Plávajúci tunel bude rozhodne jednou z najnáročnejších stavieb tohto storočia

Zaujímavosti Plávajúci tunel v Nórsku: TOP stavba storočia?

Foto: Norwegian Public Roads Administration

6.2. 12:00 Nórske úrady zverejnili ambiciózny plán rozvoja kľúčovej cesty E39. Aby skrátili dobu cestovania, rozhodli sa pre netradičné riešenie. Jeden z fjordov pretne unikátny plávajúci tunel.

Cesta E39 je jednou z kľúčových spojníc, ktorá s dĺžkou 1 100 kilometrov pretína západné pobrežie Nórska. Začína na južnom pobreží krajiny v meste Kristiansand a tiahne sa až po známy Trondheim. Túto vzdialenosť dnes viete autom zdolať za približne 21 hodín. Dôvodom dlhého trvania cesty sú fjordy, sedem z nich treba prekonať trajektom. Tento stav by sa približne v polovici tohto storočia mal zmeniť a jazda by sa mohla skrátiť na menej než 11 hodín.

Plávajúci tunel bude rozhodne jednou z najnáročnejších stavieb tohto storočia
Plávajúci tunel bude rozhodne jednou z najnáročnejších stavieb tohto storočia
Zdroj: Norwegian Public Roads Administration

Nóri na zefektívnenie cestovania okrem iného využijú aj 27 km dlhý tunel pod morským dnom, ktorý bude umiestnený v hĺbkach dosahujúcich až 390 metrov pod hladinou mora. Ďalším zaujímavým dielom bude 5 km dlhý plávajúci most, ktorý bude ukotvený k pevnine len na svojich koncoch. Pretínať bude 600-metrov hlboký fjord.

Pri inom, 400-metrov hlbokom fjorde, sa uvažuje o riešení v podobe závesného mosta so stredovým pilierom, ktorý bude ukotvený až pod morským dnom, svojou výškou by teda mohol prekročiť hranicu 500 metrov. Všetky tieto stavby by sa mali dokončiť v najbližších desaťročiach, na mnohých sa už reálne pracuje.

Dychberúce dopravné riešenie si vyžiada najmä pretnutie takzvaného kráľa fjordov, Sognefjord, ktorý do pevniny zasahuje až 200 kilometrov a hĺbkou sa miestami pohybuje na hranici 1 300 metrov. Inžinieri pri projektovaní dopravného riešenia pre tento fjord musia myslieť aj na intenzívnu lodnú dopravu, ktorú tvoria lode neraz vysoké i viac než 50 metrov s možným ponorom až na úrovni 20 metrov.

Pre Sognefjord už sa uvažovalo o gigantickom visutom moste, ktorý by sa stal najväčším na svete. V hre bol i obrovský plávajúci most, ten sa však kvôli nárokom lodí z dnešného pohľadu zdá byť ťažko realizovateľný. Nóri nakoniec podľa aktuálnych informácií fjord pretnú podmorským plávajúcim tunelom.

Unikátny tunel bude mať dva tubusy, ktoré budú 30 metrov pod hladinou držať plávajúce pontóny. Vďaka tomu nebude obmedzená lodná doprava a inžinierov viac nebude musieť trápiť ani obrovská hĺbka fjordu. Nórske úrady navyše vyzdvihujú aj nízky ekologický dopad takéhoto tunela či neobmedzenú možnosť manévrovania ponoriek v podmorskom priestore.

Unikátne dopravné riešenie nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie a navyše neobmedzí lode ani ponorky
Unikátne dopravné riešenie nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie a navyše neobmedzí lode ani ponorky
Zdroj: Norwegian Public Roads Administration

Extrémne náročný projekt, ktorý bude bezpochyby jednou zo stavieb 21. storočia, by mal byť úplne dokončený okolo roku 2050, viaceré menšie segmenty však budú funkčné už v roku 2035. Cena plávajúceho tunela by sa podľa odhadov mohla vyšplhať až na 34 miliárd eur, kompletný projekt bude ešte omnoho drahší.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia