V Mníchove má na starosti výskum a vývoj v oblasti budúcnosti automobility separátna entita s názvom BMW Forschung und Technik GmbH. Založená bola v roku 1985 a jej prvým výtvorom bolo dnes kultové BMW Z1. Výskumné centrum v minulosti experimentovalo s revolučnými konceptami ovládania vozidiel pre prípad, že volant už nebude v móde.

BMW Drive Stick Car
Zdroj: BMW

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Jedným z príkladov je koncept inovatívneho interiériu z roku 2002, ktorý bol postavený na druhej (a do dnešného dňa poslednej) generácii BMW radu 3 Compact. Pri pohľade na interiér si každý okamžite všimne absenciu volantu a jeho nahradenie joystickom, ktorý v BMW nazvali Drive Stick.

Pri druhom pohľade pozornému oku neujde, že chýba aj plynový a brzdový pedál. Ovládanie rýchlosti má na svedomí druhý joystick, ktorý trčí z panelu dverí. Na ovládanie auta tak slúžia dva joysticky prostredíctvom drive-by-wire technológie.

Dve vzájomne prepojené ovládacie páky prenášajú príkazy do riadiacich jednotiek, ktoré ovládajú akceleráciu, brzdenie a riadenia elektronicky bez akéhokoľvek mechanického spojenia. Ak chcete zrýchliť, jednoducho posuniete joystick akcelerátora dopredu. Brzdy potom fungujú opačným smerom na rovnakom joysticku. Samotné riadenie má na starosti druhý joystick, ktorým je možné hýbať doprava alebo doľava.

Vďaka dvom joystickom pohybujúcim sa v dvoch osách je možné ovládať prakticky všetky základné funkcie automobilu pomocou intuitívneho manuálneho ovládania. Aspoň teda to tvrdilo svojho času BMW v tlačovej správe. Samozrejme, pohonu sekunduje automatická prevodovka, ktorej režimy je možné ovládať tlačidlami v joystickoch. V Drive Sticks je integrované aj ovládanie systému iDrive.

BMW Drive Stick Car
Zdroj: BMW

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Výhodou tohto systému je, že v núdzových situáciách mohol zasiahnuť aj predný spolucestujúci a prevziať tak kontrolu nad vozidlom. Teda do istej miery. Samozrejme, cieľom konceptu nebolo zmeniť paradigmu v automobilovom priemysle, ale ukázať, čoho sú konštruktéri vývojového centra BMW schopní.

Anketa: Vedeli by ste si predstaviť riadiť auto joystickom?

Okrem toho, konštruktéri mali možnosť vyblázniť sa aj so systémom drive-by-wire, čo viedlo k mnohým vylepšeniam, ako napríklad nová generácia elektromechanického posilňovača riadenia, ktorý sa dostal do sériovej výroby práve vďaka tomuto konceptu.

Mohlo by vás zaujímať