Šesťvalcový radový motor od Nissanu má názov rovnako slávny ako samotné auto, v ktorom je namontovaný. Na piedestál automobilového sveta sa dostal vďaka svojej stabilite a obrovským výkonovým rezervám.

Pohonná jednotka je súčasťou série RB, rodiny motorov tvorenej radovými šesťvalcami. Ich zdvihový objem sa pohybuje od dvoch do troch litrov, existovali verzie s jedným aj dvoma turbodúchadlami. My si dnes povieme o hlave tejto rodiny, ktorá nesie označenie RB26DETT.

Nissan Skyline R32 GT-R
Zdroj: Pinterest

Ako sa zrodil netvor menom Godzilla

V 80. rokoch dominovali automobilovému trhu vidlicové 8-valce, ktoré museli byť v každom skvelom aute. Japoncom sa ale táto „marketingová stratégia“ zdala nezmyselná a tak sa rozhodli ukázať svetu svoju úžasnú techniku, z ktorej všetci padnú na kolená.

Aj keď úspešný model Skyline zažil svoj debut v roku 1969, až o dve desaťročia neskôr sa doňho dostal motor RB26. Nový súper GT-R R32 bol vďaka nemu rýchlejší, lacnejší a vďaka sérii víťazstiev v japonskom šampionáte JTCC, kedy vyhral 29 z 29 závodov, sa dostal do Austrálie.

Calsonic-GT-R zahnalo svojich súperov v JTCC a ATCC
Zdroj: AUTO BILD

Nissan v zámorí vyhral aj austrálsky šampionát a skromne vyzerajúce kupé bez akejkoľvek známky svedomia nechávalo Fordy s V8 ďaleko za svojim zadkom. Miestna tlač mu dala prezývku Godzilla, podľa fiktívneho monštra, ktoré zničilo všetko, čo mu stálo v ceste.

Názov RB26DETT pochopíte lepšie, keď si ho rozložíme „na drobné“:

RB: Názov série motorov vyrobenej spoločnosťou Nissan v rokoch 1985 – 2004

26: Zdvihový objem motora, t. j. 2,6-litra, presnejšie 2 568 cm kubických

D: Typ ventilového rozvodu Double OverHead Camshaft, pri ktorom sú v jednej hlave valcov umiestnené dva vačkové hriadele

TT: Twin-turbo

S krátkym zdvihom iba 73,7 milimetra, kompresným pomerom 8,5:1 a s kovanými vnútornosťami bol motor mimoriadne stabilný. Štyri ventily na valec sú ovládané dvoma vačkovými hriadeľmi, ktoré sú umiestnené v hliníkovej hlave valca.

Motor RB26
Zdroj: Pinterest

Ďalším faktorom, ktorý spravil z tohto motora skutočné monštrum, je 6 individuálnych škrtiacich klapiek. Aj keď s tým boli spojené vyššie náklady na výrobu, tento dizajn umožňuje v spolupráci s dvoma turbami okamžitú odozvu na plynový pedál. Takže keď zošliapnete pedál na podlahu, zmiznete behom pár sekúnd.

Celkovo bol motor navrhnutý na 368 kW (500 k), no kvôli džentlmenskej dohode o obmedzení výkonu v Japonsku bol odel R32 nemilosrdne priškrtený na oficiálnych 206 kW (280 k) a 350 Nm. Jemným doladením motora a novým turbom sa krútiaci moment v modeli R34 zvýšil na 392 Nm.

Nissan Skyline R34 GT-R
Zdroj: Wikimedia

Nissan ale vôbec neskrýval skutočný potenciál auta, ktoré bolo prispôsobené na oveľa vyšší výkon. Len úpravou benzínu a plniaceho tlaku ste mohli z auta dostať maximum a elektronický odpor výroca zámerne nafarbil na žlto, aby si ho majitelia mohli ľahko nájsť a odstrániť. Následne stúpol plniaci tlak z 0,7 baru na 0,97 baru.

Ale späť k „sérii“. Všetky tieto pohonné vlastnosti umožnili modelu R32 Skyline GT-R dosiahnuť pôsobivý šprint z 0 na 97 km/hod behom 5,6 sekundy, čo boli na tú dobu ohromujúce čísla. Pre porovnanie, BMW E30 M3 bolo v tom čase považované za jedno z najrýchlejších kupé svojej doby, a cieľovú rovinku dosiahlo za 6,2 sekundy.

Pre fanúšikov motorizmu má motor RB26DETT jedinečnú hodnotu. Je nepravdepodobné, že motor s takýmito schopnosťami opäť zazrie svetlo sveta, pretože environmentálna politika znižujúca emisie jednoducho nepustí. RB26 však navždy zostane svätým grálom výkonu a ohromoujúcou spomienkou na 90. roky.