Motor veterána musí Kanaďan štartovať pomocou kľuky.
Denis Milo
Denis Milo

Zaujímavosti Tomu sa hovorí vernosť: Kanaďan vlastní svoj drahocenný Ford Model T celých 70 rokov!

Foto: YouTube (Nova Scotia News)

11.8. 12:00 Niektorí motoristi menia auto každých pár rokov, iní ich menia až po dekáde či dvoch. No jazdiť s jedným strojom sedem desaťročí je skutočne unikát.

Randall Pitman je dnes už 87-ročný Kanaďan žijúci v komunite Južné Ohio v provincii Nové Škótsko. Je hrdým majiteľom automobilu Ford Model T vyrobeného v roku 1927 a to už viac ako sedem desaťročí. Po celý čas v sebe udržal vášeň pre jeden z najvýznamnejších automobilov v histórii. Práve toto americké vozidlo bolo ako prvé vyrábané na montážnej linke, čím sa dosiahla jeho výhodná cena a na tú dobu aj neuveriteľne vysoký počet vyrobených kusov.

Keď mal Pitman len 17 rokov, pracoval ako obsluha na čerpacej stanici, kde si zarobil 10 centov za hodinu. Po nejakom čase si však dokázal  ušetriť 50 dolárov, čo je ekvivalentom 538 dolárov dnes. Pitman zobral svoje úspory a zamieril do blízkej aukcie, kde sa mal jeden Ford Model T bude dražiť.

Motor veterána musí Kanaďan štartovať pomocou kľuky.
Motor veterána musí Kanaďan štartovať pomocou kľuky.
Zdroj: YouTube (Nova Scotia News)

Počas dražby ponúkol Pitman dražiteľovi 45 dolárov, no ten neustále hovoril: „Štyridsaťpäť! Kto mi dá 50?“ Kanadský mladík sa teda rozhodol prihodiť k pôvodným 45 dolárom a svoju ponuku navýšil na 47,5 dolárov. Následne na to dražiteľ zakričal: „Predané!" Ford sa tak dostal do rúk správnemu človeku, čo poteší každého milovníka automobilov. Môžeme si len predstavovať, čo by dnes s týmto vozidlom bolo v prípade, ak by ho tento Kanaďan nedostal do svojich rúk. Pravdepodobne by bolo dávno niekde v šrote.

Napriek veku majiteľa i samotného vozidla s ním Randall Pitman dodnes jazdí, čo nie je úplne jednoduché. Od dnešného spôsobu ovládania áut sa totiž Model T zásadne líši. Ako opisuje sám Pitman, pedál úplne vľavo zaradí prvý prevodový stupeň, keď je úplne zošliapnutý. Neutrál zaradíte tak, že pedál zošliapnete len do polovice a druhý prevodový stupeň zaradíte, keď je úplne vyšliapnutý.

V strede sa nachádza samostatný pedál, ktorý slúži na zaradenie spätného chodu a v pravo od neho je pedál, ktorý slúži na obsluhu bŕzd. Čo sa týka škrtiacej klapky, tu musíte ovládať pravou rukou. Plynový pedál tu nehľadajte. Kanadský nadšenec však Ford stále riadi a to pomerne často. Napríklad začiatkom tohto mesiaca ho umiestnil na príves a odviezol zhruba 600 kilometrov ďaleko na prehliadku historických automobilov.

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia