Po mnoho desaťročí až donedávna sa batérie elektromobilov a hybridných verzií vozidiel považovali za nebezpečný odpad. A pritom môžu slúžiť ako cenné zdroje surovín. Preto novozaložená skupina Volkswagen Group Components pracuje na tom, aby sa cenné suroviny vrátili do reťazca výrobného procesu.
Všetky nepotrebné batérie sa stretávajú v továrni v Salgitteri. Druhého života sa batérie dočkajú vďaka tomu, že budú súčasťou flexibilných nabíjacích staníc. Má ísť o rýchlonabíjacie stanice, ktoré dokážu autonómne udržiavať stabilitu a vyrovnávať výkyvy siete, napríklad na festivaloch alebo veľkých podujatiach. Fungujú na princípe powerbanky, resp. externej nabíjačky, ktorú väčšina z nás pozná ako súčasť správneho príslušenstva mobilných telefónov. Tieto alternatívne rýchlonabíjacie stanice sú vybavené napájacími konektormi a poskytujú tak ekologicky zmýšľajúcim vodičom možnosť rýchleho nabíjania aj na miestach, kde by to bežne nebolo možné.
Nie všetky batérie však dostanú druhú šancu v tejto forme. Napájacie komponenty, ktoré nie sú vhodné na ďalšie použitie, budú zamestnancami v Salzgitteri zrecyklované. V tomto procese sa najskôr rozdrvia jednotlivé časti batérie, potom sa materiál vysuší a preoseje, čo umožní spoločnosti Group Components extrahovať takzvaný čierny prášok. Obsahuje cenné suroviny ako nikel, mangán, kobalt a lítium. Tieto materiály potom jednotlivo separujú a sú opäť k dispozícii pri výrobe nových batérií.
Prečo treba batérie recyklovať? Ide hlavne o to, že likvidácia a obstaranie cenných surovín potrebných do batérií je veľmi drahé. Na pilotnú továreň v Salzgitteri majú v nasledujúcich rokoch nadviazať ďalšie decentralizované recyklačné fabriky. Nielen že zabezpečia čistejšie životné prostredie, ale budú zaujímavé pre koncern Volkswagen aj z ekonomických dôvodov.
Z dlhodobého hľadiska si skupina Volkswagen stanovila veľmi ambiciózny cieľ – recyklovať až 97 percent všetkých surovín. Dnes je aktuálne percento na čísle 53 a v tejto fáze je možné recyklovať 3 600 batérií. Aj keď im zostáva do cieľa ešte veľa malých krokov, všetko slúži zastrešujúcej agende. Koncern robí všetko pre to, aby bola elektronická mobilita udržateľná.