Aerodynamický prototyp Škoda 935 Dynamic vizionársky predpovedal budúcnosť prepravy po diaľničnej sieti, ktorá sa v Československu len začínala projektovať

Zaujímavosti Škoda 935 Dynamic: Diaľničný sen

Foto: redakcia AUTO BILD

4.1. 9:00 Kvapka vody je z pohľadu aerodynamiky tvarom, ktorý kladie vzduchu najmenší odpor. Vysnívaný ideál výrobcov karosérií sa stal vzorom pre tvorbu neopakovateľných modelov, ako je Škoda 935 Dynamic.

Polovica tridsiatych rokov minulého storočia bola pre značku Škoda obdobím modelovej ofenzívy, akú dovtedy žiadna československá automobilka nezažila. K najpredávanejšiemu modelu Škoda 420 Popular sa pridala Škoda 640 Superb a sedan strednej triedy Rapid. Vývoj pracoval naplno a konštruktéri sa rozhodli, že budú postupovať podľa zásad aerodynamiky v čo najvyššej možnej miere, a prišli s projektom tzv. prúdnicovej karosérie.

Aerodynamický prototyp Škoda 935 Dynamic vizionársky predpovedal budúcnosť prepravy po diaľničnej sieti, ktorá sa v Československu len začínala projektovať
Aerodynamický prototyp Škoda 935 Dynamic vizionársky predpovedal budúcnosť prepravy po diaľničnej sieti, ktorá sa v Československu len začínala projektovať
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Bola navrhnutá v súlade s teoretickými princípmi ustanovenými Pálom Járayom, konštruktérom vzducholodí Zeppelin (pôsobil na Českom vysokém učení technickém v Prahe). Nesmierne zaujímavý návrh karosérie s pretiahnutou zadnou časťou a prekrytými kolesami mal súčiniteľ aerodynamického odporu len 0,37.

Vzadu umiestnená plutva mala zvyšovať jazdnú stabilitu v priamom smere pri rýchlostiach okolo 140 km/h a netradičný pre Škodu bol aj chrbticový rám s pevnou centrálnou rúrou, ktorej vnútorná dutina slúžila aj ako palivová nádrž na 40 litrov benzínu (navyše jej stredom viedlo aj vodovodné potrubie ku chladiču vpredu). Štvordverové vozidlo s dĺžkou 4,8 metra bolo na svoju dobu úplne futuristické a malo ukazovať, akým smerom sa bude ďalej uberať vývoj automobilov.

Práve v roku 1935 vzniká v ČSR aj prvý projekt „dálkových silnic“ – viacprúdových magistrál, ktoré by prepojili Československo zo západu na východ. Rýchlostné komunikácie (neskôr nazvané diaľnice) by si vyžadovali aj rýchle (a teda aerodynamické) automobily. Čo bol podnet pre viaceré domáce automobilky.

Okrem nízkeho aerodynamického odporu bolo dôležité udržať aj nízku hmotnosť, a tak škodováci prvýkrát použili kombináciu hliníka a ocele, čo stlačilo pohotovostnú hmotnosť auta na 1 170 kilogramov. Benzínový štvorvalec boxer s vodným chladením so zdvihovým objemom dva litre, ktorý zásobovali palivom dva karburátory, mal výkon 40,5 kW (55 koní) a bol spárovaný so štvorstupňovou poloautomatickou prevodovkou Cotal s elektromagnetickým zapínaním spojky. Radí sa predvoľbou, netreba používať spojkový pedál (hoci tu je pre zmenu smeru pohybu), ale presné nastavovanie je veľmi náročné.

Pre lepšie jazdné vlastnosti bolo potrebné auto aj dobre vyvážiť, a tak sa motor dostal dozadu pred zadnú, poháňanú nápravu. Tým sa tiež uvoľnil vpredu priestor na relatívne veľký batožinový priestor s objemom 300 litrov, ale hlavne sa zaťažila poháňaná náprava, čo pomáhalo pri šplhaní sa do kopcov. Navyše motor nevypúšťal do kabíny nepríjemné teplo, zápach a hluk, ako bolo v tých časoch obvyklé pre autá s motorom vpredu. Neveľký výkon motora v spojení s malou hmotnosťou a vybrúsenou aerodynamikou dával autu šancu dosiahnuť rýchlosť až 140 km/h, čo by bohato stačilo aj na diaľnicu, kde sa predpokladala rýchlosť 110 km/h.

