Rok 1980 bol kľúčovým pre automobilku Fiat, ktorá prekvapila svet odhalením svojho úplne nového malého automobilu Panda. Taliani sa snažili získať vplyvnú pozíciu a zatieniť Francúzov, ktorým sa vďaka zastaralým modelom darilo ponúkať veľmi dostupné autá, ktoré sa ľahko udržiavali. Cieľ Fiatu bol jasný – minimalistické auto musí dobyť európske mestá.

Fiat Panda
Zdroj: FavCars

Počas vývoja tohto automobilu Taliani pracujú potajme na niekoľkých prieskumoch o záujme zákazníkov, ktorí uprednostňujú predovšetkým jednoduché tvary a praktickú stránku svojho budúceho auta. Inžinieri a obchodníci Fiatu si rýchlo uvedomili, že Panda musí osloviť oveľa viac obyvateľov krajiny ako len obyvateľov veľkých miest.

Turínska značka zverila dizajn a vývoj tohto nového modelu spoločnosti ItalDesign. Špecifikácie sú jednoduché – vymyslite jednoduché vozidlo, ktorého výroba bude lacná, ale zároveň sa bude dať prispôsobiť mnohým potrebám veľkej klientely. A takto sa zrodí projekt Pandy, ktorý je veľkosťou na úrovni medzi modelmi Fiat 126 a 127.

Po 3 rokoch vývoja je vozidlo pripravené uzrieť svetlo sveta, aj keď nový šéf Fiatu Vittoro Ghidella, ktorý prevzal opraty spoločnosti práve v roku 1979, Pandu nenávidí. Projekt ale napriek svojim predsudkom dotiahol do konca, pretože už mal veľmi blízko k realizácii. Áno, aj na takýchto detailoch niekedy závisí úspech automobilky.

Fiat Panda
Zdroj: FavCars

Panda po svojom predstavení žne jeden úspech za druhým. Zákazníkom sa páči najmä inovatívny hranatý tvar a kompaktná veľkosť. Aby ale stiahol Fiat všetky tromfy na svoju stranu, zverí neskôr realizáciu Pandy 4x4 špecialistovi – spoločnosti Steyr-Puch v Rakúsku. Cieľom bolo dosiahnuť obraty aj v segmentoch, kde vládla Lada Niva a Santana Samurai. Fiat teda ponúkol aj verziu s pohonom všetkých kolies a keďže sa jednalo o prvé vozidlo na trhu s motorom umiestneným priečne, všetkým padla sánka.

Steyr-Puch vyrobil celý prevodový systém, spojku, prevodovku, kľukový hriadeľ, diferenciál aj brzdy. Špecifický mechanizmus je zostavený na zosilnenej karosérii v sicílskej továrni v Termini Imerese. Aj napriek pôsobivej kostre je hmotnosť modelu 4x4 obmedzená na 740 kilogramov. A v tom tkvie jeho sila. Práve vďaka mušej váhe sa skromne vyzerajúca Panda dokáže vyštverať z akéhokoľvek terénu, či už bude v bahne alebo vysokohorskej ceste.

Fiat Panda 4x4
Zdroj: Milano16V

Úspech variantu s pohonom všetkých štyroch kolies v roku 1983 rýchlo prekoná všetky očakávania. Stane sa prvou voľbou zákazníkov žijúcich v odľahlejších miestach, ktorí nemajú vôľu ani prostriedky na to, aby si mohli zadovážiť väčšie a drahšie štvorkolky. Jej výhody začnú oceňovať aj obyvatelia vidieka, poľnohospodárskych oblastí, horských stredísk – od Pyrenejí až po Švajčiarsko. V týchto miestach sú cesty kľukaté, strmé a väčšinou zle udržiavané, takže Panda 4x4 do nich perfektne zapadne. Najväčším suverénnym konkurentom bola pre ňu v tej dobe iba Lada Niva.