Bezpečnostné pásy by nemuseli ťahať až tak silno
Denis Milo
Denis Milo

Zaujímavosti Vynález, ktorý denne zachraňuje životy na cestách: Trojbodové pásy oslavujú 60 rokov

Foto: autor

23.8. 9:30 Komu môžeme poďakovať za pomocníka vo vozidle, ktorý zachránil od svojho vynájdenia niekoľko miliónov životov?

Za trojbodové bezpečnostné pásy môžeme poďakovať automobilke Volvo. Tá v roku 1959 predala prvý automobil vybavený týmto prvkom pasívnej bezpečnosti, pričom ostatné značky ju v ďalších rokoch nasledovali. Idea trojbodových bezpečnostných pásov prišla od Nilsa Bohlina, ktorý bol pôvodne letecký inžinier a pred svojim vstupom do spoločnosti Volvo pomohol vyvinúť katapultovacie sedadlá pre lietadlá. U švédskeho výrobcu bol však poverený využiť svoje znalosti o vplyve extrémnych síl na ľudské telo, pričom sa sústredil na udržanie cestujúcich vo vozidle.

Koncom päťdesiatych rokov bola bezpečnosť cestujúcich v automobiloch mizerná. Pokiaľ sa už v aute nachádzali nejaké bezpečnostné pásy, jednalo sa len o brušné, ktoré však nezabraňovali trupu ani hlave tela pohybovať sa v kokpite pri náraze. S prihliadnutím na fakt, že vo väčšine automobilov sa v tej dobe nachádzali holé kovové povrchy namiesto čalúnenia alebo plastov ako je to pri dnešných automobilov, nehody boli oveľa nebezpečnejšie.

Jednou z inovácii pásov je vstavaný airbag rozkladajúci tlak na väčšiu plochu tela.
Jednou z inovácii pásov je vstavaný airbag rozkladajúci tlak na väčšiu plochu tela.
Zdroj: Ford

Bohlin však navrhol dráhu pásu, ktorá križuje najrobustnejšie časti ľudského tela. Ide o rameno, hrudník a panvovú kosť. Volvo sa tak stalo prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý štandardne vybavoval svoje autá bezpečnostnými pásmi.

Neskôr spoločnosť Volvo strávila niekoľko rokov presviedčaním ostatných automobiliek, aby pridali bezpečnostné pásy do svojich vozidiel. Volvo spravilo výskum svojich vozidiel, ktoré  sa vo Švédsku zúčastnili dopravnej nehody. Údaje boli získané z 28 000 autonehôd, ktoré jednoznačne potvrdili, že trojbodové pásy pomohli vodičom pred úmrtím a taktiež znížili zranenia o 50 až 60 percent.

Spoločnosť Volvo si dala vynález trojbodového pásu patentovať, no nežiadala honorár od automobiliek, ktoré ho využili. Švédska značka sa vyjadrila trefne: „Uprednostňujeme spoločenský pokrok pred samotným finančným ziskom“. Aj keď sú trojbodové pásy starým vynálezom, ich základný dizajn sa nezmenil, odkedy ho Bohlin vytvoril. Dnes je však toto zariadenie nevyhnutným prvkom pasívnej bezpečnosti, pričom nesmie chýbať v žiadnom aute.

Bezpečnostné pásy už možno kúpiť aj pre domácich miláčikov.
Bezpečnostné pásy už možno kúpiť aj pre domácich miláčikov.
Zdroj: Škoda

Prečo by ste si mali zapínať bezpečnostné pásy?

Pokiaľ vozidlo nabúra do prekážky, znamená to, že v momente dôjde k jeho zastaveniu alebo aspoň spomaleniu. Pozrime sa na to z hľadiska fyziky. Pohybujúce sa teleso má tendenciu ostať v pohybe, takže pokiaľ sa nachádzate v automobile a nie ste pripútaní, vyletíte cez čelné sklo ihneď po tom, ako vozidlo prudko zastaví. Tomuto javu však zabraňujú bezpečnostné pásy, ktoré vás okrem preletu cez sklo chránia aj pred nárazom do palubnej dosky automobilu či volantu.

Tento prvok zároveň zabraňuje vzadu sediacim pasažierom, aby narazili do predných sedadiel. Svojou hmotnosťou ich môžu zdeformovať a negatívne ovplyvniť pohyb človeka pred ním. V extrémnom prípade môže nepripútanie sa vzadu vyústiť až do smrti vodiča či spolujadza. Nie je teda pravda, že bezpečnostné pásy na zadných sedadlách sú viac-menej zbytočné. Aj tam plnia veľmi dôležitú úlohu.

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia