ikona CESTOVANIE ZA AUTAMI

Zaujímavosti Motoristické klenoty Východného Nemecka

Foto: Marek Pokrývka

29.8. 2014 11:24 V rámci letného špeciálu sme prešli múzeá v rodisku Wartburgu, Trabantu či Chrobáka, centrum veteránov i dve zaujímavé trate.

Počas ostatných týždňov ste mohli na našej stránke vidieť niekoľko reportáži z rôznych miest, ktoré by nemali chýbať na mape skutočného fanúšika štyroch kolies. Navštívili sme ich pod hlavičkou nášho letného cestovateľského špeciálu. V jeho prvej časti sme sa zamerali na bývalé územie Východného Nemecka. Tu sme našli niekoľko automobilových klenotov so zaujímavými príbehmi.

Jedným z hlavných lákadiel našej cesty bolo mesto Eisenach. To bolo kedysi známe produkciou vozidiel značky Wartburg, ktoré patrili k najrozšírenejším v krajinách socialistického bloku. V bývalej fabrike je dnes umiestnené múzeum. Mapuje históriu lokálneho automobilového priemyslu a obsahuje viaceré vzácne exponáty i množstvo zaujímavých informácií. Vedeli ste napríklad, že automobily BMW sa najprv vyrábali práve tu a až neskôr v Mníchove?

Tip redakcie

Eisenach bol známy výrobou automobilov Wartburg,
Eisenach bol známy výrobou automobilov Wartburg,
Zdroj: Marek Pokrývka

V našom zameriavači sa okrem historických exponátov ocitli aj pretekárske okruhy. Pozreli sme sa preto na najvýznamnejší polygón v týchto končinách, známy ako Sachsenring. Na členitú pretekársku trať s obrubníkmi v nemeckých farbách sme zavítali počas konania motocyklového šampionátu MotoGP. Ako sme zistili, história pretekania na motorkách má v týchto končinách takmer deväťdesiatročnú históriu. Aj dnes ide o výnimočný zážitok.

Tip redakcie

Pretekársky okruh Sachsenring sme navštívili
Pretekársky okruh Sachsenring sme navštívili
Zdroj: Marek Pokrývka

Počas brázdenia končín, v ktorých kedysi vládli socialisti, sme sa nevyhli ani Berlínu. V západnej časti hlavného mesta sme navštívili jedinečný objekt Classic Remise. Ide o súkromné centrum veteránov, ktoré je využívané na viaceré účely: predaj, renováciu či garážovanie. Množstvo boháčov tu necháva svojich historických miláčikov a prechádzka jeho priestormi môže byť pre zanieteného motoristu väčším zážitkom než kadejaká muzeálna expozícia.

Tip redakcie

Pod strechou objektu Classic Remise sa môžete
Pod strechou objektu Classic Remise sa môžete
Zdroj: Marek Pokrývka

Zvedaví sme boli aj na miesto ležiace tesne za bývalou hranicou medzi Východom a Západom, ktoré nesie meno dediniek Ehra a Lessien. Tie sú známe vďaka tomu, že pri nich stojí „tajná“ testovacia trať koncernu Volkswagen. Na jej asfalte sa McLaren F1 stal najrýchlejším autom našej planéty a rovnako je na tom aj súčasný držiteľ tohto titulu, Bugatti Veyron Super Sport. Obrovský okruh Ehra-Lessien známy deväťkilometrovou rovinkou síce nie je prístupný verejnosti, no aj vidieť na vlastné oči rozmery a zabezpečenie tohto objektu aspoň zvonku stojí za to.

Tip redakcie

Pre verejnosť je testovacia dráha v Ehra-Lessien
Pre verejnosť je testovacia dráha v Ehra-Lessien
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem Wartburgu nás zaujímalo aj miesto, kde vznikal nemenej slávny Trabant. Našli sme ho v Zwickau. Tu dnes sídli August Horch Museum. Nachádza sa vo fabrike, ktorá kedysi patrila Audi. Počiatky výroby v tomto meste sú totiž previazané so štyrmi kruhmi. Dodnes používané logo vzniklo ako symbol fúzie štvorice automobiliek, o ktorej sa v rámci expozície máte možnosť dozvedieť skutočne dosť. Zároveň sa môžete pozrieť na všetko, čo viedlo k úspechu Trabantu.

Tip redakcie

Trabant je najslávnejším produktom Zwickau, no
Trabant je najslávnejším produktom Zwickau, no
Zdroj: Marek Pokrývka

Tesne za hranicou bývalého socialistického bloku sme okrem testovacej trate koncernu Volkswagen navštívili aj sídlo tohto giganta. V meste Wolfsburg sme sa vybrali do múzea venovaného domácej značke. To nie je nijako honosné, no môžete si v ňom prezrieť kompletnú históriu automobilky od prvých kusov Chrobáka a Transportera cez zrod populárneho typu Golf až po moderné prototypy vrátane litrového plug-in hybridu XL1.

BANNER300

Tip redakcie

Múzeum venované značke Volkswagen obsahuje
Múzeum venované značke Volkswagen obsahuje
Zdroj: Marek Pokrývka
 

Spaceback na cestách Východného Nemecka

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI
Zdroj: Marek Pokrývka
Všetky spomínané miesta sme navštívili na našom cestovateľskom automobile Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI. Počas brázdenia nemeckých ciest nás nezradil. Stovky kilometrov medzi okruhmi a múzeami nás vozil pomerne komfortne a nemal problém zhltnúť nás ani techniku. Na dlhé diaľničné presuny bez obmedzenia rýchlosti však nie je najvhodnejším kandidátom, keďže si počas nich vypýta svoj prídel paliva. Spotreba sa pohybovala v priemere na úrovni 7,5 l/100 km.

Ako môžete vidieť, na území bývalého Východného Nemecka sa automobiloví turisti nestratia. Západná časť rozdelenej a opäť zjednotenej krajiny je však na motoristické atrakcie ešte podstatne bohatšia. Navštívili sme ju v druhej časti nášho špeciálu. Preskúmali sme niekoľko ďalších miest, na ktorých srdce zarytého motoristu zaplesá. Jedným z nich je mestský pretekársky okruh Norisring, ktorého minulosť nesie podpis Adolfa Hitlera...

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true
Diskusia  ()

Video

Diskusia