Biznis storočia

V 60-tych rokoch chcel ZSSR masovo rozvinúť automobilový priemysel. Strana vyhlásila výberové konanie, ktoré vyberie z európskeho automobilového priemyslu vozidlo, resp. značku, ktorá dodá ruskému závodu model pripravený na výrobu. Po tomto vyhlásení sa začali vyjednávania. Peugeot sa snažil predať svoju 204-ku, Ford poslal na testovanie Taunus, Škodovka to skúsila s modelom 1000 MB a Renault zaslal pohodlný a moderný Renault 16. Potom si Rusi spravili vlastné porovnávanie s niektorými ďalšími ruskými alebo ukrajinskými vozidlami.

Fiat 124.
Zdroj: FavCars

Na konci testovacej kampane nastal čas na výber najvhodnejšieho kandidáta. Všetci na ministerstve automobilového priemyslu ZSSR sa zhodujú na tom, že Renault 16 je zo všetkých najlepší – je efektívny, pohodlný a nestojí veľa. Aj napriek jasnému víťazovi sa podarí viceprezidentovi Rady ministrov ZSSR Vladimírovi Novikovi zmeniť všetky rozhodnutia a staviť karty na model Fiat 124. Dôvody mali aj hlbší zmysel, ako len vybrať to najlepšie, pretože v tom čase boli väzby medzi talianskou komunistickou stranou  ZSSR veľmi silné a vplyvné.

Taliani po vyhranom konkurze následne postavili v Rusku najväčšiu automobilovú továreň na svete. Ako to už v priemyselných zónach bývalo, aj tu sa neskôr okolo továrne postavilo mesto. Na počesť predsedu Komunistickej strany Talianska Palmira Togliattiho bolo pomenované Togliatti. Fiat teda s veľkou motiváciou a nadšením posiela na test ruským inžinierom 124-ku v plnej kráse. O pár dní neskôr ale dostanú Taliani zúfalý telefonát, Fiat 124 totiž na ruskej cestnej sieti neobstojí. Pri testoch explodovalo pruženie, zlyhali brzdy a čo bolo horšie, popraskala celá karoséria. Talianski inžinieri neveria vlastným ušiam a idú sa do Ruska presvedčiť na vlastné oči.  Keď celý nervózny sledujú výsledok svojho snaženia dokaličený ako sa len dá, všimnú si dlažobné kocky na ruskej testovacej dráhe. Keď sa vrátia naspäť do Talianska, vytvoria v Turíne tú istú trať. Budú Fiaty budúcnosti silnejšie?