná výstuha pri bežnom používaní auta nijak neprekáža Zdroj: Marek Pokrývka

Naočkovaný Nezbednosťou

Navzdory nie práve najvýraznejšej vizuálnej stránke nejde o nejaký „warm-hatch“ ako v prípade staršieho modelu i30 Turbo, tento automobil je vyslovene horúci. Platí to najmä pre skúšanú verziu Performance. V jej prípade dokáže prepĺňaný benzínový štvorvalec z objemu dva litre vyťažiť maximálny výkon 202 kW (275 k) a krútiaci moment schopný dosiahnuť krátkodobo 378 Nm.

Hyundai i30 N: Prioritou bol úsmev vodiča

PRVÁ JAZDA Prvý zástupca novej divízie ohuruje svojou vyváženosťou a perfektným fungovaním. Okamžite sa zaradil medzi najlepšie hot-hatche.

Na dnešnú dobu nejde o žiadne rekordné parametre, ale pre kompakt úplne stačia. Hyundai je vďaka nim nadpriemerne rýchly. Spoza volantu síce nepôsobí tak raketovo ako Civic Type R, ale elánu má na rozdávanie. Kórejský motor nás zaujal svojím lineárnym prejavom neprezrádzajúcim prítomnosť turbodúchadla. Až vo vrchnom pásme pred obmedzovačom mu trochu dochádza dych, skôr sa teda podľa nás oplatí radiť ešte pred rozsvietením všetkých diód na prístrojovej doske.

Napriek použitiu prepĺňania výkon dvojlitra lineárne graduje 62 fotografií v galérii Napriek použitiu prepĺňania výkon dvojlitra lineárne graduje Zdroj: Marek Pokrývka

Naturel motora zásadne ovplyvňuje zvolený jazdný režim. Kým štandardne reaguje hot-hatch na malé pokyny plynovým pedálom celkom pohodlne, v prípade voľby módu N má omnoho brisknejší prejav. Stačí stlačiť vpravo umiestnené tlačidlo na volante. Následne dôjde k otvoreniu druhej vetvy výfuku, čo prináša hutnejšiu melódiu a zároveň poriadne hlučné rany. Doteraz slušný motor je zrazu naočkovaný nezbednosťou. V človeku za volantom prebudí malého chlapca, ktorý si frekventované bublanie a rachot potrubia chce opakovane užívať. Bum! Prásk! Okoloidúci si svorne klopú na čelo alebo krútia hlavami, no vyškerenému šoférovi sú úplne ukradnutí. Detská radosť je prvoradá.

Návykové šľahnutia bičom vychádzajú z dvojice okrúhlych komínov aj pri preraďovaní, ktoré je samo o sebe pôžitkom. Šesťstupňový manuál vznikol od podlahy pre model i30 N. Nejde len o akurátnu dĺžku prevodov, ale tiež pohyby radiacej páky. Tie sú vyladené do dokonalosti. Miešanie touto varechou ide lahodne jednoducho, presnosťou sa jej vyrovná len malá hŕstka áut (napr. Mazda MX-5). Posun prevodovky smerom nadol pritom sprevádza automatický medziplyn. Funguje to výborne a ostrieľaný jazdec môže túto funkciu kedykoľvek jednoducho vypnúť.

Táto páka patrí k najlepším, aké sme kedy držali v rukách 62 fotografií v galérii Táto páka patrí k najlepším, aké sme kedy držali v rukách Zdroj: Marek Pokrývka

No technika nebola ladená výhradne na pocity vodiča. Hyundai sa nemusí za svoje papierové parametre hanbiť, v prípade testovanej verzie zvláda akceleráciu na stovku za 6,1 sekundy. V tejto disciplíne sa radí medzi najlepšie modely s predným pohonom. Výraznejšie ho prekoná iba súper značky Honda, pričom rozdiel medzi dvojicou subjektívne zväčšuje brutálny charakter Japonca. Ten úplne vypnúť nemožno. Kórejská novinka dokáže svoju povahu v normálnom režime tajiť podstatne úspešnejšie, v bežnom režime pôsobí takmer akoby bol pod kapotou motor 1.4 T-GDI.

Negatívnou stránkou dvojlitra je spotreba. V tomto smere prekonáva model i30 N viacerých súperov, najmä v prípade diaľničného tempa. Pri ňom si pýta v priemere 9,5 litra benzínu. To je dosť, dokonca aj Type R tam dosahuje o takmer dva litre menej. Hyundai ho prekonáva aj v ďalších režimoch. Ulice mesta sme brázdili s výsledkom 10,8 l/100 km a na okresných cestách sme dosiahli 6,8-litrový priemer. Ale pri šantení na horskom priechode sme sa pozreli aj cez číslo 30... Smäd motora by teda mohol byť menší, aj keď v našom prípade sa pod neho nepochybne podpísalo zimné obutie.

Naozaj Nabrúsená Nátura

Náročnosť motora na dávky paliva však býva pri tejto kategórii zväčša až druhoradým aspektom, prvé husle hrá schopnosť zabaviť vodiča. Hyundai i30 N v tomto smere nesklame. A nejde pritom len o detskú radosť z výfuku, ale tiež perfektne nastavené šasi. Ide o ideálny kompromis. V skúsených rukách vie byť vozidlo príjemne hravé, no zároveň bez problémov toleruje chyby začiatočníka.

Prvý sériový nositeľ písmena N má špičkovo zladenú techniku 62 fotografií v galérii Prvý sériový nositeľ písmena N má špičkovo zladenú techniku Zdroj: Marek Pokrývka

Nedávna skúška na trati nám výborne predviedla schopnosti auta, ktoré vzniklo v réžii bývalého šéfa BMW M GmbH Alberta Biermanna. Rovnako dobre ako s okruhom si pritom novinka rozumie aj s kľukatými horskými cestičkami. Striedanie zákrut je vďaka presnému riadeniu s akurátnym odporom lahôdkou. Hatchback s chuťou hltá jednu za druhou, medzitým svižne zrýchľuje (tresk! prásk!) a taktiež spomaľuje vďaka dostatočne silným brzdám neprejavujúcim nejakú tendenciu unaviť sa. Pri tom všetkom sa Kórejčan správa takmer výhradne neutrálne.

Narušiť poker face tohto hráča dá zabrať. Prsty v tom má okrem perfektného podvozka aj samosvorný diferenciál, ktorý dokáže auto vytiahnuť z oblúka nečakanou rýchlosťou. No netreba sa báť plynu. Čím viac naň tlačíte, tým lepšie í-tridsiatka funguje. Pod jej plechmi sa skrýva naozaj nabrúsená nátura. Prejaviť sa dokáže aj na sezónnom obutí, nami skúšaný exemplár mal totiž namiesto špeciálnych gúm Pirelli vyvinutých priamo preň štandardné zimné kúsky Continental. Vďaka perfektnej technike sme ich však nevnímali ako nejaký zásadný hendikep.

Svoj potenciál prejaví Hyundai po stlačení šachovnicovej vlajky 62 fotografií v galérii Svoj potenciál prejaví Hyundai po stlačení šachovnicovej vlajky Zdroj: Marek Pokrývka

Naladeniu vozidla je prispôsobená aj asistenčná elektronika, stabilizácia zostáva zväčša aj pri rýchlej jazde ticho. No platí to len pre dobré poveternostné podmienky. Stačí vlhká vozovka a častý boj s trakciou vedie k výraznému uškrteniu motora sprevádzanému streľbou do výfuku. Systém ale možno kompletne vypnúť. V tomto prípade ukáže Hyundai svoju hravosť naplno, v snahe dostať nos do zákruty si dokáže pomôcť aj pohodením zadkom. Paráda!

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.

Nahnevaný hatchback teda vie perfektne zabaviť, ale čo bežné používanie? Zvláda aj každodenné povinnosti? Na túto otázku môžeme odpovedať kladne, v čom hrá veľkú rolu štandardné použitie adaptívnych tlmičov. Charakter pruženia značne menia. Celkový tuhý charakter síce ostrý kompakt nezaprie, ale ani na devätnásťpalcových diskoch nie je jazda v normálnom režime utrpením.

Podvozok je tuhý, ale v bežnom režime z vás dušu  nevytrasie 62 fotografií v galérii Podvozok je tuhý, ale v bežnom režime z vás dušu nevytrasie Zdroj: Marek Pokrývka

Novinka kórejskej značky sa s bežnými nerovnosťami dobre pasuje, pričom aj väčšie defekty asfaltu dokáže celkom slušne utlmiť. Žiaden rozhrkaný tragač sa nekoná. V prípade voľby módu N začína byť natriasanie omnoho citeľnejšie, kolesá povrch cesty omnoho viac kopírujú a prenášajú rázy do interiéru. Toto nastavenie na každodenné používanie veľmi vhodné nie je. Na prepnutie späť do komfortnejšieho nastavenia však netreba veľa, stačí stlačiť tlačidlo na volante...

