BMW experimentovalo s elektromobilitou už v 90-tych rokoch minulého storočia. Vtedajšiemu vývojovému tímu prišlo vhodné otestovať nové technológiu v karosérii malého mestského vozidla. V dnešnom článku sa pozrieme na 3 koncepty z Mníchova, pričom každý z nich je zaujímavý svojim spôsobom. Samotný vývoj malého zeleného automobilu sa datuje do roku 1985 a je odpoveďou na ekologickú požiadavku amerického štátu Kalifornia, podľa ktorej mali byť 2 % predaných áut bezemisné.

BMW Z11 (1991)

BMW Z11
Zdroj: BMW

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Začiatkom deväťdesiatych rokov dostalo vývojové centrum BMW Technik GmbH za úlohu prísť s úsporným mestským autom. A tak BMW v roku 1991 predstavilo na frankfurtskom autosalóne koncept Z11, interne označovaný ako E1. Išlo o prvý prototyp malého mestského vozidla poháňaného elektromotorom z Mníchova.

Elektromotor s výkonom 37 kW (50 koní) a 150 Nm bol uložený vzadu a poháňal zadnú nápravu. Inovatívna konštrukcia z extrudovaného hliníka a karoséria z recyklovaného plastu umožnili mimoriadne ľahkému mestskému autu aj napriek nízkemu výkonu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 120 km/h a dojazd slušných 249 kilometrov. Elektromotor čerpal energiu z batérie s kapacitou 19,2 kWh.

Vývojovým cieľom tohto projektu bolo zistiť skutčné výhody a nevýhody automobilu poháňaného výlučne elektrickým pohonom pri praktickom každodennom využití v premávke. BMW Z11 malo tiež predstavovať samostatný, efektívny automobil, ktorý bol navrhnutý podľa všetkých definujúcich princípov radosti z jazdy, pričom nerobil žiadne kompromisy, pokiaľ ide o funkčnosť. Aspoň tak to uvádzala samotná automobilka. BMW Z11 bol plne pojazdný prototyp, pričom elektrický pohon mal byť pôvodne montovaný aj do radu 3 generácie E36. Z projektu ale nakoniec zišlo.