Premiéra sa odohráva na konci augusta 1974 v malom mestečku Borlange vo Švédsku, ktoré sa nachádza v strede krajiny. Miestny výrobca Volvo predstavuje nový rodinný sedan Volvo 240. Keď plášť zakrývajúci auto odhalí celú karosériu, žiadny zo stoviek prítomných novinárov sa nezdá byť prekvapený. Model bol vyvinutý na základe série 140 a bolo to vidieť.
Dva roky pred predstavením modelu 240 predstavila spoločnosť Volvo na autosalóne v Ženeve model VESC (Volvo Experimental Safety Car). Tento prototyp spájal všetky inovácie pre zvýšenie pasívnej bezpečnosti, ktoré sa navrhli v konštrukčnej kancelárii. Nechýba karoséria s naprogramovanými deformačnými zónami, airbagy, opierky hlavy, výsuvný volant pri náraze, ostrekovače svetlometov, zadný stierač alebo veľké nárazníky. Vtedy išlo o koncept automobilu bez budúcnosti.
Tieto všetky nápady prevzal Jan Wilsgaard, ktorý je zodpovedný za dizajn nového sedanu. Preto má 240-tka obrovské nárazníky, ktoré zväčšili celkovú dĺžku o 13 centimetrov. Táto nepatrná bezpečnostná funkcia osloví nepoddajné americké ministerstvo dopravy, ktoré si z tohto prvku urobilo štandard pasívnej bezpečnosti. Model 240 získal vďaka katalyzátoru aj titul najčistejšieho automobilu na kontinente. Jeho hviezdny čas mal ešte len nastať.
Definícia ideálneho kombi
Krátko po vydaní verzie sedan sa v ponuke objavilo kupé 242 a kombi 245. Práve druhá verzia zmenila osud švédskej značky. Zvláštnosťou tejto tehly je, že dokáže vďaka otočnému sedadlu previezť až sedem cestujúcich. V prípade potreby sa dajú sedadlá jednoducho sklopiť do podlahy batožinového priestoru. Ošiaľ kvôli takýmto vychytávkam na seba nenechá dlho čakať. Veľké rodiny, obchodníci, bazáre aj cestujúci sú praktickým kombíkom doslova pohltení a chvália hlavne jeho objemný priestor a dobrú reputáciu. Jeden by bol povedal, že kvôli svojmu krabicovému vzhľadu sa v živote nestane módnym trendom. Stal sa však presný opak.
V Spojených štátoch je jazda na importovanom automobile buď symbolom Žltého nebezpečenstva alebo prejavom elegancie a dobrého vkusu. Tento Európan našťastie neznamenal žiadnu hrozbu z ďalekého východu a naštartoval úspech v globálnom meradle. Mladé dynamické auto sa potom nazývalo na druhej strane Atlantiku Yupie.
Kombík od Volva sa stal synonymom bezpečnosti a spoľahlivosti, ktorá bola zaobalená nadčasovou schránkou, ktorú sme mohli vidieť aj v mnohých filmoch Woodyho Allena. Po viac ako 19 rokoch života sa predalo nad 2,8 milióna kusov, čo znamená, že 240-tka bola najväčším úspechom v histórii značky.