Zabudnuté koncepty | BMW M6 CSL: Prvé eMko s aktívnou aerodynamikou
31. 12. 2022, 9:00 (aktualizované: 31. 5. 2024, 8:30)
BMW M6 generácie E63/4 bolo jediným kupé z Mníchova, ktoré poháňal vidlicový desaťvalec. Málokto však vie, že BMW vyvinulo aj extrémnejšiu verziu s prívlastkom CSL, ktorá sa ale do výroby nikdy nedostala.
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW
Galéria k článku
Skratka CSL (Coupé Sport Leichtbau) má v histórii BMW svoje špeciálne miesto. Prvým modelom, ktorý prišiel v špeciálnej odľahčenej verzii, bolo BMW 3.0 CSL (generácie E9) v roku 1972. Ako to už býva, išlo o homologizačnú sériu európskeho šampionátu cestných vozidiel (ETCC) a nemeckého šampionátu DRM (predchodca dnešného DTM).
BMW oživilo meno CSL v roku 2002, kedy uviedlo legendárnu odľahčenú M3. Málkto však vie, že so skratkou CSL sa experimentovalo aj pri vývoji desaťvalcového kupé M6, ktoré prišlo na trh v roku 2005. Odľahčenú verziu malo dostať aj rovnako desaťvalcové BMW M5 z tohto obdobia, no je to práve M6, ktorá mala dostať ako jediné eMko v histórii automobilky aktívnu aerodynamiku.
Na veku batožinového priestoru tohto nenápadného radu 6 je totiž výsuvné krídlo. Pod predným nárazníkom sa zasa nachádza aktívny splitter ktorý riadi prúdenie vzduchu a zvyšuje prítlak. Oba prvky aktívnej aerodyhamiky sú ovládané manuálne dvojicou spínačov na stredovej konzole, ktoré podľa nedávno zverejnených fotografií zjavne nezodpovedajú kvalite materiálov a dizajnu BMW tej doby.
V znamení šetrenia hmotnosti sa zmenili aj výplne dverí, odkiaľ zmizli mnohé tlačidlá. Pozornému oku neujdú ani zmenené vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré sú oproti bežnej M6 výrazne menšie. Nie je v nich veľa vidieť, no odkaz na atmosféru pretekov DTM je silný.
BMW nezverejnilo žiadne konkrétne údaje o prítlaku alebo aerodynamickej účinnosti štúdie M6 CSL, no jedno je isté: ide o prvé (a doteraz jediné) eMko, ktoré využívalo technológiu aktívnej aerodynamiky. M6 CSL má pod kapotou rovnaký 5,0-litrový V10 s výkonom 373 kW (507 koní) a dvojspojkovú prevodovku DCT. Nový je ale karbónový kryt motora a sania.
Okrem toho, BMW experimentovalo aj s odľahčenou verziou M5 CSL s prevŕtaným desaťvalcom na 5,7 litra, ale o tom niekedy inokedy.