Mazda experimentuje s vodíkovými rotačnými motormi už dlho, spoločnosť začala vlastne v tejto oblasti už pred 30 rokmi. Prvým náznakom bol koncept HR-X predstavený na tokijskom autosalóne ešte v roku 1991. V roku 1993 nasledoval projekt HR-X2. V tom istom roku sa objavila Mazda MX-5 s vodíkovým motorom.

Mazda RX-8 Hydrogen RE
Zdroj: FavCars

V roku 2003 predstavila japonská spoločnosť prototyp Mazda RX-8 Hydrogen RE. Začalo sa s uvádzaním jeho sériovej verzie v roku 2008, ale nikdy sa nestala potomkom masovej výroby. V rokoch 2005 a 2007 inžinieri vytvorili koncepty založené na jej základe, ale do sériovej výroby s nimi tiež nešli.

Jeden z technických problémov vodíkového paliva je ten, že sa predčasne zapaľuje a je náchylný na detonáciu, teda na nekontrolovateľné spaľovanie. Rotačný motor však vzhľadom na svoju konštrukciu nemá "tepelné slepé miesta" a tak je s vodíkovým palivom kompatibilný, pretože v ňom všetko horí rovnomerne. 

Ilustračná foto.
Zdroj: Mazda

Je pravda, že pri spaľovaní vodíka sa uvoľňuje menej tepla, takže výkon takéhoto spaľovacieho motora je nižší. Napríklad spomínaná Mazda RX-8 Hydrogen RE vyvinula vďaka benzínovému motoru výkon 155 kW (210 k), no len 80 kW (109 k) z vodíka. Teraz japonská spoločnosť plánuje použiť RPD ako súčasť hybridu na dobíjanie batérií, takže takéto obmedzenie ustúpi do pozadia.

Hovorca Mazdy, Masahiro Sakata, v lete uviedol, že spoločnosť stále uvažuje o použití rotačného motora, ale načasovanie jeho uvedenia v súčasnosti nie je známe. Avšak... V prvej polovici roku 2022 je naplánovaný začiatok predaja subkompaktného crossoveru Mazda MX -30 v novej verzii - „sekvenčný hybrid“ s rotačným piestovým motorom. RPD v ňom by nemalo mať spojenie s kolesami, bude teda slúžiť iba na nabíjanie trakčnej batérie cez generátor. 

Zdroj: Marek Pokrývka

Keďže MX-30 bude využívať rotačný motor výlučne na výrobu energie, mal by byť obmedzený na minimálny požadovaný výkon. Je zaujímavé, že práve rotačky kedysi upustili lano osudu kvôli nízkym environmentálnym výhodám a práve teraz, v čase dekarbonizácie, sa stávajú horúcim kandidátom na zmenu trhu.