Ešte v 70. rokoch minulého storočia vyhlásila americká armáda konkurz na spoľahlivé vozidlo a ponuky automobiliek na seba nenechali dlho čakať. Medzi top uchádzačov sa dostalo aj Lamborghini Cheetah, no keď AM General predstavilo svoju víziu viacúčelového vozidla s vysokou mobilitou, bolo hneď jasné, akým smerom sa Amerika vydá. V roku 1981 získala spoločnosť AM General prvú objednávku na 55 000 vozidiel s názvom Humvee.

Humvee
Zdroj: Wikipedia

Armáda mala v tom čase dosť špecifické požiadavky. Vozidlo, ktoré malo nahradiť Jeep, muselo bez akejkoľvek ochrany zosadnúť z lietadla pomocou padáku tak, aby sa mohlo po pristátí brodiť v metrovom snehu, blate alebo vode. Zároveň muselo byť schopné šplhať po 60 ° svahoch a horách. Pre Humvee bol preto pohon všetkých štyroch kolies nevyhnutný a výdrž mal stanovenú na viac ako 12 rokov.  Ak vás zaujíma, prečo bolo auto tak široké, tak to má celkom logický  dôvod – muselo jazdiť v stopách po tankoch.

Z Humvee sa stal Hummer H1

V 90. rokoch si ale musela spoločnosť AM General nájsť ďalšie útočisko, pretože objednávok z armády nepribúdalo takým tempom, ako by chceli. V tom inžinieri dostali nápad. Americké vojenské zložky jazdiace naprieč púšťou vysielané na obrazovkách po celom svete urobili z modelu Humvee symbol nezničiteľného vozidla. Američania majú predsa v obľube obrovské SUV, tak prečo im neponúknuť civilnú verziu vojenského auta? Medzi klasickým autom pre rodinu a vojenským špeciálom je samozrejme rozdiel, no Hummer H1 spĺňal všetky potrebné kritériá, odvezie rodinu na nákup a cestu si môžete skrátiť cez vojenskú základňu.

Hummer H1
Zdroj: FavCars

Do vnútra kabíny sa dostala klimatizácia, audio inštalácia, kožené čalúnenie aj zvuková izolácia. Napriek naftovému turbomotoru V8 s objemom 6,5 litra maximálna rýchlosť nepresiahla 140 km/hod. Svoj vplyv na výkon mala aj 4-stupňová prevodovka, ktorá bola kalibrovaná predovšetkým na ťahanie ťažkých strojov či skôr na prekonanie akejkoľvek prekážky, a nie na nadpozemské zrýchlenie. Ale ani to nezabránilo Hummeru nájsť svoje miesto na trhu.

Čoskoro na vojensko-civilnom vozidle začalo jazdiť niekoľko módnych nadšencov z Los Angeles. Medzi prvými hviezdami jazdiacimi po dlhých bulvároch sa objavil aj Arnold Schwarzenegger. Z rustikálneho vozidla sa vtedy stala módna ikona. Napriek neúmernej predajnej cene sa predalo 11 000 kusov. Auto svojim špecifickým šarmom padlo do oka aj slovenskej mafii. Hummera mal aj údajný prvý šéf bratislavskej mafie Miroslav Sýkora.

Hummer H1 Arnolda Schwarzeneggera
Zdroj: Muscle Fitness

V decembri 1999 spoločnosť AM General predala meno Hummer a práva na výrobu a distribúciu vozidiel firme General Motors. Tí síce pokračovali v stavbe nového modelu H2, no časy sa začali postupne meniť a tretia generácia už nemala skoro žiadny úspech. Veľké SUV bolo symbolom znečistenia, ktoré v tej dobe všetci začali veľavravne riešiť. Značka tak v roku 2006 ukončila výrobu tohto terénneho monštra a ešte donedávna si väčšina z nás myslela, že tento model v novom šate už na cestách neuvidíme.

Minulý rok výrobca návrat tohto modelu potvrdil. Výkon na úrovni 1 000 koní a schopnosť akcelerácie z 0 na 100 km/hod v priebehu troch sekúnd je ale dielom elektriny, nie spaľovacieho motora. Taktiež avizuje jazdné režimy, prítomnosť revolučných batérií Ultium, extra rýchle nabíjanie, čiastočne autonómne technológie Super Cruise či kamery Ultra-Vision.