Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW 530e: Hybrid pre špecifické prípady

FOTO
Bavori sa chcú pripraviť na budúcnosť a preto nepodceňujú elektromobilitu ani hybridné pohonné systémy. Dôkazom je manažérske BMW 530e, sedan, ktorý má vyniknúť najmä v mestskej či prímestskej premávke. Aká je realita?
67 20 príspevkov 15.11.2017 / Filip Kadlečík

Ak sa dnes inžiniera z akejkoľvek automobilky opýtate na budúcnosť vozidiel, začne hovoriť o elektrickom pohone či autonómnej jazde. BMW nie je výnimkou a elektromobilitu rozhodne nepodceňuje. Dokazuje to aj výborným elektromobilom BMW i3, exkluzívnym BMW i8 či testovaným BMW 530e.

Žiadne dizajnové experimenty sa nekonajú, päťka si aj v eko-verzii zachováva svoju eleganciu a reprezentatívnosť 67 fotografií v galérii Žiadne dizajnové experimenty sa nekonajú, päťka si aj v eko-verzii zachováva svoju eleganciu a reprezentatívnosť Zdroj: Filip Kadlečík

To, podobne ako napríklad model 330e, vzniklo pod hlavičkou divízie iPerformance a z hľadiska pohonného ústrojenstva zdieľa v podstate identickú techniku. Menšiemu zástupcovi strednej triedy sedí, ako to však bude s väčšou päťkou? Dokáže si zachovať svoju všestrannosť a status jedného z najlepších áut súčasnosti?

Dizajn nič neprezrádza

Na prvý pohľad by ste automobil od zástupcov radu 5 s konvenčnými spaľovacími motormi nerozoznali. Prezrádza ho len drobné písmeno “i” umiestnené za predným kolesom, viečko elektrických konektorov, detaily zahalené do modrej farby či nápis “eDrive” v zadnej časti karosérie. Okrem toho si však zachováva všetky elegantné črty a aj istú dávku dynamiky. Tento fakt oceňujeme, pretože manažérske vozidlo by do sveta nemalo príliš kričať, zároveň však musí byť reprezentatívne. 530e tieto nároky spĺňa ľavou-zadnou.

Dynamické parametre limuzíny rozhodne nie sú na zahodenie - za 6,1 sekundy na stovku nešprintuje zďaleka každé auto 67 fotografií v galérii Dynamické parametre limuzíny rozhodne nie sú na zahodenie - za 6,1 sekundy na stovku nešprintuje zďaleka každé auto Zdroj: Filip Kadlečík

Podobná situácia sa odohráva aj v interiéri. Na prítomnosť plug-in hybridného pohonu vás upozorní len prístrojová doska, ktorá dostala odlišnú grafiku. Informuje aj o aktuálnom dojazde, rekuperácii či rýchlosti, do ktorej ešte bude pracovať výsostne len elektromotor. Až na tento detail je hybridná päťka v kabíne prakticky zhodná s už predtým testovanými verziami. V porovnaní s prémiovou konkurenciou jej mnohí vyčítajú prílišný konzervativizmus, my však tradičný prístup ku kokpitu oceňujeme.

Má aj svoje muchy

Jedna z prvých nevýhod alternatívneho pohonu vám udrie do očí po otvorení batožinového priestoru. Ten sa oproti bežnej 520i kvôli akumulátoru scvrkol o 120 litrov. Stále ide o seriózny údaj, no tento objem rozhodne neohromí. Podobné čísla ponúka napríklad aj malý Seat Arona. A to patrí k vozidlám úplne inej kategórie.

Maximálny komfort - pohodlie si päťka zachováva bez ohľadu na typ a druh pohonu 67 fotografií v galérii Maximálny komfort - pohodlie si päťka zachováva bez ohľadu na typ a druh pohonu Zdroj: Filip Kadlečík

V čom sa však s 530e môže porovnávať len máločo, je zvuková izolácia kabíny. Najmä ak cestujete v elektrickom režime, cítite sa ako v oáze ticha a pokoja. Skombinujte túto vlastnosť s výbornou audiosústavou Harman-Kardon a o príjemné cestovanie máte postarané.

