Laurin & Klement LW.

Zaujímavosti Tento model z histórie Škody nepozná takmer nikto: Ľudí aj tovar kedysi vozila trojkolka LW

Foto: Škoda

5.4. 15:00 Škoda Auto je tradičnou značkou s viacerými ikonickými modelmi. Vo svojej histórii však má aj niekoľko ďalších menej známych kúskov, ktoré budovali históriu značky. Jedným z nich je aj typ Laurin & Klement LW.

Rok 2020 označuje 125 rokov od chvíle, kedy dvaja mladí českí podnikatelia a nadšení cyklisti Václav Laurin spolu s kníhkupcom Václavom Klementom položili základy dnešnej spoločnosti Škoda Auto. V začiatkoch sa zaoberali opravami bicyklov pod menom Slávia. V novembri 1899 uviedli na trh motocykle vlastnej konštrukcie. Dva modely so vzduchom chladeným jednovalcovým motorom.

Laurin & Klement LW.
Laurin & Klement LW.
Zdroj: Škoda

Rok 1903 priniesol zavedenie licenčnej výroby vidlicových dvojvalcov Laurin & Klement v Nemecku pod názvom Germania, debut unikátneho radového štvorvalca CCCC alebo rozšírenie sortimentu o vodou chladené motory. Prvým vozidlom v poradí s týmto motorom sa stal jednovalcový model LW, postavený na báze modelu L. Dosahoval rýchlosť až 70 km/h.

Na ceste od motocyklu k trojkolke stála jedna prekážka. S rastúcim zdvihovým objemom motorov, dosahujúcim až 0,8 l sa zároveň zvýšil odpor kladený pohonnou jednotkou pri štartovaní roztláčaním. Šoférovi uľahčovala tlačenie páčka dekompresora, ktorá udržiavala výfukový ventil otvorený, čím sa znižoval odpor vo valci. Po uvoľnení páčky motor získal kompresiu a naskočil. Opätovným stlačením dekompresora šlo vozidlo zastaviť, respektíve dočasne zmierniť rýchlosť bez potreby regulovania karburácie.

Laurin & Klement LW.
Laurin & Klement LW.
Zdroj: Škoda

Na roztlačenie väčších a ťažších motocyklov s postranným závesným, alebo vpredu umiestnenú vozíkom pre spolucestujúceho, už tento dekompresor ale nestačil. Mladoboleslavskí konštruktéri preto do náboja zadného kolesa zabudovali voľnobežku, spojku, a dvojstupňovú prevodovku. Vďaka nim bolo motor možné naštartovať v stojacom vozidle, a až následne sa rozbehnúť.

V prípade trojcyklov išlo o model Laurin & Klement LW. Tento model mal väčší jednovalcový motor o objeme 780 cm3 s výkonom 3,7 kW (5 k). Vodný chladič sa nachádzal pred motorom. Obeh kvapaliny bol samočinný. Čím viac sa motor zahrieval, tým rýchlejšie prúdila voda. Od teploty bol závislý aj karburátor, ktorý sa obišiel bez trysky. Palivová zmes totiž vznikala voľným odparovaním ľahkého benzínu z hladiny v nádržke. V lete rýchlejšie, a v zime pomalšie. 

Laurin & Klement LW.
Laurin & Klement LW.
Zdroj: Škoda

Zapaľovanie s nízkonapäťovým elektromagnetickým induktorom a odtrhovačom bolo taktiež z vlastnej dielne. Mazanie motora riadil šofér ručnou pumpičkou. Neskôr sa začalo používať samočinné zariadenie s nastaviteľnou rýchlosťou postupného odkvapkávania oleja, vedeného trubičkami k najviac namáhaným miestam pohonnej jednotky.

Základ trojkolky tvoril tuhý trubkový rám. Prednú nápravu s rozchodom 1150 mm niesla dvojica polo-eliptických listových pier. Rázvor mal dĺžku 1650mm. Poháňané zadné koleso bolo neodpružené, avšak vodič mal k dispozícii pohodlné motocyklové sedadlo. Prázdne vozidlo vážilo 160 kg. Okrem človeka za volantom bolo schopné prepraviť dve osoby na vpredu umiestnenom, kožou čalúnenom dvojsedadle s lakťovými opierkami. 

Skriňová podlaha z plechu chránila nohy cestujúcich pred vodou a blatom. V úžitkovom prevedení s užitočnou hmotnosťou 200 kg sa pred chladičom nachádzala uzavretá skriňová nadstavba na veku s trubkovou “záhradkou” pre prípadnú ďalšiu batožinu. Trojcykel LW figuroval v ponuke mladoboleslavskej značky v rokoch 1905 - 1911. Pri prvej výrobnej sérii pôsobila pásová brzda len na zadné koleso. V neskorších verziách boli brzdené už všetky kolesá. Do súčasnosti sa do mladoboleslavského múzea zachovali len tri exempláre trojkoliek LaK LW spolu s jedným samostatným motorom.

Video

Diskusia