Najprv sa ale pozrime na to, kto bol jej predchodca. Reč je o kompaktnom kupé Škoda 110 R, ktoré malo premiéru v septembri 1971. Na kolesách s radiálnymi pneumatikami 165 SR 14 uháňalo „erko“ rýchlosťou 145 km/h, z nuly na 100 km/h zrýchlilo za 19 sekúnd a efektívne ho spomalili dvojokruhové brzdy; vpredu kotúčové v licencii anglickej firmy Dunlop, vzadu bubnové. Priemernej spotrebe 8,5 l na 100 km zodpovedala 32-litrová nádrž umiestnená v prednej časti, kde sa nachádzalo aj miesto pre 250 litrov batožiny.

Škoda 110 R
Zdroj: Škoda Auto

Pôsobivému interiéru pri prvých vozidlách dominovala palubná doska s povrchom imitujúcim drevo, ktorá však bola veľmi skoro nahradená matným čiernym prevedením. Škoda 110 R slávila úspechy aj na náročných zahraničných trhoch. V roku 1973 zamierilo za hranice vtedajšieho Československa až 93 percent zo šiestich tisícok vyrobených „Eriek“. K exotickým destináciám patril Nový Zéland, Kuvajt či Nikaragua. V Kvasinách bolo do 30. decembra 1980 vyrobených celkovo 57 085 vozidiel Škoda 110 R.

Potom sa na trhu objavila Škoda Garde

Tá absolvovala premiéru na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne 13. septembra 1981. Sériová výroba sa v závode v Kvasinách rozbehla začiatkom októbra 1981. Hranaté predné svetlomety a ďalšie moderné prvky sľubovali významný krok vpred, a to napriek tomu, že základný tvar a koncepcia vozidla s motorom pri poháňaných zadných kolesách sa oproti „Erku“ nezmenili.

Garde napriek tomu prinášalo mnoho noviniek. Jazdným vlastnostiam prospelo presné hrebeňové riadenie a vhodnejšia geometria zadných kolies. Tá bola namiesto kyvadlových polonáprav po novom zavesená na vlečených trojuholníkových ramenách so šikmou osou kývania.

Škoda Garde
Zdroj: Škoda Auto

V Československu sa pre nové vozidlo ujalo obchodné označenie Garde. Keďže však v zahraničí kolidovalo s chráneným označením iných výrobcov, za hranicami zákazníkov lákal názov 120 R Coupé. Do niektorých krajín sa exportovalo aj pod označením Rapid, čo je však staronové typové označenie vo vtedajšom Československu spájané až s nástupcom modelu Garde.