Tlmenie nerovností bude prebiehať vďaka flexibilite pneumatiky

Zaujímavosti Prelomové pneu: Defekt bude úplne vylúčený

Foto: Michelin

9.7. 17:00 Automobily v posledných rokoch prechádzajú obrovskými zmenami, tie sa však vo veľkom zameriavajú najmä na technológie na palube. Teraz možno príde prelom na dôležitej “hardvérovej” úrovni, Michelin testuje revolučné pneumatiky.

Ak si porovnáte automobil z konca minulej dekády s tým aktuálnym, nájdete množstvo zmien a vylepšení. Autá sa už do istej miery vedia samé udržať v jazdnom pruhu, niektoré dokonca autonómne pribrzďujú pred zákrutami či kruhovými objazdmi. Revolúcia sa dotkla aj zobrazovania informácií, ovládania palubného systému, ale napríklad i odľahčených platforiem či samotného pohonného ústrojenstva.

Michelin Uptis bude v reálnej premávke testovať flotila elektromobilov General Motors
Michelin Uptis bude v reálnej premávke testovať flotila elektromobilov General Motors
Zdroj: Michelin

Pneumatiky sa za ostatné desaťročie určite zlepšili, neprekonali však žiadny zlomový progres. To sa možno čoskoro zmení. Michelin oznámil, že v spolupráci s koncernom General Motors ešte pred koncom roka na cesty nasadí úplne nový druh pneumatiky, ktorá nie je natlakovaná vzduchom. Od základov sa tak zmení základný princíp, ktorý celý priemysel využíva už viac než storočie.

Michelin Uptis (Unique Puncture-Proof Tire System) je pneumatika, ktorá je odolná voči defektu. Vodičom už vďaka nej nebude hroziť jeden z najčastejších problémov na cestách, ktorý často ústi i do nebezpečných situácií. Francúzsky gumárenský gigant totiž vzduch v pneumatike nahrádza opornou konštrukciou zo špeciálneho materiálu, ktorý prirovnáva k laminátu s prvkami živice. Ide o horúcu novinku, ktorú si firma chráni viac než 50 patentmi.

Tlmenie nerovností bude prebiehať vďaka flexibilite pneumatiky
Tlmenie nerovností bude prebiehať vďaka flexibilite pneumatiky
Zdroj: Michelin

Samotná pneumatika vychádza zo štúdie Vision, ktorú Michelin predstavil v roku 2017. Tá mala tri kľúčové vlastnosti - bola ekologická, dala sa vyrobiť pomocou 3D tlače a v želanom stave ju nedržal vzduch. V prípade Uptis-u sa zatiaľ o 3D tlači nehovorí, nespomína sa ani ekologická stránka pneumatiky. Uptis však má priniesť benefity nielen vodičom, ale aj životnému prostrediu. 

Dnes sa bežne stáva, že šoféri jazdia na podhustených pneumatikách a tým ich dezén vystavujú nadmernému opotrebovávaniu. Tu nič také nehrozí, aj preto bude mať pneumatika vyššiu životnosť a nižšie nároky na údržbu, dezén sa pritom od dnešných gúm nebude výrazne odlišovať. Zároveň by vďaka konštantnému udržiavaniu ideálnych jazdných vlastností mala mať pozitívny vplyv aj na spotrebu automobilu, tú totiž podhustené pneu zvyšujú. Z pohľadu jazdných vlastností by jazda na takýchto pneumatikách mala byť podobná tej, ktorú bežne zažívame dnes.

Funkčné prototypy pneumatiky Uptis majú prekvapivo dobré parametre. Každá z nich zvládne záťaž na úrovni 500 kg, pričom s nimi môžete cestovať až rýchlosťou 208 km/h. Čoskoro začne 5-ročné testovacie obdobie, počas ktorého ich Michelin ešte plánuje zdokonaliť. V reálnych podmienkach budú už od tejto jesene Uptis preverovať elektromobily Chevrolet Bolt EV, previerky majú prebiehať v americkom štáte Michigan. Na trh by sa prelomová guma mohla dostať v roku 2024.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia