V roku 1998 predstavil Fiat nafúknutý model s kompaktnými rozmermi a priestorom až pre šiestich cestujúcich. Na začiatku svojej kariéry bolo toto škaredé káčatko zaradené medzi dostupné modely. To znamená, že nemalo priniesť automobilke vysoké vývojové náklady a projekt musel byť rentabilný aj pri malých predajných číslach.

Fiat preto v tomto zmysle nastavil pomyselnú mierku všetkého (hlavne dizajnu) na veľmi nízku úroveň, pričom spočiatku mienil vyrobiť iba 20 000 vozidiel. To bolo dosť na pokrytie nákladov na vývoj a výrobu. Keď sa ale vozidlo vyskytlo v populárnej automobilovej relácii Top Gear, slávna trojica ho vyhlásila za najškaredšie a zároveň najlepšie rodinné auto.

Fiat Multipla
Zdroj: FavCars

Aj keď vedeli byť britskí žurnalisti k niektorým testovaným vozidlám obzvlášť krutí, s týmto sa trafili do čierneho. Respektíve, toto auto zaujalo početné množstvo rodín, ktoré chceli svoj príjem minúť na iné veci ako jedno drahé rodinné auto. Vzhľad modelu Multipla síce nebol vôbec príťažlivý, no vo vnútri sa diali zázraky.

Taliani si boli rozdvojenej osobnosti Multiply vedomí. Už v roku 1996 sa dostal do Paríža veľmi podobný koncept, ktorý bol takmer identický so sériovým modelom. Odvážnou koncepciou chceli pripraviť kupujúcich a obchodníkov na niečo nové. To bolo riziko, ktoré zo sebou niesli.

Fiat Multipla
Zdroj: FavCars

Kvôli inovatívnym funkciám bolo potrebné „psychicky“ pripraviť zákazníkov a maloobchodné predajne na nový produkt, ktorý reálne prišiel až po dvoch rokoch. Zaujímavé je, že Fiat najprv pôvodne nemal v pláne vyrobiť auto s pravostranným riadením, no s rastúcou popularitou vozidla sa zaviazali aj anglickému trhu.

Napriek zjavnému nesúhlasu širokej verejnosti viacnásobne prekonal všetky očakávania. Už v prvom roku predala automobilka viac ako 39 000 automobilov a rekordný predaj dosiahli v roku 2001 so 49 841 predanými vozidlami. Oproti počiatočným odhadom 20 000 za celú kariéru sa ich predalo spolu 330 000, z toho v Taliansku až 200 000. A čo je doma, to sa počíta.

Multipla pôvodne vychádzala z modelu Bravo, ktorý ale nemal toľko vnútorného priestoru. Flexibilita interiéru ale bola vynikajúca, pretože sedadlá ste mohli umiestniť na hociktoré miesto v rade. Za príplatok ste si mohli dokonca do auta namontovať chladničku. Nové pravidlá tiež písali obrovské okná.

Vďaka luxusnej šírke bolo v aute dosť miesta na to, aby sa sem umiestnilo 6 plnohodnotných sedadiel, čo dnes nie je zvykom. Nejednalo sa o žiadne lavice, boli to bežné sedadlá vytvorené pre maximálne pohodlie. Veľkorysý priestor dopĺňali rôzne materiály, ktoré to ale hrali na jednoduchosť.

Fiat Multipla
Zdroj: Fiat

V roku 2002 Fiat podľahol tlaku verejnosti a prišiel s faceliftom. Ten ale už nebol taký „škaredý“ a stalo sa z neho všedné vozidlo. Napriek veľkému úsiliu automobilky sa Multiplu nepodarilo zachrániť, zhoršujúci sa predaj nakoniec viedol k ukončeniu výrobu ešte v roku 2007. Dnes je talianske škaredé káčatko na ceste vidieť veľmi zriedkavo, no stále je iné a zvláštne.

Anketa: Aký je váš názor na Fiat Multipla?