V článku zverejnenom na stránke Classic Mazda spoločnosť odhalila, že pokračuje vo výrobe kľúčových komponentov svojho známeho rotačného motora 13B v závode v Hirošime. Tetsuya Sato, strojník s 36-ročnými skúsenosťami v továrni, uviedol, že použité obrábacie nástroje sa oproti minulosti nezmenili, hoci si vyžadujú neustálu údržbu, aby sa zabezpečilo, že súčiastky sú vyrobené s najvyššou mierou kvality  presnosti.

Zákulisie nepretržitej výroby rotačného motora 13B.
Zdroj: Mazda

Výroba častí rotačného motora v tejto továrni sa začala v roku 1973. Z rovnakého obdobia sú aj obrábacie stroje, s ktorými zamestnanci pracujú už takmer pol storočia. "Mnoho ľudí to nevie, ale Mazda pokračuje rotačných motorov vo výrobe." Sato je súčasťou tímu desiatich ľudí, ktorí pracujú v továrni, ktorá je schopná vyrobiť priemerne 200 až 400 častí rotačného motora, ktoré sú dodávané do celého sveta. Ako vysvetľuje Yoshikazu Washio, ďalší strojník s 35-ročnými skúsenosťami, výrobné procesy si vyžadujú dostatok zručností a skúseností, aby mohli vytvárať vytvárať drážku na rotore na nastavenie časti zvanej vrcholové tesnenie.

„Dizajn drážky je široký 2 mm. Musí byť dokončený s presnosťou -5 mikrónov a +12 mikrónov (1 mikrón = 1/1000 mm) opatrným a pomalým škrabaním rotora s rotujúcim brúsnym kameňom, “uviedol Washio. „Táto úloha sa začína starostlivou kontrolou hrúbky a stavu brúsneho kameňa pred začatím procesu, pretože brúsny kameň sa časom postupne stenšuje. Ak by došlo k poškriabaniu povrchu brúsneho kameňa, poškriabala by sa aj vnútorná stena drážky."

Zákulisie nepretržitej výroby rotačného motora 13B.
Zdroj: Mazda

Továrenský majster Hiromichi Abe uviedol, že rotačný motor 13B má v skutočnosti až 10 variácií, v závislosti od modelu a technických údajov vozidla, v ktorom je nainštalovaný. „Povrch použitých dielov je u každého odlišný a je možné ich objednať u všetkých dodávateľov na celom svete. V závislosti od dielu môže dokončenie trvať jeden až dva mesiace a viac dielov sa dá spojiť do jednej jednotky."

"Všetci, ktorí vstúpili do Mazdy v tej istej generácii ako ja, sem prišli a túžili po rotačnom motore vo svojom aute. Aj keď sa teraz v nových automobiloch neinštalujú, chápem význam ašpirácie, na ktorú rotačný motor smeroval. A viem, že existuje veľa zákazníkov z celého sveta, ktorí si kúpili automobily Mazda vybavené rotačnými motormi a majú rovnaké pocity."