V roku 1989 Porsche ohromilo publikum na autosalóne vo Frankfurte konceptom, ktorý sa na prvý pohľad vzopieral všetkému, čo dovtedy automobilka reprezentovala: Porsche Panamericana. Toto odvážne vozidlo, pomenované po ikonických mexických cestných pretekoch, malo za cieľ byť verziou modelu 911 pripravenou na závody.

Jedinečný dizajn bol dielom Steva Murketta pod vedením hlavného dizajnéra Harma Lagaaya, muža, ktorý stál za modelmi ako Porsche 924, Ford Sierra, Escort a Scorpio, ale aj legendárnym mníchovským BMW Z1. S využitím platformy 964 Carrera 4 bola karoséria Panamericany vyrobená zo zmesi uhlíkových a sklenených vlákien, čo viedlo k výraznému zníženiu hmotnosti. Karoséria, ktorá bola nielen elegantná, ale aj aerodynamicky efektívnejšia než pôvodná Carrera 4, bola odetá do tmavozelenej farby.

Vozidlo kombinovalo dizajn s otvorenou strechou pripomínajúci buginy s prvkami z modelu 911 Targa. Pýšilo sa typickými okrúhlymi prednými svetlometmi a zadnými svetlami, ktoré čerpali inšpiráciu z Porsche 928. Ďalším vzdávaním pocty dedičstvu Porsche boli predné prívody vzduchu v štýle prvého športového modelu Porsche 356.

Porsche Panamericana
Zdroj: Porsche

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Trojdielna odnímateľná strecha a odnímateľné zadné okno umožnili zážitok z jazdy pod holým nebom. Keď boli strešné panely na svojom mieste, boli chránené koženým poťahom pripevneným nadrozmernými zipsami v netradičnej fialovej farbe.

Kreatívne sú aj zaujímavé 17-palcové hliníkové disky navrhnuté Porsche a vyrobené spoločnosťou Speedline. Pneumatiky dodal Goodyear, ozdobené ručne vyrezávanými logami Porsche. Absencia konvenčných blatníkov umožnila namontovať rôzne veľkosti kolies, čo poskytovalo možnosť rýchleho prechodu zo závodných slickov na veľké terénne pneumatiky.

Interiér sa do značnej miery držal štandardnej šablóny Carrery 4. Výnimkou boli na mieru vyrobené sedadlá vybavené štvorbodovými pásmi a fialovými akcentmi. Komplexná prístrojová doska prevzatá z Carrery ponúkala širokú škálu budíkov.

Pod kapotu zvolil Ulrich Bez – technický riaditeľ projektu, neskôr známy svojou úlohou generálneho riaditeľa britskej automobilky Aston Martin – neupravený vzduchom chladený plochý šesťvalec z Carrery 4. Panamericana s výkonom 250 koní a krútiacim momentom 310 Nm dokázala zrýchliť z 0 na 100 km/h odhadom za 5,8 sekundy. Výkon prenášala na všetky kolesá päťstupňová manuálna prevodovka.

Porsche Panamericana
Zdroj: Porsche

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Po frankfurtskom odhalení sa koncept dostal na autosalón v Tokiu. Hoci existovali nádeje na obmedzenú výrobu, finančná nestabilita spoločnosti tieto plány veľmi rýchlo zmarila. Koncept Panamericana však ovplyvnil budúce modely, najmä generáciu 993 modelu 911 a v menšej miere aj menší Boxster.

Všeobecne sa uvádza, že boli vyrobené dva prototypy: jeden bol vystavený vo Frankfurte a Tokiu a druhý bol venovaný Ferrymu Porsche k jeho 80. narodeninám. Zaujímavosťou je, že v tom čase boli zamestnancom distribuované miniatúrne modely v mierke 1:43 namontované na bronzových podstavcoch, z ktorých niektoré prežili ako cenené zberateľské predmety dodnes.

Mohlo by vás zaujímať