Škoda 120 GLS bola vo svojej dobe vlajkovou loďou mladoboleslavskej automobilky. Zelený exemplár, ktorý v apríli 1978 vyšiel z výrobného závodu vo Vrchlabí, sa v júni 2012 do Škoda Múzea podarilo získať od prvého majiteľa. Následne prešiel rozsiahlou renováciou.

Škoda 120 GLS.
Zdroj: Škoda/ Petr Homolka

V označení Škoda 120 GLS je zašifrovaná luxusná výbava populárnej „stodvadsiatky“: Grand de Luxe Super. Pripomeňme dobovú hierarchiu: nad štandardnou verziou Škoda 120 figuroval variant 120 L (de Luxe), následne 120 LE (de Luxe Économique) s úspornejším sprevodovaním pre diaľničnú prevádzku, 120 LS (de Luxe Super) so štvoricou predných svetlometov namiesto bežných dvoch a napokon aj 120 GLS, teda Grand de Luxe Super.

Pokochajte sa krásnou škodovkou v galérii

História modelu 120 GLS sa začala písať koncom roku 1976, keď vo Vrchlabí vznikla 40-kusová overovacia séria sedanu GLS. Pre odlíšenie a zatraktívnenie výzoru bola osadená štvorsvetlovou prednou maskou, ktorá bola v tomto prípade navyše bohato obložená prvkami z nerezového plechu. Oproti štandardným modelom pozostávala z lesklého rámčeka, odlišnej mriežky chladiča a lisovaných panelov pod kvartetom hlavných svetlometov.

Škoda 120 GLS.
Zdroj: Škoda/ Petr Homolka

Z nerezového plechu bolo aj orámovanie zadného čela, kapôt, rámov bočných okien a rovnako tak aj ďalších menších ozdobných prvkov karosérie. Od modelového roku 1981 v rámci modernizácie počet nerezových prvkov klesol, vďaka čomu zostávajú vozidlá GLS z prvých rokov výroby mimoriadne atraktívne.

Ku komfortným a bezpečnostným prvkom patrili napríklad pevnejšie výplne dverí, obloženie priečky volantu či nastaviteľné opierky hlavy, čo v tom čase rozhodne nebola samozrejmosť. V zimnej prevádzke prišlo vhod aj vyhrievanie zadného okna. Za zadnou nápravou umiestnený štvorvalec s objemom 1 174 cm3 dával posádke k dispozícii svoj výkon 58 k (42,7 kW), k čomu dopomohlo okrem iného aj zvýšenie kompresného pomeru.

Po zaradení najvyššieho rýchlostného stupňa, štvorky, sa cestovná rýchlosť zaokrúhlila na maximum 150 km/h. Ten, kto si mohol dovoliť Grand de Luxe Super, spravidla akceptoval aj nárok motora na kvalitnejšie palivo. V československých podmienkach z konca 70. rokov išlo napríklad o benzín Super s oktánovým číslom 96.

Sériová produkcia sa rozbehla v auguste 1978 a vyše 70 percent všetkých vyrobených GLS mierilo na export. Produkciu luxusnejších „stodvadsiatok“ vtedy vo Vrchlabí komplikoval oneskorený presun produkcie úžitkového modelu Škoda 1203 do Trnavy.

Škoda 120 GLS.
Zdroj: Škoda/ Petr Homolka

Posledná „tisícdvestotrojka“ opustila brány vrchlabského závodu až 31. decembra 1981, takže do toho okamihu schádzali z linky súbežne oba modelové rady. Zvládnuť sa to podarilo aj vďaka originálnemu riešeniu dopravníka: osobné a ľahké úžitkové vozidlá mohli vznikať v ľubovoľnom poradí, a to podľa aktuálnej potreby.

Luxusná Škoda 120 GLS patrila do v tom čase populárnej série nasledovníkov obľúbenej „embéčky“, teda modelu Škoda 1000 MB, ktorý prišiel s pohonom zadných kolies a s motorom vzadu. Rad pokračujúci s touto koncepciou začala v roku 1969 Škoda 100 so silnejšou „stodesiatkou“.

Tieto vozidlá odovzdali v roku 1976 štafetu sedanom Škoda 105, 120 a neskôr aj 130 či ďalším derivátom. Z celkovo viac ako milióna zástupcov uvedeného modelového radu, ktorý škodovkárskej produkcii dominoval až do roku 1989, pripadal na luxusné prevedenie len zlomok.