Automobily predávané na rôznych stranách Atlantického oceána sa často veľmi líšia, aj keď nesú rovnaké meno. Aj to je jeden z dôvodov, prečo Ford mohol pomerne rýchlo vyvíjať a vyrábať európske vozidlá tak, aby vyhovovali potrebám kompaktných vozidiel starého kontinentu. Ak chce výrobca profitovať v Európe, nemôže predsa ignorovať tak objemný segment, ktorý bol pre nás kľúčový.

Ford Escort Coupe 1968–1974
Zdroj: FavCars

Predchodcom Escortu bol Ford Anglia, pre mnohých známy ako lietajúce auto z filmov o mladom čarodejníkovi Harrym Potterovi. Anglia mala ale dosť archaický vzhľad a dizajnéri museli nový model prepracovať zo všetkých strán. Výrobca stavil na istotu a vzdal sa atypického zadného okna, krytov svetlometov a rebrových zadných krídel, v prospech niečoho konzervatívnejšieho. Spoločnosť sídliaca v Detroite si hovorila, že toto vozidlo by sa mohlo dostať do celého sveta, nie len do Európy. Spustenie Escortu na trh by umožnilo bojovať proti kompaktným a lacným japonským automobilom obliehajúcich Ameriku.

Napriek logickému plánu expanzie do sveta sa ale príchod Escortu do Ameriky posunul o viac ako dekádu. Automobilka si totižto uvedomila pri prieskumoch názorov spotrebiteľov, že európske a americké chute sú veľmi odlišné. Rôznorodé štandardy každého kontinentu by spôsobovali problémy pri výrobe aj vyššie náklady. Niekde sa stavia na odolnosti proti nárazu, výške nárazníka alebo emisiách znečisťujúcich látok. A tak sa v roku 1968 objavil Escort v Európe.

Escort predstavoval pre Ford komerčný úspech v mnohých častiach západnej Európy, vo Veľkej Británii sa stal bestsellerom 60. rokov 20. storočia. V júni 1974, necelých šesť rokov po predstavení automobilu, spoločnosť Ford oznámila vyrobenie dvojmiliónteho modelu Ford Escort. Podobný medzník žiadny model Fordu mimo USA nedosiahol. Čo stálo za jeho úspechom?