Zaujímavosti "SUV vraždia!", kričia obyvatelia: Počas najväčšieho autosalóna v Nemecku to v spoločnosti vrie

Foto: Autobild.de

11.9. 8:15 Proti rôznym častiam automobilového priemyslu v Nemecku počas autosalóna IAA vo Frankfurte nad Mohanom protestujú viaceré skupiny obyvateľstva.

Akoby negatívnych správ súvisiacich s automobilovým priemyslom v Nemecku nebolo málo, teraz je tradičné odvetvie aj pod paľbou spoločenskej kritiky. Deje sa tak v čase, keď sa vo Frankfurte koná najväčší nemecký sviatok automobilizmu. Autosalón, známy aj pod skratkou IAA, má bohatú históriu a od roku 1897 sa z obyčajnej výstavy vozidiel zmenil na platformu mobility ako celku.

Napriek posunu smerom ku alternatívnym palivám a novým technológiám sú však automobilky neustále pod tlakom. Nezmení to ani fakt, že výrobcovia za posledné roky neustále oznamujú miliardové investície do nových technológií. Napríklad Volkswagen, v minulosti hriešny kvôli kauze Dieselgate, nedávno avizoval, že v blízkej budúcnosti nakúpi akumulátory pre e-autá v hodnote až 50 miliárd eur. Chce tak podporiť výrobcov batérií, najmä naštartovať ich vývoj. Podobné snahy možno badať i u množstva konkurenčných firiem.

Aktuálny odpor voči automobilovému priemyslu dnes v Nemecku poháňajú dva momenty. Prvým z nich je klimatická kríza. Hnutie Sand im Getriebe! (Piesok v prevodovke!) ohlasuje blokádu autosalóna, pretože je presvedčené, že je symbolom zla. Autá vraj zbytočne zaberajú miesto pre cyklistov a chodcov, miesto diaľnic by sa radšej mali stavať cyklotrasy. Preto prídu protestovať priamo na miesto, kde sa stretáva elita automobilového odvetvia.

Príslušníci Sand im Getriebe!  majú v súvislosti s IAA naplánovaný viacdenný program, ktorý vyvrcholí 14. septembra 2019. Vtedy sa budú konať viaceré protesty a demonštrácie, ktoré sa postupne presunú pred brány autoshow. Tú chcú demonštranti zablokovať. Už teraz v blízkosti autosalóna protestuje napríklad i Greenpeace.

Anketa
Zdá sa vám, že automobilky robia v snahe znížiť emisie automobilov málo?
  • 39%
  • 14%
  • 47%

 Vo vyhlásení Sand im Getriebe! a pozvánke na demonštráciu sa doslova píše “Väčšie automobily, viac koní, vyššia spotreba - také autá možno vidieť na medzinárodnej automobilovej výstave vo Frankfurte.” Je to však naozaj pravda? Každý, kto sleduje naše spravodajstvo, musí vidieť, že tu hrajú prím elektromobily a hybridy. 

V priebehu minulého týždňa sme publikovali text, ktorý vychádza z výskumu nemeckého ADACu. Dozvedeli sme sa v ňom, že elektromobily môžu byť ekologické, všetko však závisí od energetického mixu krajiny, v ktorej sa používajú. Prečo teda radšej protestujúci nejdú pred brány spaľovacích uhoľných elektrární, ktoré sú v Nemecku ešte stále aktívne? 

Neurčuje náhodou trh spotrebiteľ?

Druhou udalosťou, ktorá naštartovala odpor voči automobilovému priemyslu v Nemecku, je nedávna nehoda z Berlína. Zahynuli pri nej štyria ľudia, medzi nimi i trojročné dieťa. Spoločnosť na tragédiu zareagovala promptne - začala protestovať proti automobilom typu SUV. Práve športovo-úžitkové vozidlo totiž zišlo z cesty na chodník a spôsobilo smrť štyroch chodcov. Vraj, ak by bolo auto menšie, nemuselo ublížiť toľkým ľuďom.

"SUV vraždia deti, matky, otcov a klímu", to hovorí transparent tejto ženy.
Zdroj: Autobild.de

 Medzi ľuďmi protestujúcimi v uliciach proti športovo-úžitkovým vozidlám sa otvorene hovorí o zákaze vjazdu SUV do centier miest. Je to pritom často práve mestské obyvateľstvo, ktoré takýto typ automobilov preferuje. Je preto paradoxom, že SUV patria medzi predajné bestsellery. Ľudia po nich šalejú. Bez subvencií nechcú elektromobily, kritizujú moderné asistenčné systémy. IAA sa aj napriek tomu nesie v znamení elektromobility viac, než kedykoľvek predtým. 

Anketa
Boli by ste za zákaz vjazdu SUV do miest?
  • 39%
  • 2%
  • 59%

Nekompromisné emisné normy automobilky tvrdo tlačia smerom ku ekológii. Možno je na mieste sa zamyslieť, či aktuálne problémy v súvislosti s auto-odvetvím v Nemecku majú skutočne na rováši len automobilky, alebo aj spotrebitelia, ktorí sa správajú nezodpovedne a nakupujú zbytočne veľké autá s vyššou spotrebou len kvôli statusu či pocitu bezpečia.

Video

Diskusia