Reklama

Príbeh ikony | BMW 600: Auto, ktoré spravilo viac škody ako úžitku

Reklama
Anton Čorňák

Anton Čorňák

Prispievateľ

BMW 600 bol model, ktorý mal priniesť BMW zastúpenie v triede malých mestských vozidiel. Konkurencia však bola prisilná a nemeckí zákazníci, rozmaznaní Chrobákom, miniauto so znakom BMW neprijali.

BMW 600 bolo prvé povojnové auto nemeckej automobilky, vyrábané v rokoch 1957 až 1959. Na papieri boli vyhliadky veľmi dobré: BMW usúdilo, že tento model vyplní medzeru medzi jeho menším predchodcom a väčšími šesť- a osemvalcovými sedanmi. Model 600 síce bol predajným prepadákom, no inšpiroval dizajn jeho úspešnejšieho nástupcu.

Zrodenie triedy mikroáut

Zdroj: BMW

BMW 600

Nemci sa v 50-tych rokoch po zotavení ekonomiky začali zaujímať o pohodlie pri cestovaní, a tak sa do popredia začala dostávať najmä stredná trieda. Na druhej strane rástol aj segment malých mestských áut, no pribúdala moderná konkurencia v podobe modelov ako Glas T600, NSU Prinz a Fiat 500 a 600. BMW sa teda v roku 1957 rozhodlo zviesť sa na vlne s modelom BMW 600.

Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, do maličkého BMW 600, ktoré bolo mimochodom postavené na základe dvojmiestnej Isetty, sa zmestili až štyria pasažieri. A to dokonca pri dĺžke menšej, ako dvojdverové Mini. BMW 600 ale nesplnilo predajné očakávania, pričom v rokoch 1957 až 1959 sa vyrobilo len 35 000 kusov. Dôvodom bola tvrdá konkurencia v podobe VW Chrobáka. Takže auto, ktoré malo zachrániť BMW, automobilke namiesto toho zabilo ďalší klinec do rakvy.

Základom bola Isetta

BMW potrebovalo vyplniť medzeru medzi motocyklami, malou Isettou a väčšími sedanmi. Automobilka však mala finančné problémy a bola na pokraji platobnej neschopnosti kvôli sérii neúspešných projektov, ktoré predchádzali 600, vrátane práve Isetty. BMW jednoducho nemalo prostriedky na vývoj úplne nového auta s úplne novým motorom. Preto padlo rozhodnutie postaviť model 600 na základe Isetty.

Zdroj: BMW

BMW 600

To znamenalo požičať si predné odpruženie a predné dvere od Isetty, pričom úplne nové bolo len zadné odpruženie. To sa muselo zmestiť do nového dlhšieho rámu. Model 600 bol vybavený plochým dvojvalcovým motorom s výkonom 14,5 kW (19,5 k) s objemom 582 kubických centimetrov. Motor spolupracoval so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou alebo poloautomatickou prevodovkou Saxomat. Verte alebo nie, BMW 600 dokázalo ísť rýchlosťou 100 km/h.

Viac škody ako úžitku

Keď BMW v roku 1957 odhalilo model 600, okamžite zožal veľkú chválu doma aj v zahraničí. Motoristickí novinári si zamilovali jednoduchosť, kvalitu, pohodlie, praktickosť a výkon. No bol tu jeden problém: európski zákazníci si stále vyberali lacnejšie Goggomobily, NSU Prinz a Fiat 500.

Zdroj: BMW

BMW 600

Nezáležalo na tom, že BMW 600 ponúkalo väčší výber doplnkovej výbavy, ako napríklad automatickú prevodovku, rádio Blaupunkt, strešný nosič, ťažné zariadenie, hmlové svetlá či slnečné clony. Predsa len, príslušenstvo koniec koncov zvyšovalo konečnú cenu. Keď sa nepredané modely hromadili, BMW si uvedomilo, že model, ktorý mal byť mesiášom, narobil viac škody ako úžitku.

BMW si na výrobu a vývoj modelu 600 požičalo ekvivalent približne 3,5 miliardy eur v dnešných peniazoch s cieľom vyrábať 400 000 kusov ročne. Namiesto toho sa za 2 roky produkcie predalo úbohých 35-tisíc kusov. A tak zúfalé BMW viedlo siahodlhé rokovania o fúzii s automobilkou Mercedes-Benz, Ford a GM. No k žiadnej fúzii nedošlo, pretože prišiel nástupca: model 700, ktorý umožnil vývoj BMW 2002 (E10).

Mohlo by vás zaujímať:

Autor článku

Anton Čorňák

Prispievateľ
Podľa rodičov bolo moje prvé slovo “Porsche” a drží ma to dodnes. Motoristické články píšem viac ako 5 rokov, preferujem šoférskejšie zamerané a kultové autá.