Renaultu téma hybridného pohonu nie je cudzia.

Zaujímavosti Renault používa vo svojich vozidlách hybridné systémy prebraté zo sveta F1. Ako fungujú?

Foto: Renault

5.4. 10:20 Prítomnosť značky Renault v kolotoči F1 je pre značku veľkou výhodou. Skúsenosti a systémy použité v monopostoch môže použiť aj vo svojich sériových modeloch. Príkladom je nový hybridný systém E-Tech.

Skúsenosti Renault získané v šampionáte Formula 1 pomohli inžinierom počas vývoja hybridných pohonoch E-Tech. Príkladom je sofistikovaná rekuperácia (spätné získavanie a využitie energie) alebo inovatívne multirežimové bezspojkové automatické prevodovky.

Renaultu téma hybridného pohonu nie je cudzia.
Renaultu téma hybridného pohonu nie je cudzia.
Zdroj: Renault

Technológia E-Tech používa 3 motory, hlavný elektromotor, pomocný elektromotor a benzínový motor. Motory môžu spolupracovať, aby sa postarala vyšší výkon a lepšiu akceleráciu. Tento systém je efektívny vďaka inteligentnej multirežimovej prevodovke, ktorá umožňuje hlavnému elektromotoru pracovať s dvomi rýchlostnými stupňami, aby sa zaistil dlhší čas jazdy so stopercentným elektrickým pohonom.

Motory E-Tech taktiež poskytujú užívateľovi vysokú účinnosť spätného získavania energie počas brzdenia na jej ďalšie využitie. Motory vozidiel F1 a jednotky inštalovanév sériovo vyrábaných automobiloch majú optimálnu reguláciu rýchlosti, ktorá zabezpečuje najvyšší výkon spaľovacieho motora, pri čo najnižšej spotrebe paliva. Podobne ako pri Formule 1 sa kinetická energia počas brzdenia premení na elektrickú energiu, aby sa dobila trakčná batéria. 

Pri jazde na diaľnici sa proces dobíjať batériu začína vysielaním impulzu do riadiacej jednotky motora, aby sa dosiahli optimálne otáčky a účinnosť motora. Prebytočná elektrická energia sa používa na odbremenenie spaľovacieho motora počas prudkého zrýchlenia, alebo na prepnutie do plne elektrického režimu jazdy napríklad v meste.

Renaultu téma hybridného pohonu nie je cudzia.
Renaultu téma hybridného pohonu nie je cudzia.
Zdroj: Renault

V režime Šport umožňujú motory E-TECH súčasne využitie všetkej energie benzínového a elektrického pohonu, čo vedie k lepšiemu zrýchleniu. Počas akcelerácie dva elektrické motory spoločne vytvárajú ďalšiu silu, ktorá dopĺňa spaľovací agregát. Táto architektúra bola prevzatá z Formule 1, pilot si vďaka nej môže zvoliť jazdný režim, v ktorom môže využiť všetok dostupný výkon. Keďže motory E-TECH spolupracujú s viacstupňovou prevodovkou bez synchronizácie radenia, každé rozbiehanie auta prebieha v elektrickom režime a radenie je nadpriemerne rýchle. 

Z technického hľadiska má prevodovka dva prevodové stupne pre hlavný elektromotor a štyri prevodové stupne pre benzínový motor. Pomocný elektromotor je trvalo spojený s benzínovým motorom.V čisto elektrickom režime sa používajú dva prevodové stupne, v režime spaľovania sa používajú 4 prevodové stupne. Štyri dvojrýchlostné prevodové stupne sa používajú v hybridnom režime jazdy. Inteligentná automatická prevodovka s viacerými režimami prenáša energiu z troch motorov v súlade s troma jazdnými režimami so 14 prevodovými stupňami na zabezpečenie efektívnej a dynamickej jazdy.

Video

Diskusia