Značka s bielym kosoštvorcom na modrom alebo čiernom pozadí sa v zahraničí umiestňuje nad pruhy, v ktorých môžete jazdiť iba po splnení určitých podmienok. V závislosti od krajiny a charakteru vozovky môže táto dopravná značka obmedzovať najmenší počet ľudí prepravujúcich sa v aute alebo zvýhodňuje automobily s nižšími emisiami, teda hybridy a elektromobily. V Európe túto značku možno vidieť hlavne vo Francúzsku, kde každému, kto poruší pravidlá cestnej premávky s neoprávneným vstupom do takto označeného pruhu, hrozí pokuta na mieste vo výške 90 až 135 eur. Dopravné značenie nie je raritou ani v Španielsku, Nórsku a dokonca ho využívajú aj naši rakúski susedia.  Svoje početné zastúpenie má ale hlavne v krajinách za veľkou mlákou, pričom v USA a Kanade sa nazýva HOV - High Occupancy Vehicles, teda jazdný pruh pre vozidlá s viacerými cestujúcimi. Myslíte, že by si značka našla uplatnenie aj u nás? 

Táto dopravná značka je na európskych cestách čoraz bežnejšia, no pozná ju málokto. Ako ste na tom vy?
Zdroj: Metro.net

Načo je to vlastne dobré? Značky sú navrhnuté tak, aby odrádzali ľudí, ktorý používajú automobil sami. Vláda sa týmto spôsobom snaží podporiť nápad na zdieľanie automobilov, resp. chce, aby ľudia využívali radšej alternatívnu verejnú dopravu. Výhoda, pokiaľ by sme si ako príklad uviedli USA, HOV pruhu tkvie v tom, že ak sú na štvorprúdovej diaľnici kolóny a otvorí sa pruh pre vozidlá "s výhodami", užívateľom dokáže výrazne znížiť dobu jazdy v porovnaní s autami, v ktorých sedí iba šofér. Tým pádom sa znížiť počet automobilov v kolóne a toto zníženie dopytu po cestnom priestore môže znížiť zasa celkové preťaženie infraštruktúry, spotrebu paliva a tým aj dopad na životné prostredie. Za posledných 10 rokov sa v USA oveľa viac rozšírili a v Európe sa pomaly, ale čoraz viac implementujú.

HOV pruhy môžu byť súčasťou diaľnice (ako je to bežné v USA) alebo dôležitej magistrály (ako napríklad v Leedsi vo Veľkej Británii). Môžu byť „prílivové“, aby pomohli premávke v najrušnejšom čase (zvyčajne autá prichádzajúce smerom do centier miest počas rannej špičky, odchádzajúce večer po práci). Môžu byť permanentné a oddelené fyzickou bariérou od jazdných pruhov na normálne použitie, alebo môžu byť definované čisto nefyzickými prostriedkami, ako je značenie jazdných pruhov a špeciálne dopravné značky. Hodiny a dni prevádzky jazdného pruhu HOV sa môžu líšiť v závislosti od preťaženosti a funkcie úseku cesty, na ktorú sa vzťahujú - napríklad iba počas ranných špičiek, vo všedné dni alebo kedykoľvek.

Táto dopravná značka je na európskych cestách čoraz bežnejšia, no pozná ju málokto. Ako ste na tom vy?
Zdroj: Metro.net

Závery o účinkoch pruhov HOV sa v jednotlivých štúdiách líšia. Uvádza sa, že znižujú prejazdy vozidiel na koridoroch HOV o 4 až 30 percent. Taktiež sa uvádza, že po otvorení jazdného pruhu HOV sa zvyšuje ochota zdieľať autá a používať autobusy. Existujú názory, že pruhy HOV sú z tohto hľadiska efektívnejšie v prípadoch, keď sa tvoria pravidelne kolóny. Existuje však aj názor, že pruhy HOV môžu byť v niektorých prípadoch menej účinné. Kto nevyskúša, nevie.

Anketa: Prijali by ste takéto zvýhodnené pruhy aj na slovenských cestách?