Bočný pohľad najlepšie odhaľuje prúdnicovú karosériu s dlhším zadným previsom. Pre názornosť: toto auto je o vyše 15 cm dlhšie ako Škoda Kodiaq
Bočný pohľad najlepšie odhaľuje prúdnicovú karosériu s dlhším zadným previsom. Pre názornosť: toto auto je o vyše 15 cm dlhšie ako Škoda Kodiaq
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Auto vpredu nemalo klasický nárazník, jeho funkciu prevzalo rezervné koleso uložené horizontálne pred prednou nápravou – toto riešenie si potom Škoda zopakovala aj na typoch 1000 MB a 100. Výrobok bol označený ako Škoda 935 Dynamic a na pražskom autosalóne v roku 1935 vzbudil doslova senzáciu. Hneď po výstavnej premiére sa prototyp vrátil do vývoja, kde ho používali ako testovací model pre ďalší vývoj a výskum prúdnicovej koncepcie. V lete 1939 sa však stal nadbytočným a automobilka ho predala do súkromných rúk. Tu sa stopa na dlhých 29 rokov stráca.

V roku 1968 otvárala mladoboleslavská automobilka továrenské múzeum a oslovila verejnosť s otázkou, či nemajú nejaké vzácne kúsky, ktoré by múzeu odpredali. Ozval sa roľník z Banskej Bystrice, ktorý už roky používal nejaký neznámy prototyp s označením Škoda. Auto bolo v dezolátnom stave, ale stále bolo pojazdné. Škoda ho odkúpila a v decembri 1968 sa stalo jedným
z prvých desiatich exponátov vznikajúceho múzea. Nuž, nie celkom exponátom, lebo bolo uskladnené v depozitári.

Hoci išlo len o prototyp, cit k detailom velil, že nesmú chýbať emblémy, nápisy a logá. Dnes sú to krásne ukážky dizajnu a zručnosti
Hoci išlo len o prototyp, cit k detailom velil, že nesmú chýbať emblémy, nápisy a logá. Dnes sú to krásne ukážky dizajnu a zručnosti
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Pracovníci múzea sa ho pokúsili zaradiť. Bolo zrejmé, že nešlo o žiadny sériový ani predsériový exemplár. V archíve našli len tri zhodujúce sa historické fotografie, podľa ktorých išlo o Škodu 935 Dynamic, ale z písomných záznamov sa dochovala len poznámka: „935 jazdí dobre.“ Jedna veta – to je všetko.

Čo si s autom počať? Svojou koncepciou sa vymyká všetkému, čo v Škode vzniklo. Architektúrou aj tvarmi pripomína Tatru. Prvá prúdnicová Tatra 77 vznikla rok pred touto Škodou, čo zvádza k tomu, že škodováci kopírovali. V depozite ležalo auto ďalších 43 rokov, až sa ho v roku 2012 rozhodla automobilka kompletne zrenovovať.

Zadné koleso bolo do polovice prekryté karosériou. Dvierka pred blatníkom vedú priamo k motoru
Zadné koleso bolo do polovice prekryté karosériou. Dvierka pred blatníkom vedú priamo k motoru
Zdroj: redakcia AUTO BILD

„Našťastie sme na vnútornej strane jedného stĺpika karosérie objavili originálny lak,“ hovorí Andrea Frydlová, riaditeľka múzea Škoda. „Rovnaké šťastie nás postretlo aj pri vybavení interiéru.“
Koordinácie reštauračných prác sa ujal Michal Velebný. Muž, ktorý má Škodu v krvi, veď jeho otec pracoval pre pretekárske oddelenie automobilky a dedo bol v rokoch 1946 až 1966 šéfdizajnérom.

Muselo sa začať od základov. Všetko rozobrať, vyčistiť, zdokumentovať. Mnohé časti vyrobiť úplne nanovo. Renovácia exteriéru zabrala tri roky, pokiaľ sa v roku 2015 mohlo auto ukázať v premiére na zámku Bensberg. Potom však nasledovala zhruba rok trvajúca rekonštrukcia interiéru a funkčnosti. Dnes je Škoda 935 opäť plne pojazdná a v pôvodnom stave.

