ikona Škoda 110 Super Sport “Ferat”

Zaujímavosti Škoda Ferat: Krvilačný český superšport

Foto: Auto BILD

7.7. 2016 15:22 Škoda 110 Super Sport, známa pod označením Ferat, je filmová hviezda. Na striebornom plátne jazdil tento model na ľudskú krv. Realita je však úplne iná.

Neexistuje veľa automobilov, ktoré by sa stali hlavnými hviezdami strieborného plátna. Snáď najznámejším exemplárom spomedzi filmových áut je sivý Ford Mustang Shelby GT500, prezývaný menom Eleanor. Tento americký svalovec bol spolu s Nicolasom Cageom hlavným protagonistom v notoricky známej snímke 60 sekúnd.

Československá filmová hviezda sa vyznačuje
Československá filmová hviezda sa vyznačuje
Zdroj: Auto BILD

Svoju Eleanor na štyroch kolesách malo aj bývalé Československo. Je ňou Škoda 110 Super Sport, známejšia pod menom Ferat. Tá v dobovom horore Upír z Feratu pôsobila v úlohe ľudožrútskeho automobilu jazdiaceho na prelomové palivo: krv čerpanú zo svojej posádky. Vo filme malo vozidlo špeciálny biomechanický agregát, ktorý vo svete spôsobil revolúciu.

Rely v krvi

Realita je však, ako to už býva, celkom odlišná. Model Škoda 110 Super Sport totiž v podstate technicky vychádzal z automobilu Škoda 110L Rallye. V strede umiestnený radový štvorvalec OHV s objemom 1,1 litra, ktorý bol zásobovaný dvojitým karburátorom Weber, dosahoval najvyšší výkon 54 kW (73 k). Tento motor dokázal auto zo stoja na rýchlosť 100 km/h zrýchliť za 15,3 sekundy, pričom akcelerovať prestal na hodnote 180 km/h.

V strede umiestnený agregát dýcha cez prieduchy
V strede umiestnený agregát dýcha cez prieduchy
Zdroj: Auto BILD

Za kabínou si však na istý čas svoje miesto našla aj upravená verzia tejto pohonnej jednotky, ktorej výkon vrcholil na hodnote 77 kW (105 k). So silnejším agregátom dokázal Ferat uháňať rýchlosťou bezmála 212 km/h, pričom z 0 na 100 km/h šprintoval za 12,6 sekundy. Obidva motory dýchali cez prieduchy, ktoré sú umiestnené hneď za dverami automobilu.

Veľká premena

Ferat bol vyvíjaný v časoch tvrdej normalizácie, konkrétne v období medzi rokmi 1969 až 1971. Komplikovanú spoločenskú situáciu dokumentuje aj fakt, že projekcia snímky Upír z Feratu bola na nejaký čas zakázaná. V tom čase bol neistý aj osud vozidla.

Napriek problémom táto Škoda absolvovala svoju premiéru na autosalóne v Bruseli, kde zatienila aj produkty renomovanejších výrobcov športových áut. Vystavovaný kus bol však mierne odlišný od toho, ktorý v súčasnosti stojí v mladoboleslavskom múzeu automobilky. Mal totiž biele lakovanie, vyklápacie svetlomety a netradične riešenú zadnú časť, ktorú zdobilo až šestnásť kruhových svetiel.

Zadnú časť zdobí mamutie krídlo a netradičné
Zadnú časť zdobí mamutie krídlo a netradičné
Zdroj: Auto BILD

Vtedajší vzhľad českého stroja bol teda vzdialený od toho súčasného, ktorý automobil dostal až pred natáčaním spomínaného hororu. Oscarový výtvarník Theodor Pištek ho pretvoril do dnešnej podoby, ktorá mala divákom naháňať strach. Cieľ sa mu podarilo naplniť, Ferat vyzerá aj po rokoch skutočne drsne.

V rámci spomínanej obmeny dostal automobil okrem iného aj obrovský zadný spojler. Pribudli aj pevné predné reflektory. Zadné svetlá pochádzali z konceptu Škoda 742 M, avšak súčasťou dnešnej podoby je pôvodný dizajn. Okrem toho automobil odeli do čierneho laku, ktorý je kde-tu zvýraznený kontrastnými červenými linkami. Športový vzhľad podčiarkujú pretekárske kolesá BBS zlatej farby.

Automobil je obutý do pretekárskych kolies BBS
Automobil je obutý do pretekárskych kolies BBS
Zdroj: Auto BILD

Unikátne dvere

Po stránke dizajnu je automobil skutočne veľmi zaujímavý. V dobe svojho uvedenia musel popri bežných sériových modeloch pôsobiť ako z inej planéty. Možno preto si počas dlhých rokov svojej existencie vyslúžil mnohé ocenenia za priemyslový dizajn.

Zadné krídlo automobilu dodáva rebelský imidž
Zadné krídlo automobilu dodáva rebelský imidž
Zdroj: Auto BILD

Auto je síce charakteristické hlavne svojim klinovitým tvarom, avšak nezabudnuteľným ho robí niečo úplne iné. Ide o spôsob vstupu do interiéru. Ferat totiž nemá konvenčné dvere, otvára sa celý priestor kabíny. S ním sa pohybuje aj prístrojová doska a volant. Ľudia zodpovední za tento model s úsmevom na tvári hovoria, že nepoznajú žiadne iné auto, ktoré by malo „dvere“ tak často otvorené.

Ferat je jedinečný práve spôsobom otvárania dverí
Ferat je jedinečný práve spôsobom otvárania dverí
Zdroj: Auto BILD

V interiéri sa veľké prekvapenia nekonajú. Vozidlo má športové sedačky a volant s úzkym vencom. V jeho strednej časti tróni nápis “Sport”. Prístrojový panel je tvorený klasickou zostavou budíkov. Okrem nich v interiéri nájdete len tie najpotrebnejšie ovládače funkcií automobilu. Celkový dojem interiéru je vecou vkusu. Na fanúšika strohých a športových automobilov musí urobiť dobrý dojem.

Interiér je strohý, ovládače tu majú len základné
Interiér je strohý, ovládače tu majú len základné
Zdroj: Auto BILD

Aby sme nezabudli, je treba dodať, že na fotografiách vidíte jediný existujúci exemplár Škody 110 Super Sport na svete. Vyrobený bol len jeden prototyp. Napriek počiatočnému záujmu to tento automobil nikdy nedotiahol až do výroby. Exkluzivita, jedinečnosť a história Feratu z neho doslova sálajú. Jazda na tomto unikátnom automobile musí byť výnimočným zážitkom.

Fabia R5 s temným lakovaním

Jedinečnou skúsenosťou je určite aj jazda v rely špeciále Fabia R5. Škoda pri príležitosti 35. výročia uvedenia filmu Upír z Feratu a na počesť tohto unikátneho automobilu, predstavila práve Škodu Fabia R5, ktorá dostala temné lakovanie v štýle Ferat. Odetá v tejto unikátnej kombinácii odjazdila celú Bohemia Rally. Nezabudnite si pozrieť video, v ktorom žiaria obidve hviezdy dnešnej exkurzie do histórie a súčasnosti značky Škoda.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia