Od predstavenia najdôležitejšieho modelu Audi ubehlo už 40 rokov. V zozname bestsellerov by sme ho však hľadali márne, za niečo vyše 10 rokov bol tento model podľa dnešných štandardov vyrobený v nevýznamných 11 452 jednotkách.
Ukázalo sa však, že je to dosť modelov na to, aby sa zmenilo globálne vnímanie nemeckej značky a aby sa stala plnohodnotným konkurentom gigantov ako Mercedes-Benz a BMW. Poďte sa teda s nami pozrieť na zopár faktov zo života modelu Quattro, vďaka ktorým sa dostal do pozornosti celého sveta.
Myšlienka automobilu s pohonom všetkých štyroch kolies napadla jednému z inžinierov Audi - Jörgovi Bensingeovi. Keď vo Fínsku otestoval Volkswagen Iltis na vojenské účely, vedel, že musí niečo vymyslieť. Vo februári 1977 sa Benzingerovi podarilo presvedčiť vtedajšieho vedúceho vývojového oddelenia spoločnosti, Ferdinanda Piecha, aby projekt štvorkolky nabral reálne základy.
Projekt, ktorý pôvodne vyšší riadiaci pracovníci spoločnosti VW tajili, bol sprvu zaregistrovaný ako vývojová objednávka 262. Prvý prototyp s názvom A1 je vlastne Audi 80 so systémom 4x4 od spoločnosti Iltis a s päťvalcovým motorom. Pruženie bolo dosť neobvyklé - vpredu aj vzadu boli umiestnené vzpery MacPherson. Pri zadnej časti stavil Benzinger na schému Audi 80 otočenú hore nohami.
Pred schválením výroby podrobili prototyp náročnej skúške, kedy malo vozilo prejsť Turracher Höhe. Ide o vysokohorský priesmyk, v ktorom sa nachádza najstrmšia horská cesta v Európe, keďže jej sklon je až 34 %. Žiadne reťaze, žiadne zimné pneumatiky. Ľudia, ktorí s napätím sledovali záber auta, žasli nad tým, akú dobrú má auto trakciu.
Pôvodne sa hovorilo o tom, že vozidlo bude niesť názov Carat. Nemci sa nakoniec (našťastie!) rozhodli pre talianske Quattro.
Automobil Quattro, ktorý bol pôvodne navrhnutý ako závodné auto, debutoval na Rally Algarve v roku 1980. Keďže ale ešte nemal homologizáciu, nemohol sa oficiálne zúčastniť závodu a zahral si "iba" rolu bezpečnostného sprievodného vozidla. Za volantom sedel fínsky pilot Hannu Mikola a jeho čas bol o viac ako 30 minút lepší ako čas víťaza rally!
Oficiálny predstavenie modelu Quattro (v nemeckých zdrojoch ho nájdete aj ako Ur-Quattro) sa uskutočnilo v roku 1981 na Rally Monte Carlo. Automobil zvíťazil už pri druhom štarte vo Švédsku a Mikola sa stal prvým Švédom, ktorý zvíťazil aj inde ako v legendárnych snehových pretekoch. Nadšený pilot vtedy povedal, že toto auto prepíše všetky knihy rekordov.
Piech v roku 1981 trval na tom, aby bola Michelle Mouton prijatá za pilotku tímu - rozhodnutie, ktoré šokovalo motoristický šport. Piech bol pritom známy tým, že zo ženami príliš dobre nevychádzal. Na esá v rally šampionáte to nezanechalo veľký dojem . „Nikdy by som nemohol prehrať so ženou,“ povedal Ari Vatanen na začiatku Rally San Remo. To ešte nevedel, že o dva dni neskôr prehrá a Michelle získala pre nežné pohlavie na majstrovstvách sveta v rally prvé víťazstvo.
V októbri 1983 uviedla spoločnosť Audi na trh samostatnú spoločnosť Quattro GmbH. Jej primárnou úlohou bolo vyvinúť športové vozidlá, ktoré môžu brázdiť bežné cesty. V roku 1985 sa na trhu objavilo Sport Quattro - homologizované auto skupiny B, ktoré sa predalo za 200 000 mariek (v dnešných peniazoch asi 154 000 eur!).
Na koniec sa vyrobilo iba 214 automobilov, z toho iba 164 bolo vyčlenených pre civilov. Preto sa nemožeme čudovať, že ak sa dnes niekde objaví zachovalý kus, jeho cena často šplhá cez státisíce eur. Vzhľad série Quattro je dielom Hartmuta Warkussa, dlhoročného šéfdizajnéra Audi v odbore svetiel. Martin Smith sa môže poschváliť tým, že ešte skôr ako nastúpil na čelo dizajnu Fordu a Opelu, pracoval na športovom Audi Coupe.