Počas testovania sme prišli na jeden nedostatok, ktorý zamrzí najmä počas teplých dní. Plug-in hybrid defacto nemá vypínač systému štart-stop a v podstate by ani nemal zmysel. Akonáhle sa totiž prestanete hýbať či dáte nohu dole z plynu vozidlo benzínovú jednotku vypne.

Batožinový priestor je podstatne menší než pri bežných variantoch limuzíny - 410 litrov nie je na veľkú limuzínu nijak ohromujúci údaj 67 fotografií v galérii Batožinový priestor je podstatne menší než pri bežných variantoch limuzíny - 410 litrov nie je na veľkú limuzínu nijak ohromujúci údaj Zdroj: Filip Kadlečík

V situácii, kedy zastavíte, na sekundu vozidlo opustíte a pritom chcete nechať zapnutú klimatizáciu, máte smolu. Ak batéria nie je dobitá, auto klimatizovať nebude. Spustiť benzínový agregát totiž pre takéto potreby v neprítomnosti šoféra odmieta a to aj v prípade, keď v automobile sedia iní pasažieri.

Prekapivo mäkký podvozok

Na pomery BMW je podvozok testovaného modelu 530e až prekvapivo mäkký. Neuberá mu to príliš z jazdných vlastností, skôr z faktoru zábavy, ktorú možno zažiť za volantom. Na druhú stranu sa vám zavďačí výborným komfortom a pohodlným žehlením nerovností.

Od bežných zástupcov radu 5 ho odlišuje len niekoľko detailov, napríklad nápis eDrive 67 fotografií v galérii Od bežných zástupcov radu 5 ho odlišuje len niekoľko detailov, napríklad nápis eDrive Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaní s kombi 530d, ktoré disponovalo adaptívnym podvozkom, teda plug-in hybrid nevyhnutne nestráca až tak veľa na komforte ako skôr na tuhosti a pri športovej jazde. Pocitovo zhoršenú agilitu však môže spôsobovať aj hmotnosť vozidla. Keď ho postavíte na váhu, zistíte, že od bežného 520i je ťažšie o celých 240 kg.

Stráca časť všestrannosti

Porovnávanie s vyhotovením 520i je rozhodne na mieste. Pod kapotou 530e totiž pracuje totožný dvojlitorvý štvorvalec ladený na 135 kW (184 k) a 290 Nm. Rozdiel tkvie len v tom, že mu navyše pomáha elektromotor. Súhrnný výkon sústavy dosahuje hodnotu 185 kW (252 k). Rozdiel vo výkonovej špičke sa prejavuje aj na dynamike vozidiel. Plug-in hybrid napriek vyššej hmotnosti na stovku vyšprintuje o 1,6 sekundy skôr, konkrétne mu to trvá 6,1 s.

Plug-in hybridná technika je v podstate zhodná s tou, ktorou disponuje aj model 330e 67 fotografií v galérii Plug-in hybridná technika je v podstate zhodná s tou, ktorou disponuje aj model 330e Zdroj: Filip Kadlečík

Výdatne mu pritom pomáha funkcia elektromotora nazvaná “Boost”. Pri jej využívaní hybridné ústrojenstvo neslúži len ako barlička na zníženie priemernej spotreby, ale krátkodobo automobilu výdatne pomáha pri akcelerácii. Za dynamiku sa alternatívne BMW radu 5 hanbiť rozhodne nemusí.

Test BMW 330e: Dáva väčší zmysel

Mníchovský plug-in hybrid má v praxi viacero výhod. Dokáže byť rýchly i úsporný a napriek hmotnosti má stále výborné jazdné vlastnosti.

Napriek tomu treba podotknúť, že s nekonvenčným pohonom stráca časť svojej univerzálnosti. Samotnou podstatou radu 5 je zdolávanie dlhých ciest v diaľničnom tempe. Model 530e však v tomto ohľade nevyniká. Práve naopak, v podstate sa z neho v takom prípade stáva “bežné” 520i, elektromotor mu pomáha len minimálne. Na čisto elektrický chod môžete v rýchlostiach nad 110 km/h zabudnúť.

Pre špecifické prípady

Preto veríme, že táto päťka je hybrid vhodný najmä pre špecifické prípady dochádzania za prácou. Ak chcete každé ráno či poobedie stráviť v luxusnej a tichučkej kabíne, vaša práca nie je ďalej než 30 kilometrov od vášho bydliska, dochádzate do nej po okreskách či cez mesto a automobil máte kde dobíjať, potom ste vhodným adeptom. Vtedy totiž reálne dokážete jazdiť so spotrebou paliva na úrovni 0,0 l/100 km, v najhoršom prípade (keď budete dupať na plynový pedál) sa vždy zmestíte pod 2,5 l/100 km.

Škoda, že plug-in hybrid nedostal konektor schopný rýchlonabíjania, teraz kvôli tomu plnenie batérie trvá pomerne dlho 67 fotografií v galérii Škoda, že plug-in hybrid nedostal konektor schopný rýchlonabíjania, teraz kvôli tomu plnenie batérie trvá pomerne dlho Zdroj: Filip Kadlečík

Inak by sme siahli skôr po konvenčnom pohone - finančný rozdiel pri kúpe nebude veľký ani ak sa rozhodnete pre výkonnejšie šesťvalce. Navyše, na diaľnici pri tempe 130 km/h totiž počas reálneho testovania model 530e bol len o jedno deci paliva na 100 kilometrov úspornejší než podstatne výkonnejší variant 540i (250 kW/340 k). Fakt, že šesťvalcovému naftiaku stačilo na absolútne totožnej trase ešte o 1,6 l/100 km menej, tiež hovorí sám za seba.

Test BMW 540i: Radosť nielen z jazdy

Novú mníchovskú päťku sme podrobili skúške v druhom najvyššom variante a nevyhli sa porovnaniam s jeho priamym súperom.

Povedané v skratke, plug-in hybrid radu 5 si nemôžete kupovať tak ako iných zástupcov tejto modelovej rodiny. Treba dôkladne zvážiť, či a ako ho využijete. Ak ho totiž budete naháňať najmä po diaľniciach, jeho kúpa sa vám príliš neoplatí. Naopak, na mestské a prímestské jazdenie je ako stvorený. Netreba zabúdať ani na fakt, že ho musíte za každú cenu dobíjať, v opačnom prípade totiž jeho efektivita nie je nijak zvlášť výnimočná.

Vybité batérie = Zbytočná spotreba

K spotrebe tohto vozidla sa dá pristupovať z rôznych uhlov, preto sme sa rozhodli zmerať ju vo všetkých bežných scenároch. BMW oficiálne hovorí, že automobil by za ideálnych podmienok jeho prevádzky nemal spotrebovať viac než 2,0 litra paliva na 100 kilometrov jazdy. Toto tvrdenie môže i nemusí platiť.

Budík informuje o rekuperácii, výkonnostnej rezerve elektromotora či dojazde 67 fotografií v galérii Budík informuje o rekuperácii, výkonnostnej rezerve elektromotora či dojazde Zdroj: Filip Kadlečík

Ak sa totiž na hybridnú povahu vozidla vykašlete a nebudete ho pravidelne dobíjať, kombinovaná priemerka sa ustáli niekde na hodnote 6,3 l/100 km. Ak budete s vozidlom jazdiť niekedy s nabitými a inokedy s vybitými batériami, dá sa očakávať apetít okolo 3,8 l/100 km. To už vôbec nie je zlá cifra, vzhľadom na hmotnosť a rozmery automobilu.

Vo finále sa najbližšie k ideálnemu stavu dostanete, ak budete po mestách či okreskách jazdiť s plnými akumulátormi a využívať ich nebudete len na diaľnici. Tam už vám totiž pri rýchlosti 130 km/h elektrický režim vozidlo spustiť ani nedovolí. V takomto prípade môžete rátať s tým, že päťka si na 100 kilometrov vypýta 2,5 l benzínu.

eDrive má zmysel, musíte si však byť istý, že rozumiete tomu, na čo je takéto vozidlo určené - potom sa vám odvďačí krásnou spotrebou 67 fotografií v galérii eDrive má zmysel, musíte si však byť istý, že rozumiete tomu, na čo je takéto vozidlo určené - potom sa vám odvďačí krásnou spotrebou Zdroj: Filip Kadlečík

V realite môžete očakávať, že dojazd elektromotora sa po nabíjaní počas noci vyšplhá približne na 32 km. Viac na displeji ráno nikdy nesvietilo, zato však ide o úplne reálne číslo, ktoré bez problémov dosiahnete aj pri bežne dynamickej jazde. Malému akčnému rádiusu sa nemožno čudovať, kapacita lithium-iónových batérii dosahuje len 9,2 kWh a automobil má takmer 1 800 kg.