Krásny prístrojový panel je umiestnený centrálne. Leštené drevo je prirodzene pravé
Krásny prístrojový panel je umiestnený centrálne. Leštené drevo je prirodzene pravé
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Je to majestátne auto. Drevo a dobové čalúnenie pripomínajú atmosféru salónneho života prvej republiky. Vodič to však má za volantom dosť ťažké. Musí sa prispôsobiť jeho polohe, tenký veniec bez posilňovača vyžaduje viac zručnosti rovnako ako pedále, na ktoré sa šliape zhora bez opory päty. Rozbeh je tak otázka citu a jemnosti.

Pred krytmi zadných kolies sú malé dvierka (na oboch stranách), cez ktoré sa dá dostať k hlave valcov a napríklad jednoducho vymeniť sviečky. K motoru sa dá dostať, samozrejme, aj zozadu a dokonca aj z kabíny, ak sklopíte operadlá zadných sedadiel a prejdete prepážkou deliacou kabínu od motorového priestoru.

Takto si môžete urobiť malú údržbu v pohodlí kabíny, aj keď vonku prší alebo mrzne. Benzín v chrbticovej rúre bol síce zaujímavým nápadom, ale už po prvých testoch bolo zrejmé, že pri akcelerácii sa odlieva dozadu a pri brzdení dopredu, čo bolo pre palivové čerpadlo dosť náročné, preto do batožinového priestoru vpredu pribudla ďalšia 60-litrová nádrž. Tú pôvodnú dnes pripomína už len plniace hrdlo.

Zadné sedadlá poskytovali dostatok miesta až pre tri dospelé osoby, aj keď sa nedali nijako polohovať
Zadné sedadlá poskytovali dostatok miesta až pre tri dospelé osoby, aj keď sa nedali nijako polohovať
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Pretože v Československu sa v roku 1935 jazdilo ešte po ľavej strane, volant je umiestnený napravo. Všetky prístroje a ovládacie prvky vrátane ručnej brzdy sú už umiestnené centrálne, aby sa uľahčila konverzia na ľavostranné riadenie, s ktorým sa v Československu už rátalo (plánované postupné zavádzanie prebehlo príchodom okupačných vojsk v marci 1939 dosť rázne).

Poloha sedadla je vysoká a čalúnenie pohodlné. Sedačková lavica nie je pozdĺžne posuvná. Vzdialenosť sedadla k stropu je vpredu obrích 980 milimetrov, vzadu napriek klesajúcej prúdnicovej streche ešte statočných 910 milimetrov. Nohy si tu môžu pasažieri pohodlne natiahnuť.

K technickým špecialitám patrí štvrtý pedál pri ľavej nohe vodiča, ktorým sa obsluhuje centrálny mazací systém. Zaujímavé je aj obsluhovanie poloautomatickej prevodovky. Smer pohybu vodič zvolí dvoma malými spínačmi uprostred volantu (horizontálne dopredu, vertikálne dozadu), potom pákou pod volantom určí rýchlostný stupeň (0-1-2-3-4-0), kde je na začiatku aj na konci neutrál, a potom už len pridáva plyn.Ísť dozadu je možné aj na iný ako prvý rýchlostný stupeň, ale neodporúča sa to. Pri zadaní smeru jazdy sa musí stlačiť spojkový pedál, pri nasledujúcom radení to už netreba.

Voliaca páka poloautomatickej prevodovky. Patrí k nej aj prepínač uprostred volantu, ktorým sa volil smer jazdy
Voliaca páka poloautomatickej prevodovky. Patrí k nej aj prepínač uprostred volantu, ktorým sa volil smer jazdy
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Motor uložený medzi zadným sedadlom a nápravou je nečakane dobre odhlučnený. Prívlastok Dynamic nosí táto Škoda právom, lebo pre nízku hmotnosť ide veľmi ľahko. Riadenie však nie je presné, na rozdiel od smerovej stability, ktorú podporuje predlhý rázvor 3,20 metra. Maximálnu rýchlosť 140 km/h by asi zrenovovaná 935 zvládla, ale keďže ide o jediný exemplár na svete, nepotrebujeme vyskúšať rezervné koleso v úlohe nárazníka a túto rýchlosť neskúšame.

Radšej si vychutnávame ten salónny pocit prvorepublikových snov o diaľničnej sieti spájajúcej Čechy, Moravu, Slovensko a Podkarpatskú Rus. Aj po 83 rokoch je naša diaľnica zo západu na východ (aj keď v oveľa menšej republike) stále iba snom.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia