Už dávno svet vie, že ropné produkty nevydržia navždy a časom bude musieť ľudstvo prejsť na alternatívny pohon dopravných prostriedkov. Scenárov existuje viacero. Vodíku sa dlho hovorilo palivo budúcnosti, k jeho skutočnému rozšíreniu však napriek obrovským investíciám do vývoja nedošlo. Aktuálne tlačí väčšina svetových automobiliek peniaze najmä do čisto elektrických modelov.
Na dnešnom trhu nájdeme tri sériové vodíkové autá. Ide o vyšší počet, než bol dostupný kedykoľvek predtým. Ale s takýmto pohonom sa experimentovalo už poriadne dávno. Korene motorov priamo spaľujúcich vodík siahajú až do roku 1807, v modernej ére sa takejto koncepcii venovali značky BMW, Ford či Mazda. Spravidla sa však používa riešenie s palivovými článkami tvoriacimi energiu pre elektromotor.
Ktoré autá doteraz vodík poháňal? Nie je ich málo, nakoľko s myšlienkou osobného automobilu poháňaného vodíkom už experimentovala väčšina významných výrobcov. Občas šlo len o zhmotnenú fantáziu. V iných prípadoch sa dostali na cesty aspoň malé skúšobné série, neraz len formou prenájmu namiesto klasického predaja. Do reálnej produkcie sa dostala len hŕstka modelov.
O ako-tak sériovej výrobe bolo možné hovoriť až počas minulej dekády, za čo môžu ázijské značky Honda, Hyundai a Toyota. Tie evidentne technológií veria. No viaceré automobilky ju viac-menej opustili a dnes je pre ne na druhej koľaji. Výnimku tvorí napríklad Mercedes-Benz. Ten síce intenzívne tlačí na prípravu elektromobilov, ale popritom má vo svojom portfóliu aj vodíkový model GLC F-Cell.
Palivovým článkom stále veria aj Bavori, ktorí ich plánujú nasadiť do typu X5. BMW pritom očakáva výrazne zlacnenie tohto typu pohonu. Predstavitelia automobilky si myslia, že do roku 2025 by sa pri ňom mohli náklady vyrovnať elektrickým modelom. Teraz je vodík stále exotikou. Relevantných modelov na H2 nie je veľa, tie najdôležitejšie tvoria len malú skupinu. Nájdete ich na nasledujúcich stránkach.