Neponúka Nijaké Nezmysly

Na slovenskom trhu nesie Hyundai i30 N základnú cenu 29 490 eur, čo je veľmi konkurencieschopná čiastka. Importér na vozidlo ešte ponúka aj všeobecnú zľavu vo výške dvoch tisícok. Vďaka nej sa pod 30-tisíc zmestí aj verzia Performance, ktorú sme testovali my. Náš konkrétny exemplár k tomu pridal lak Performance Blue za tri stovky. Za metalízu zaplatia záujemcovia 500 eur, jedinou ďalšou opciou je panoramatická strecha za 1 200 eur. Inak je všetko v cene.

Nabrúsený hatchback teda neponúka nijaké nezmysly a siahodlhé zoznamy príplatkov. V štandarde nechýbajú adaptívne tlmiče, LED svetlomety, parkovacia kamera ani navigačný systém, silnejší model k tomu okrem niekoľkých technických špecifík (diferenciál, výfuk, brzdy) pridáva devätnásťpalcové disky a elektricky ovládané sedadlá čalúnené kožou a alcantarou.

V základnom vybavení modelu N nechýba ani navigácia 62 fotografií v galérii V základnom vybavení modelu N nechýba ani navigácia Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaný exemplár teda stál 32 290 eur a po odrátaní bonusu len tesne prekročil magických 30-tisíc. Na auto týchto schopností ide o peknú sumu. Porovnateľne vybavená konkurencia „koštuje“ zväčša o nemalé dukáty viac, kúpna čiastka teda hovorí v prospech i30 N.

Nebodaj Najlepší Nováčik?

Nová divízia kórejskej značky štartuje veľkolepo, jej prvý sériový produkt sa smelo môže rovnať s ostrieľanými hot-hatchmi. Vstupuje rovno medzi elitu. Hyundai i30 N je pritom výborné auto bez ohľadu na to, že ide o prvý počin divízie N. Vďaka tomuto faktu je však výsledok ešte pôsobivejší. Nepamätáme si, kedy sa niekomu takto dobre podaril vstup do neprebádaného segmentu. A navyše do komplikovanej triedy spájajúcej zábavu, každodennú použiteľnosť a relatívne dostupnú cenu.

Nájsť zásadný nedostatok na tomto automobile nie je jednoduché, vyčítať mu možno snáď len vyššiu spotrebu benzínu. Inak sa nabrúsený hatchback triafa presne do čierneho. Má výborne reagujúci motor s návykovým naladením výfukového potrubia, špičkový šesťstupňový manuál, dobre nastavený adaptívny podvozok, presné riadenie či silné brzdy a všetka technika je perfektne zladená do náramne dobre fungujúceho celku schopného meniť svoju povahu na povel tlačidla. Kórejčan zváda šantenie na pokrútených stužkách asfaltu, rodinné nákupy i diaľničné presuny. Navyše poteší aj finančným hľadiskom, oproti viacerým súperom je citeľne lacnejší.

Vstup kórejskej značky medzi hot-hatche dopadol na výbornú 62 fotografií v galérii Vstup kórejskej značky medzi hot-hatche dopadol na výbornú Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek malým predchádzajúcim skúsenostiam postavila automobilka zo Soulu veľmi konkurencieschopný produkt. Je to nebodaj najlepší nováčik v triede? Podľa nás áno, aj keď záleží od uhľa pohľadu. Napríklad taký Civic Type R je rýchlejší i výrazne brutálnejší, ale tiež drahší a menej príjemný na denné spolužitie. Nejde teda o taký dobrý kompromis medzi radosťou a racionálnymi požiadavkami. Zaujímavé bude, čo na nového súpera povie Renault Mégane R.S. prichádzajúci práve do obchodov.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
202 kW/275 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
353 (378) Nm
pri otáčkach
1 750-4 200/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 335 mm
Šírka
1 795 mm
Výška
1 447 mm
Rázvor náprav
2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 354 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 429 kg
Užitočná hmotnosť
596 kg
Celková hmotnosť
1 950 kg
Objem batožinového priestoru
381/1 287 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,1 l/100 km
Mesto - počas testu
10,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
163 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 29 490 €
Základná cena verzie
od 31 990 €
Cena testovaného exemplára
32 290 €

Video
Najnovšie články
Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek

O Škode je známe, že sponzoruje športové podujatia. Cez zimu hrajú prím Majstrovstvá v ľadovom hokeji, cez letné obdobie zasa Tour de France. Teraz sa...

Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×