IAA 2019 kolaz MP

Zaujímavosti Úpadok autosalónov v priamom prenose: Končí tradičné nemecké podujatie s 70-ročnou históriou

Foto: Marek Pokrývka

31.1. 13:05 Frankfurtský autosalón má dlhoročnú tradíciu, no jeho vlani otvoril svoju bránu posledný krát. Nemecko však o vlastnú veľkú autoshow úplne nepríde.

Autosalóny v ostatných rokoch strácajú na dôležitosti. Výstavné plochy sú drahé aj pre samotné automobilky, častokrát sú náklady tak vysoké, že výrobca si za ne môže zorganizovať vlastnú malú "autoshow" na ktorej odprezentuje všetky svoje produkty bez toho, aby sa pozornosť štiepila aj medzi konkurentov. Problémom však je aj fakt, že autosalóny sa zatiaľ nedokázali vyrovnať s digitálnou dobou, kedy o každom novom aute okamžite môže vedieť celý svet.

Veľké automobilové podujatia už dnes nemajú takú iskru, ako v minulosti. Nie sú nabité nečakanými odhaleniami, premiérami a zásadnými vyhláseniami. Platí to nielen o Frankfurte, ale aj o Paríži či Ženeve. Keď motoristickí novinári na autoshows chodili v minulosti, častokrát presne nevedeli, čo ich tam čaká. Dnes už sme si väčšinou premiér istí, viaceré autá dokonca spravidla absolvujú "digitálny debut" ešte pred samotným autosalónom. Tie z nich, ktoré nie, sa na verejnosť beztak dostanú prostredníctvom "náhodných" únikov.

V Európe sú tri autosalóny, ktoré tvrdia muziku. Nemecko  malo Frankfurt, Fracúzsko Paríž a celá Európa má Ženevu. Frankfurt a Paríž sa vždy konali na báze striedania. Jeseň 2019 patrila Frankfurtu, jeseň 2020 ovládne Paríž. Frankfurt však už svoje brány v roku 2021 neotvorí. Podujatie organizované nemeckým automobilovým zväzom (VDA) je známe ako IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) a už od roku 1951 sa spájalo s frankfurtským výstaviskom. VDA sa však po vlaňajšom ročníku, ktorý bol slabý a haly pôsobili poloprázdnym dojmom, rozhodlo pre radikálne zmeny.

Zväz vyhlásil konkurz, do ktorého sa zapojili viaceré nemecké mestá, ktoré majú záujem organizovať IAA v roku 2021. Donedávna bol medzi uchádzačmi aj Frankfurt, po zverejnení finálovej trojice však prišla studená sprcha. Frankfurt sa tam nenachádza, po takmer 70-tich rokoch tam teda vystavovateľská tradícia končí.  Autoshow IAA by o dva roky mohol organizovať Berlín, Hamburg, alebo Mníchov. Meno víťazného mesta, ktoré získa kontrakt s VDA na ďalšie ročníky, by sme sa mali dozvedieť v najbližších týždňoch. V debatách sa motoristickí novinári zväčša zhodujú na tom, že naozaj elitným autosalónom je dnes už len ten v Ženeve. Ani on však nemusí byť imúnny proti nástrahám digitálnej doby či šetreniu nákladov automobiliek.

Video

Diskusia