Test BMW 530d xDrive Touring: Zabijak SUV

BMW je známe tým, že svoje automobily orientuje smerom k dynamickým jazdným vlastnostiam. To však neznamená, že nemôžu byť až delikátne komfortné. Dôkazom je model 530d xDrive Touring.

Viac akumulátorov sa už do päťky jednoducho nezmestilo. Skôr než relatívne obmedzený dojazd nám prekáža absencia rýchlonabíjania - BMW i3 s podstatne väčšími batériami nabijete omnoho rýchlejšie než 530e, ktoré sa spolieha len na nižší (a tým pádom pomalší) štandard pripojenia do elektrickej siete.

Treba ho kupovať s rozumom

Na záver treba povedať, že aj 530e stojí za zváženie. Človek si však musí byť istý, že vie, na čo ho plánuje využívať a čo od neho očakáva. Garáž s elektrickou prípojkou je nutnou súčasťou “základnej výbavy” kupujúceho, rovnako aj ochota dbať o to, aby akumulátory boli čo najčastejšie plne nabité. Inak sa vám reprezentatívny plug-in hybrid až tak neoplatí. Nedá sa však poprieť, že stále ide o veľmi pohodlné a luxusné vozidlo.

Rozhodne ide o podarený plug-in hybrid, treba si však uvedomiť, že medzi ním a inými variantmi radu 5 je poriadny rozdiel 67 fotografií v galérii Rozhodne ide o podarený plug-in hybrid, treba si však uvedomiť, že medzi ním a inými variantmi radu 5 je poriadny rozdiel Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaní s konvenčnými verziami je dokonca ešte aj o niečo tichšie. Najmä v elektrickom režime sa veziete v dokonalom pokoji. Na druhú stranu, ak často absolvujete dlhé cesty, siahnite radšej po výkonnejších šesťvalcoch. Odmenia sa vám lepšou či takmer totožnou spotrebou na diaľnici. A to je koniec-koncov zmysel existencie radu 5 - hltanie obrovského množstva kilometrov.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
135 kW/184 k
pri otáčkach
5 000-6 500/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
290 Nm
pri otáčkach
1 350-4 250/min
Max. výkon (elektromotor)
65 kW/88 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
250 Nm
Max. výkon (celkový)
185 kW/252 k
Palivo
benzín
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 936 mm
Šírka
1 868 mm
Výška
1 483 mm
Rázvor náprav
2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 770 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 845 kg
Užitočná hmotnosť
650 kg
Celková hmotnosť
2 420 kg
Objem batožinového priestoru
410 l
Objem palivovej nádrže
46 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
neudáva sa
Mimo mesta - normovaná
neudáva sa
Kombinovaná - normovaná
2,0 l/100 km
Mesto - počas testu (vybité batérie)
5,3 l/100 km
Mesto - počas testu (nabité batérie)
0,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu (vybité batérie)
6,0 l/100 km
Vidiek - počas testu (nabité batérie)
0,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
46 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 49 600 €
Základná cena verzie
od 58 555 €
Cena testovaného exemplára
84 875 €

 


Video
Najnovšie články
Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV

Na júnovom autosalóne v Šen-čene bude mať premiéru štúdia, z ktorej sa časom stane sériové vozidlo. Detaily o ňom zatiaľ nepoznáme.

Škoda Vision GT: Česi chystajú ďalšie SUV

Odvážne štylizovaná štúdia má krídlové dvere a head-up displej pokrývajúci celú šírku čelného skla, pohon je čisto elektrický.

Kia HabaNiro: Predzvesť novej generácie?

Dobrých nápadov nikdy nie je dosť. Už 7. - 9. júna sa uskutoční motoristická akcia s tými najlepšími cieľmi - pomáhať tam, kde je to potrebné.

RALLY RADOSTI: 30 športiakov prejde SR, pomôžu dobrej veci

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×