Skutočne, žiadne auto s atmosférickým motorom nebolo od roku 1993 rýchlejšie ako McLaren F1. Športové vozidlo v tej dobre prelomilo všetky rekordy a práve jeho pohonná sila bude hlavnou témou tohto článku.

Rýchly automobil je výtvorom slávneho Gordona Murraya, ktorého dielo bolo viac ako desaťročie najrýchlejším sériovým autom sveta a donedávna bolo považované za najrýchlejšie BMW. Murray chcel pre nový závodný automobil spoľahlivý atmosférický motor pôvodne od Hondy, ktorá v tom čase dominovala pretekom Formule F1.

McLaren F1 , BMW V12
Zdroj: Roman Rätzke

Honda však odmietla a svoju ponuku následne predstavilo Isuzu, ktoré chcelo dostať do popredia úplne nový vidlicový dvanásťvalec s objemom 3,5-litra, ktorý sa testoval na podvozku Lotusu. Inžinieri ale nechceli riskovať a tak projekt Isuzu odmietli. Nakoniec sa rozhodli na palubu privolať automobilku z Mníchova.

Srdcom závodného automobilu sa stal agregát od spoločnosti BMW Motorsport, ktorý bol pre Britov sprvu provizórnym riešením. Výsledkom bol motor S70 / 2, ktorý zhodou okolností nikdy neskončil v žiadnom modeli BMW, pretože bol vyvinutý výhradne pre McLaren.

McLaren F1
Zdroj: FavCars

Motor s označením S70 / 2 je vidlicový dvanásťvalec so zdvihovým objemom 6 064 centimetrov kubických. Na jednu banku valcov teda pripadalo 6 piestov. V tej dobe to bol nanovo vyvinutý motor a s V12 z rovnakej doby mal spoločný iba rozostup valcov, ktorý je 91 milimetrov.

Piesty vo valcoch vykonávali zdvih dlhý 87 milimetrov a kompresný pomer bol 10,5:1, čo sa v konečnom dôsledku odrazilo výkonom 461 kW (627 k) a maximálnym krútiacim momentom 650 Nm. Práve vďaka špecifickému kompresnému pomeru bolo 350 Nm dostupných už pri 1500 ot./min..