Audi predstavilo prvý 5-valcový benzínový motor v modeli Audi 100 druhej generácie, čo bolo už pred 45 rokmi. Nasledoval nový vývoj v oblasti spaľovania, výfukových plynov a technológií so štyrmi ventilmi, ktoré sa používali v motoroch pre rally závody.

Potom si ale tento koncept motora dal medzi rokmi 1997 až 2009 generačnú pauzu, aby prenechal miesto novému vidlicového 6-valcu. Úlohu „návratového modulu“ zohral model TT RS, s ktorým Audi opäť oživilo mýtus označovaný pod skratkou EA 855. Okrem TT-čka ho môžete nájsť aj v predchádzajúcej generácii Audi RS3 a súčasnej RS Q3.

5-valcový motor od Audi
Zdroj: Audi

Blok nemeckého 5-valca vychádza z 2,5-litrového motora, ktorý sesterský Volkswagen montoval v modeloch Jetta a Bora určených pre USA. Medzi jeho najväčšie výhody patrili kompaktné rozmery, takže výrobcovi nerobilo problém ani jeho priečne umiestnenie. Mal objem 2480 kubických centimetrov a valce boli od seba rozmiestnené v 88 milimetrových rozostupoch, čo je pre Audi typické.

Päťvalce od Audi dosiahli kultový status - na jednej strane úspešným použitím v motoršporte a na druhej strane svojou spoľahlivosťou a hospodárnosťou, to nemôže nikto popierať. So sloganom autobomilky Vorsprung durch Technik zahrali kľúčovú úlohu a svojím charakteristickým zvukom dodnes poskytujú emocionálny zážitok z jazdy.

Prvý päťvalcový benzínový motor poskytoval pohon modelu Audi 100 (C2) už v roku 1976. Model, ktorý je interne známy ako Type 43, sa mal na trhu umiestniť vyššie ako jeho predchodca. Vtedajšie štvorvalcové motory vývojárom na tento projekt bohužiaľ nestačili. Preto začiatkom 70. rokov minulého storočia diskutovali inžinieri o použití päťvalcových a šesťvalcových radových motorov. 

Audi 100 TDI
Zdroj: Audi

Nedostatok priestoru na inštaláciu a nepriaznivé rozloženie hmotnosti však z hry spomínané 6-valce vyradili. Zodpovední sa teda rozhodli pre radový päťvalec, ktorý vychádzal z konceptu motora EA 827, ktorý bol v tom čase veľmi „mladý“. Tento štvorvalcový radový motor sa používal v celej skupine VW v 70. rokoch, napríklad aj v Audi 80 a Audi 100. Od neho odvodený päťvalec s objemom 2,1 litra mal výkon 100 kW (136 k).