Výrobou modelu Nana chcel podnikateľ Ratan Tata zasadiť automobilovému priemyslu úder pod pás. Dvojkolesové tátoše, ktoré v indických mestách tvoria tepny dopravy, často slúžili na prepravu troch alebo štyroch ľudí naraz. Ratan Tata im vytvorí úplne základné auto, ktoré za cenu skútra ponúkne stabilitu a bezpečnosť auta. Šéf automobilky mal s Nanou veľké plány - od roku 2008 chce vyrobiť 500 000 vozidiel ročne a dobyje svet podobne ako predtým Volkswagen Beetle. Už mu ani nezáleží na tom, že pôvodný cieľ bol stanovený na 250 000 vyrobených kusov ročne. Začiatky sa však ukázali komplikovanejšie, ako sa očakávalo. 

Medzi plánmi a realitou býva často markantný rozdiel. Cieľom indického šéfa bolo ponúknuť ľuďom auto za 1 500 eur. Aby bolo auto skutočne dostupné za túto cenu, tím Tata musel znovu objaviť spôsob navrhovania malého auta. Karoséria a podvozok sú jednoduché ako sa len dá, no dizajn nie je úplne katastrofálny. Aby znížili náklady, zaslepili piate dvere, takže do minimalistického kufra ste sa nedostali, ani keby čo bolo. Až postupom rokov sa dal kufor využiť.

Tata Nano.
Zdroj: wikipedia

Ak ste sa chceli pozrieť na motorový priestor, museli ste vybrať zadné sedadlá. Aby inžinieri ušetrili niekoľko eur, umiestnili na čelné sklo iba jeden stierač, do kabíny jednoduchú palubnú dosku a iný komfortný prvok tu nečakajte. V podobnom duchu sa nesie aj dizajn kolies, ktoré sú ľahšie, menšie a majiteľ teda bude mať nižšie náklady s pneumatikami. Aby ale bola zachovaná priľnavosť, zadné kolesá boli o čosi širšie. Svetová tlač chváli vynaliezavosť Taty a modelu Nano sľubuje svetlú budúcnosť. Prečo by sa najlacnejšie auto na svete nepredávalo ako teplé rožky?

Tata teda logicky myslela vo veľkom. Zo zeme sa o niekoľko mesiacov mala zdvihnúť úplne nová továreň v meste Singur. A to bola pre Ratana Tatu prvá chyba. Na výstavbu továrne totiž chceli využiť poľnohospodársku pôdu. Roľníci ale boli z tohto rozhodnutia pobúrení a líderka opozičnej vládnej strany, Mamata Banerjee, začala s obsadením priestorov. Po mesiacoch konfliktov Tata hodila do ringu biely uterák a práce na výstavbe zastavila. V októbri 2008, keď sa mali začať prvé dodávky, Nana stále nemala továreň a Tata už stratila na premárneje výstavbe viac ako 300 miliónov eur.

Tata Nano.
Zdroj: FavCars

Globálna hospodárska kríza, ktorá nastala o pár mesiacov neskôr, začala celý projekt oslabovať. Rastúce ceny komodít ohrozili avizovanú cenu 1 500 eur. Automobilka prišla o peniaze a takmer rok po predstavení vozidla Tata Motors konečne spúšťa výrobný proces v továrni skupiny Jaguar Land Rover, ktorá bola pripravená v zhone po prevzatí spoločnosti. To sa odrazilo na dodávkach, keďže realita bola taká, že výrobca bol schopný dodať v prvom roku iba 50 000 automobilov, namiesto plánovaných 500 000.

Pohnuté termíny spôsobily, že Nanu nakoniec takmer nikto nechcel, Tata Motors o auto organizovala dokonca tomboly, takí boli zúfalí. Aféra s poľnohospodármi a zdržanie výroby poškodili povesť modelu. O konečnej cene vozidla začali existovať pochybnosti a v skutočnosti sa zvýšila o 30 %. Na opačnej strane vznikajú nové mestské automobily, ktoré posilňujú ponuku Toyoty a Renault-Nissanu. A to potopí Nano na úplné dno.

Tata Nano.
Zdroj: FavCars

Odvážne plány s 500 000 predanými kusmi sa premenia na nočnú moru, keď Tata Motors nakoniec bojuje s predajom 10 000 kusov. Dôvod je pomerne jednoduchý a Ratanovi Tatovi to vôbec nenapadlo - cieľoví zákazníci nechcú náhradu za auto, ale poriadne auto. Zatiaľ čo sa výrobca snažil osloviť nadšencov skútrov a motoriek, opak je pravdou. Indi pripisujú nákupu svojho prvého auta veľký význam. Uprednostňujú výhodnejšie auto z druhej ruky ako malinké Nano, ktoré vnímajú skôr ako auto pre chudobných. Po 9 000 autách z roku 2017 a iba troch vozidlách v roku 2018 Nano potichu odišiel.